Har man en hetvattentvätt kan det ju iofs lösa smuts väl så bra som avfettning på sommaren, men oftast har man ju inte det...
 
För mig är bilen ett transportredskap, varje helg under mars-oktober rullar den dessutom några mil på grusvägar kring fritidshuset. Så en avblåsning med högtrycket (stor Altomaskin) är det vanliga. Vid behov så blåser jag över den med med schampo via högtryckssprutan och drar över den med borsten på högtrycket med rinnande vatten utan att pumpen är påslagen. Någon gånger per år får den handtvätt med Turtel blå supertvätt som tar bort ev. tjärfläckar.
Vi har haft silver eller annan form av grå/seashell metallic på våra senaste bilar och de är ganska tacksamma.
Och med klarlack på metallicen så blir den hyfsad med behandlingen ovan. Vissa bilfabrikat lägger väl klarlack även över solida lacker nu, eller?
 
Jag personligen föredrar att svampa för att få det riktigt rent. Tycker inte man får samma renhet med bara högtryck kontra med svamp.
 
Jag brukar bara använda svamp och vaxschampo ihop med vanlig vattenslang.
Åker oftast veteranbil och pga hjulens placering så blir det inga asfaltsprickar på dom.
Brukar tvätta varje vecka.
Hade ju en bil från 2006 förra året men den sket jag i att tvätta, sånt där nytt trams förtjänar inte att tvättas. :)

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.