Ja, fast jag tog fasta på ett uttal av "singel" med ett lass öl i kroppen. Då blir det nog "Shingel - hick..." :) Nej, om man skulle ta och jobba lite istället....
 
Men "shingel" :) är lika stadigt som om man skulle fylla med torkade gula ärtor. :)
Makadam runt 8-16 blir stadigast.
 
Visst fungerar det med sten runt stolpen. Stadigast blir det om du kilar fast stolpen med några stenar och sedan fyller på med makadam. Syftet med stenen är ju att inte stolpen ska komma i lika mycket kontakt med organiskt materiel som får den att ruttna. Det vanligaste är att stolpar ruttnar där den har kontakt med gräs, alltså vid markytan.

Ett sätt att förbättra rötskyddet kan vara att doppa stolparnas spetsar i tjära. För egen del föredrar jag sågade ekstolpar framför tryckimpregnerat, håller längre och man slipper giftet i tryckimpregneringen.

Tror dock du kommer att ångra dig om du har så långt som 3 m mellan stolparna, skulle rekommendera 2,5m.
 
Denar skrev:
Visst fungerar det med sten runt stolpen. Stadigast blir det om du kilar fast stolpen med några stenar och sedan fyller på med makadam. Syftet med stenen är ju att inte stolpen ska komma i lika mycket kontakt med organiskt materiel som får den att ruttna. Det vanligaste är att stolpar ruttnar där den har kontakt med gräs, alltså vid markytan.

Ett sätt att förbättra rötskyddet kan vara att doppa stolparnas spetsar i tjära. För egen del föredrar jag sågade ekstolpar framför tryckimpregnerat, håller längre och man slipper giftet i tryckimpregneringen.

Tror dock du kommer att ångra dig om du har så långt som 3 m mellan stolparna, skulle rekommendera 2,5m.
Ja att doppa spetsarna i tjära förbättrar säkerligen rötskyddet. Men som du säger så är det ju oftast inte spetsarna som ruttnar utan den delen av stolpen som är vid marknivå.

Tack för tipset om ekstolpar och avståndet mellan stolparna. Kanske ska välja 2.5 meters avstånd istället.

Synd bara att jag får lika många förslag på vad man ska ha runt stolparna som jag får inlägg. Det gör det så mycket svårare att bestämma sig för hur man ska göra! :)
 
Jag tror du kan tolka det som att det faktiskt inte spelar någon avgörande roll, det kommer funka oavsett vilken metod du använder.
 
mexitegel skrev:
Jag tror du kan tolka det som att det faktiskt inte spelar någon avgörande roll, det kommer funka oavsett vilken metod du använder.
Hehe ja du har förmodligen rätt. Men att sätta stängsel/staket känns som var och varannan någon gång gjort så det borde ju finnas många som har erfarenheter av vad som verkligen fungerar och inte. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.