Ja, som frågan lyder. Hur har ni som byggt nytt valt att göra? Vi bor i villa nu och har inget av det utan ett helt rum med tvättlinor. Sådan plats lär det ju inte finnas i det nya huset, så hur ska man göra? Mannen och jag tvistar i ämnet, så hjälp mig!
 
Är ni vana att hänga på linor säger jag torkskåp (där det kan hänga och torka utan att man nödvändigtvis behöver köra det). Själv skulle jag knappast överleva om jag inte fick torktumla min tvätt! Älskar mjuka underkläder och frotté. Tumlar allt, även lakan till nästan-torrt så de sedan bara kan sträckas och hängas en kortis. Det enda jag inte tumlar är nog klänningar och andra kläder i lite mer syntetiska material, de torkar så fort ändå.
 
torkskåp = jättesnabbt
 
  • Gilla
martinagebjar
  • Laddar…
torkskåp=jättedyrt
 
Torktumlare var standard i vårt hus, men vi ville ha torkskåp i stället. Det var billigare, så vi fick litet avdrag på kostnaden där.
Alltså:
Torkskåp som bas, tumlare som extra om man har plats och råd. Tumlaren sliter på kläder om man alltid tumlar dem, men handdukar och barnens velourkläder blir bäst i tumlaren.
 
Vi har resonerat som så att ett torkskåp kommer vi aldrig köpa men vi vill gärna ha det för det är väldigt bra när man har småbarn med blöta ytterkläder. Torktumlare däremot kommer vi prioritera högre, framförallt till lakan och badlakan som tar sp stor plats att hänga. Och strumpor som är så drygt att hänga. Så detta har gjort att vi tog torkskåpet som ingick i huset (man kunde byta det mot torktumlare) för att vara säkra på att vi i framtiden kommer ha både och eftersom att vi kommer tycka det är värt att komplettera med en tumlare.

Än så länge har vi bara torkskåpet men vi slår sällan på värmen för "bara tvätt" utan vi hänger in det och så får det självtorka med öppen dörr.
 
Vi valde bort tumlare och valde till torkskåp. Det är underbart att kunna fixa rena kläder på en timme (inkl tvätt) när man verkligen behöver. Men oftast gör vi som byggankan och bar hänger in kläderna och låter de torka själv med öppen dörr. Dels slipper man ha tvätt hängande inne, dels torkar det faktiskt snabbare i torkskåpet eftersom det är anslutet direkt till ventilationen vilket medför mer luftrotation inne i skåpet.

Vi valde ett sådant skåp som har en sensor som känner av fukthalten i utluften så skåoet stänger av sig själv när tvätten är torr. Visst ett torkskåp kostar dubbelt så mycket per torkning som en torktumlare, men eftersom man oftast torkar utan värme på så skulle jag tro att årskostnaden blir jämförbar med en tumlare som min erfarenhet är att man kör betydligt oftare.
 
harry73
Som många andra här: Vi har torkskåp och ingen tumlare. Vi använder den jämt men den kostar ingenting i drift eftersom den är aldrig på (men möjligheten finns)

På vintern är inomhusluften så torr att tvätten torkar i tvättmaskin om man inte aktar sig och på sommaren är det skönt att hänga tvätt ute.
Det är härligt att kunna tvätta sängkläder på morgonen och lägga sig i en nybäddad säng med sängkläder som hängde ute på tork hela dagen
 
Tack så mycket för alla svar! Nu fick jag lite nya argument i debatten ;-)
 
Vi har tumlare men använder den aldrig typ. Sliter så på kläderna. Vi har FLVP i rummet under trappen å där är det lite varmare så där hänger vi även tvätt.
 
harry73 skrev:
På vintern är inomhusluften så torr att tvätten torkar i tvättmaskin om man inte aktar sig och på sommaren är det skönt att hänga tvätt ute.
Det är härligt att kunna tvätta sängkläder på morgonen och lägga sig i en nybäddad säng med sängkläder som hängde ute på tork hela dagen
Förutsatt att man inte är pollenallergiker. Då är det inte så kul.
 
Torkställning i badrum. Tvätten torkar över natten.
 
Detta förutsätter givetvis golvvärme.
 
Angående det här med att tortumlaren sliter på kläderna så är det inte riktigt sant.

Edit: http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.214788-bast-torka-tvatt-ute

Det finns ett gäng gamla trådar om torkmetoder och det mest ekonomiska som brukar lyftas är att ha en avfuktare i tvättstugan och hänga tvätten direkt i rummet, kanske på en vägghängd torställning. Torskåp d yrast i drift, skall man ändå hänga i ett torskåp som inte är igång kan man ju likagärna hänga dom "fritt".
 
Redigerat:
Torkskåp drar mer i el än vad en torktumlare gör men jag håller med om att det vore praktiskt för barnen skitiga och blöta ytterkläder.
Vi har enbart torktumlare och är nöjda med det, tumlaren avger ganska mycket värme i vår tvättstuga så det blir som ett torkrum där tvätten vi hängt på ställning torkar jättefort om vi samtidigt tumlar handdukar och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.