Nimajneb skrev:
Jag har råkat ut för detta en gång... Vart smått vansinnig innan jag hittade felet. Jag bytte köksblandaren.
Det hade jag med. Enkelt att kolla. Stänga av blandaren och känna på båda rören. Om dessa blir iskalla (kallvatten in i varm) eller varma (då vv tränger in i kall vattenröret).
 
BigGitt skrev:
Det hade jag med. Enkelt att kolla. Stänga av blandaren och känna på båda rören. Om dessa blir iskalla (kallvatten in i varm) eller varma (då vv tränger in i kall vattenröret).
Bara man vet var man ska leta efter så går det bra;)
 
Tack alla för era svar. Jag tror faktiskt att felet är inte från vår bostad eftersom blandaren som vi använder, en FMM, har redan en backventil men för att försäkra mig och få tyst på förvaltaren så ska jag sätta en backventil i varmvattenrören ändå.
 
Att tidigare ägaren fått påpekande och inte åtgärdat något hade du ju lätt kunnat kolla upp genom ett samtal med styrelsen.
 
@cem77, det är mycket man kan kolla, väldigt mycket som i efterhand verkar självklart.
 
Göran.W
Jag råkade ut för något liknade men dom skylde på min tvättmaskin:x
Det visade sig att den som var drivade i styrelsen när det gällde klagomålet var den som orsakde problemet för det saknades backventil i dusch blandaren:D
 
emailkia skrev:
@cem77, det är mycket man kan kolla, väldigt mycket som i efterhand verkar självklart.
Det är givetvis så att i praktiken kan man aldrig kolla ens bråkdel av allt man "borde" hya kollat. Men om man skall kunna få ersättning för dolt fel från säljaren så får man sas nöja sig med sådana punkter som man faktiskt har kollat.

Sedan som ett råd till andra så vill jag slå ett slag för att man skall kontakta styrelsen när man börjar bli intresserad att köpa en bostadsrätt. Det kan finnas mycket matnyttig information att få från styrelesen. Man kan i många fall även få lite färsk statistik över vad priset blivit på andra färska försäljningar i föreningen.
 
emailkia skrev:
Tack alla för era svar. Jag tror faktiskt att felet är inte från vår bostad eftersom blandaren som vi använder, en FMM, har redan en backventil men för att försäkra mig och få tyst på förvaltaren så ska jag sätta en backventil i varmvattenrören ändå.

Kan det vara så att den tidigare ägaren har bytt utan att sagt något. Och då att felet är någon annanstans.

Ägaren har bytt i tron att det faktiskt var fel men valt att inget säga för att inte ge onödigt huvudbry vid föreställningen. Eftersom han tagit för givet att det var rätt att det var hans blandare det var fel på och nu så är det bytt och fixat i alla fall.
Alternativt glömt bort säga det.

Och när symptomen kvarstår så tar styrelsen i bostadsrättsföreningen för givet att den tidigare inte åtgärdat problemet.

För det är inget som säger att den då ev. tidigare blandaren också haft backventiler.

Eller så vet den tidigare ägaren att styrelsen har fel.

Tja, många funderingar.

Hur har de kommit fram till att det är fel just i din lägenhet från början?

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Kan det vara så att den tidigare ägaren har bytt utan att sagt något. Och då att felet är någon annanstans.

Ägaren har bytt i tron att det faktiskt var fel men valt att inget säga för att inte ge onödigt huvudbry vid föreställningen. Eftersom han tagit för givet att det var rätt att det var hans blandare det var fel på och nu så är det bytt och fixat i alla fall.
Alternativt glömt bort säga det.

Och när symptomen kvarstår så tar styrelsen i bostadsrättsföreningen för givet att den tidigare inte åtgärdat problemet.

För det är inget som säger att den då ev. tidigare blandaren också haft backventiler.

Eller så vet den tidigare ägaren att styrelsen har fel.

Tja, många funderingar.

Hur har de kommit fram till att det är fel just i din lägenhet från början?

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Har inte tänkt som du, men du kan ha rätt till 100%!
 
charta77 skrev:
Kan det vara så att den tidigare ägaren har bytt utan att sagt något. Och då att felet är någon annanstans.

Ägaren har bytt i tron att det faktiskt var fel men valt att inget säga för att inte ge onödigt huvudbry vid föreställningen. Eftersom han tagit för givet att det var rätt att det var hans blandare det var fel på och nu så är det bytt och fixat i alla fall.
Alternativt glömt bort säga det.
God tanke där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.