Har mögel på vinden som jag tänkte ta itu med i samband med ytterliggare isolering av vinden. Jo, jag vet att de kommer bli kallare där vilket kan bidra till mer mögel växt. Det är ett gammalt hus utan bra ångspärr. (timmer hus) Det ligger ca 10 cm sågspån + 5 cm glasfiber, Möglet ligger altså på undersidan av yttertaket.

Tänkte göra som sådan.
skrapa av de värsta av allt mögel, pensla på någon mögel sanerings vätska ( nått tipps?).
Ta bort glasfibern och lägga på 20-30 cm lös eco isolering, typ sån där papp lr så.

Orsaken till möglet vet jag inte så mycket om men ska installera fläktar i våtutrymena .

Nått mer man bör göra?
 
bobbog skrev:
Orsaken till möglet vet jag inte så mycket om men ska installera fläktar i våtutrymena .
Du har precis beskrivit orsakerna till möglet. D.v.s. kallvind utan ångspärr.

Varm luft (som innehåller mer fukt än kall luft) stiger upp på vindsutrymmet. När luften kyls av kan den inte längre bära samma fuktmängd (mättnadshalten sjunker). Detta innebär i praktiken att ångan kondenserar på den kalla råsponten och möglet börjar växa.

Att pensla på antimögelmedel kommer inte att hjälpa på sikt. Du måste sänka den relativa luftfuktigheten på vinden. Det är det enda som hjälper.

Antingen gör du det genom att hindra fukt att stiga upp (difussionsskydd), eller så ökar du temperaturen på vinden (ta bort isolering eller bygger en klimatvind).

Det går även att montera kontrollerad ventilation (t.ex. trygghetsvakten) vilket ev. kan hjälpa ibland.

Att montera fläktar i badrummet kan dock vara bra. Dels blir du av med fukt, men du skapar även ett undertryck i huset som gör att luften inte söker sig upp på vinden lika lätt. Dock osäkert om det är en tillräcklig åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.