Som jag skrev ovan, en biltvätt-borste på skaft (ungefär som in piasavakvast fast med mjukare borst) gör jobbet betydligt enklare än att hålla på och jöna med en svamp. Högtryck, på med schampo (med tillsatsen som finns till högtrycken), borsta och spola av. Svamp, det är nåt man får gratis när man hyr in sig i tvätthallen på OK. ;)
 
Högtryck och sedan schampo + borste låter som ett klockrent sätt att få repor i lacken. Utan rätt sorts avfettning innan schamponeringen blir det inte rent....
 
Har man en vaxad eller lackkonserverad bil räcker det med avfettningsmedlet, typ alfanol, plus högtryck. Tar säkert bort 95% av skiten. Däremot krävs att man går över bilen med schampo efter avfettningen o högtrycken när man ska vaxa.

Att inte köra avfettning o högtryck och bara köra svamp eller borste är helt vansinnigt om man är mån om lacken.
 
Under vintern kör jag medföljande princip, alkalisk avfettning och högtryck för det mesta, då handlar det inte om finish utan att hålla salt och skit borta. Var tredje var fjärde tvätt svampar jag bilen också för att få bort trafikfilmen. Mycket bra sätt att håll bilen repfri. Jag har svart metallic som är lackkonserverad.
Men på sommaren, svamp hela tiden om den inte bara är dammig.

Men du måste på något sätt bearbeta smutsen med svamp eller borste. Kan tro att det är sällan du tvättar bilen och då finns det inga genvägar. Jag tvättar så ofta så då kan man fuska lite när det är ofta man blåser av bilen.
 
Redigerat:
Självklart har man avfettning på innan man spolar av bilen. Tyckte det var så självklart, så jag glömde skriva ut det. Utan lösningsmedel kan man ju lika gärna bara vänta på att det regnar....

Fast, regnvatten ska ju vara the shit om man har ett extra ömsint förhållande till sin bil: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=46032&p=2
 
Redigerat:
Jag skaffade en roterande borste till min Kärcher högtryckstvätt, en äldre K5-85 med behållare för schampo. Det har aldrig varit enklare och snabbare att tvätta bilen!

Vill man ta bort asfaltfläckar behövs avfettning först, men själva tvätten går till så här:

1. Spola av bilen en gång med högtryck (jag har endast tillgång till kallvatten).
2. Ta bort munstycket och sätt dit den roterande borsten i stället.
3. Kör borsten över hela bilen, det går snabbt! Schampot kommer automatiskt med när man använder den roterande borsten.
4. Byt tillbaka till högtrycksmunstycket och spola av bilen igen.
5. Klart! (Jag torkar inte bilen, men det blir bra ändå)

Det ska väl tilläggas att jag inte är någon pedant när det gäller bilar. Bilen är ett transportmedel, och att tvätta den är ett nödvändigt ont.
 
Hasse, det där är en garanterad metod för att få polerrosor över hela bilen. Du måste använda avfettning för att få bort så mycket smuts att du kan använda svamp eller borste. Men, bryr man sig inte om det så ok.
 
KungAnka skrev:
Fast, regnvatten ska ju vara the shit om man har ett extra ömsint förhållande till sin bil: [länk]
MIn farfar sparade regnvatten i en tunna och när han tvättat sin Merca och sin Jaguar så tog han en vattenkanna och hällde på ett par kannor det sista han gjorde, regnvatten är ju i princip avhärdat så han slapp skinna bilarna.

Själv torkar jag bilen med Meguiars Water magnet om jag ens torkar alls. Mina entusiastbilar tvättar jag och torkar jag som vanligt, men de tvättar jag så sällan och de blir knappt smutsiga så de är knappt värda att nämnda.
 
avfettning är väll bara bra på vintern för att få bort saltet... man ta ju bort vaxlagret på bilen med avfettning eller har ja fel
 
Ja du har lite fel.

Alkalisk avfettning behövs även sommartid för att lösa vanlig smuts. Har du mycket asfalts/tjärfläckar på lacken så använder du dessutom en petroliumbaserad avfettning för att lösa detta. När man tycker att avfettning inte fungerar använder man nog oftast fel sorts avfettning.

För vanlig sommarsmuts är tex Alfanols HD Grön en bra och väldigt billig avfettning. Köpes koncentrerad och spädes till lämplig koncentration, lite beroende på vad man ska tvätta. Fungerar också till många ytor inomhus och även som fasadtvätt...

Med lagom stark avfettning får man bort smutsen och behåller vaxet. Hur mycket vax som stannar kvar beror också på vaxet i sig - vissa produkter verkar ju trilla av bara det regnar.

Men...någonting säger mig att du inte brukar vaxa din bil så ofta så det kanske inte spelar någon roll?
 
Redigerat:
jo ja polera en gång om året.. sedan tvätta ja den med svamp sen spola ja av den bara.. sen så är ja nöjd..
bilschampo borde ju räcka för att få bort ytlig smuts från vår och sommarvägar.. bruka ju inte sitta så hårt..
tänkte att det borde vara lite överkurs att köpa med avfettning då. för vaxlagret är ju det som skydda bilen bäst. inte så skoj att polera mer än 1 gång om året... har man bara varmvatten så tycker ja att bilen bli ren vår sommar med schampo
 
Tycker polering 1g/år låter väldigt överdrivet. Bättre att vaxa o köra med tex alfanol som beskrivits ovan på sommaren.
 
polering vaxning är samma sak.. inte polera du bilen utan vax? få bättre resultat med maskin så klart. lacken ser ut som ny efter varje år... vaxa mer än en gång om året gör ja inte,, ta ju en halv dag
 
gasto skrev:
polering vaxning är samma sak.. inte polera du bilen utan vax? få bättre resultat med maskin så klart. lacken ser ut som ny efter varje år... vaxa mer än en gång om året gör ja inte,, ta ju en halv dag
Visst måste man vaxa efter en polering men du behöver inte polera för att vaxa.

Det är absolut inte samma sak som du påstår.
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/car/carcare.phtml

Läs länken så förstår du nog skillnaden.
 
S
rent varmt vatten, någon sorts renmedel( (schampoo, yes och annat används) och en ny svamp.
på med radiokåporna och börja tvätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.