På den fritidstomt jag skaffat finns en extrastuga i halvtimmer som är helt oinredd. Förra ägaren har gjutit ett betonggolv (oisolerat) men inte gjort något mer invändigt. Jag ska nu lägga golv och isolera väggar o tak. Stugan kommer inte att stå uppvärmd eller användas under vintern.
Jag behöver råd om golvet. Golvet är avvägt och plant. Jag skulle helst vilja lägga en billig och oljad parkett på, men det är inte riktigt avgjort. Hur bygger jag golvet?
Kan jag t ex använda sand och sen lägga en golvisoleringsskiva som jag låter innergolvet flyta på?
Jag är tacksam för tips.
 
Det finns flera sätt att göra detta på. Det beror ju lite på hur det ser ut idag med resvirket/väggen.
Gärna mer info/bilder.

Jag skulle nog gjuta golvavjämning på för att få en lite mer lättjobbad yta. Speciellt om du skall ha innerväggar. På golvet skulle jag lägga plast och sedan isolerskiva med luftade socklar.
Om du redan har innerväggar kan du lägga sand. Men även här bör du ha luftade socklar, för du vet ju inte hur det ser ut med fuktsäkringen av golvet underifrån.
 
Slet ut vårt golv ner till bottenplattan för ett par år sedan. Jag gjorde såhär:
1. Bottenplattan.
2. Typ platonmatta, kommer inte ihåg vad märket hette. Tejpade skarvar med tillhörande tejp. Drog även detta upp längs väggarna så att golvet kan luftas.
3. Cellplast.
4. Golvspånskivor
5. Lågt byggande vattenburen värmegolv.
6. Klinker.

Ventilerade lister användes för att avsluta det hela...
 
Ja inte hann jag med det jag trodde förra säsongen. Men nu ska jag ta ett ryck igen och lyfter därför denna tråd igen. Jag bifogar en bild som visar golvet och sockeln som jag ska resa reglar på för att isolera och sätta upp skivor på. Stugan är som sagt gjord i halvtimmer och är inte reglad alls. Ytan är bara 15 kvm så jag kommer inte att ha några innerväggar i övrigt. Jag tror jag överger tanken på sand och använder helst typ platonmatta. Även om stugan står på väldränerad mark så känns det tryggast med luftningen. Men eftersom jag helst skulle vilja börja med golvet så vore det inte så dumt med golvspån direkt på platonmattan. När resten börjar bli klart lägger jag oljad billig parkett på.
Eller är det ett bättre alternativ att på platonmattan lägga cellplast och sen parketten direkt på cellplasten? Det bygger golvet några centimeter för mycket. Jag är osäker på isloeringens verkan. I min villakällare har jag på betongen platon och parkett direkt och golvet känns inte speciellt kallt (men det gör däremot laminat!).

Det är väl omöjligt att svara på vad som är bäst men jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
Bilden är inte så bra men visar golvet mot en vägg där sockeln på 5 cm höjd syns.
/Johan
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att de flesta EPS-plaster är för mjuka för att lägga parkett direkt på. Har du mjuk EPS bör du ha golvspån innan parketten.

XPS-plast är bättre om du vill lägga parkett direkt ovanpå. Är dock svårare att hitta för rimliga priser. Isola (som bl.a. gör platon-mattor) säljer XPS-plast som de kallar komfortskivor men tyvärr är de svindyra. http://www.k-rauta.se/Pages/Product...48982(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=100
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.