Hur stor är chansen om att tillverkarna enas om en standard för litiumverktygsbatterier?
Dvs en standard för 18v, en för 14,4 etc. så att dessa kan användas på alla vertyg i den kategorin.
Har det överhuvudtaget funnits några planer eller önskemål hos några tillverkare om standardisering?
 
Den gissar jag är noll. I dagens läge köper du in dig i ett system mer eller mindre och det är behändigt att köra samma laddare/batterier till alla maskiner så du köper "gärna" samma system. Skulle dom ha en standard så skulle ju folk vara "otrogna" och köpa det som är bäst oberoende av märket
 
Sen finns det ju designproblem också, jag tror inte nån av tillverkarnas produktdesigner är så sugna på att vara tvungen att designa utifrån en batteristandard.
Utöver det så har batterierna olika kvalité även om det är samma batterityp. Det blir ju ett problem för prissättningen då batteri oftast är oftast en stor del av maskinens pris. Ett Makita batteri går på 1500 kr ute i handeln, hur skulle det gå till om Meec skruvdragare för 259 kr ska ha samma batteri? :D
 
En Meec som får ett Makita, Hitachi eller Panasonicbatteri lär väl brinna upp inom en minut. :)
 
Sedan är det batterier och andra tillbehör som tillverkarna tjänar sina pengar. Den nakna maskinen kan det inte vara mycket marginal på.
 
Den chansen är lika med noll.

Titta på hur det var med mobiltelefoner, det krävdes en lagstiftning inom EU (om jag inte minns helt galet) för att det skall bli en standard som fortfarande inte efterlevs.
 
oobum skrev:
Den chansen är lika med noll.

Titta på hur det var med mobiltelefoner, det krävdes en lagstiftning inom EU (om jag inte minns helt galet) för att det skall bli en standard som fortfarande inte efterlevs.
Och mobiltelefonstandarden gällde väl bara laddaren.
 
oobum skrev:
Den chansen är lika med noll.

Titta på hur det var med mobiltelefoner, det krävdes en lagstiftning inom EU (om jag inte minns helt galet) för att det skall bli en standard som fortfarande inte efterlevs.
Den kommer att efterlevas. Den har bara inte börjat gälla än bara.
 
Ändå bättre hade det varit om man hade kunnat använda samma batteri i telefonen och skruvdragaren. :wow:

Alternativt ladda elverktygen via USB. :wow:

Jag menar medan man ändå programmerar om momentkruvorna inför morgondagens arbete. (y)
 
mycke_nu skrev:
Ändå bättre hade det varit om man hade kunnat använda samma batteri i telefonen och skruvdragaren. :wow:
Håller med :D
 
Hehe! Programmera momentkurvorna :) Det vore grejor det, varför inte en pekskärm i färg på skruvdragaren där man kan se skruvstatistik (antal/ timma) och laddströmkaraktäristik...? Kanske t o m WiFi och eget IP-nr så kan man kolla skruvdragaren och starta fjärrladdning till skruvdragaren som ligger i sommarstugan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.