Som rubriken lyder - vad kan jag förvänta mig av en MM? Kommer att behöva slipa dåliga 2-glas träfönster där ytskiktet är ruttet men det är friskt virke längre in. Behöver även slipa på insidan samt slipa karmarna. Byte ej aktuellt av kostnadsskäl.

Jag har idag en Black&Decker KA 110 150W slipmus (stor för att vara slipmus). Kommer en MM eller Bosch GOP300att göra någon skillnad för sådan här rätt grov slipning eller kastar jag pengarna i sjön. Jag har även en elhyvel för de riktigt dåliga partierna.

När jag läser inläggen här förstår jag att MM eller SuperCut är kejsaren på slipning men det kanske bara gäller finsnickerier?

/Anders
 
Ta ner fönstrena och ta isär dom, kör sedan med bandslip, absolut snabbaste sättet och blir så bra det kan bli!
 
Ingen av multimaskinerna passar till uppgiften.
 
Alla skak-slipar är ganska ineffektiva. Excenter är bättre, band är bäst (om man vill avverka snabbt alltså). Bandslipar lär dessutom vara helt OK trots att dom är billiga, har jag läst. Själv har jag haft Skil och Hitachi, bägge fungerae utmärkt.
 
Du har två olika problem. 1 de plana ytorna, där behöver du en bra slipmaskin med BRA slippaper. Missa inte bra slippapper! 2 profilerna på fönstret, där är nog en skarstensskrapa eller motsvarande tillsamans med en värmepistol bäst. OBS ta ut glasen först!
/P-O
 
Har en Skil bandslip också så det blir bandslip och slipmus eftersom en multimaskin inte verkar tillföra något. Skall komma ihåg att köpa bra slippapper till bandslipen. Brukar köpa Piranha men någon som kan rekommendera ett märke?

/Anders
 
Mirka, slippapper alltså.
 
KungAnka skrev:
Alla skak-slipar är ganska ineffektiva. Excenter är bättre, band är bäst (om man vill avverka snabbt alltså)
En bandslip avverkar starkt men man riskerar gropar och repor. En excenter avverkar mindre, men är inte bra när man kommer nära kanter.

Festool DTS 400 avverkar väldigt mycket mer än alla andra tillverkares skakslipar jag provat och är i mitt tycke en bra slip till fönster.

--- Mats ---
 
Pulat med ett par gamla fönster. Nu är det ju en extra investering men jag säger Metabo lackfräs. Ut med glaset och sedan lackfräs (ev. demontera hela ramen beroende på hur fönstret ser ut) men man kommer åt förvånansvärt bra med lackfräsen. Går på nolltid att få fram en bra trären yta ner till friskt virke. Sedan bara gå över litegrann med diverse slipar. Om du inte plockar isär karmen så får du lite att slipa i hörnen, lackfräsen kan ju med sin runda trissa inte ta riktigt ända in.

Har även en bandslip men det fungerade långt mkt bättre med lackfräsen. Kanske svårt att motivera inköp av en sådan bara till ett par fönster dock :confused:
 
mrVoodoo skrev:
Pulat med ett par gamla fönster. Nu är det ju en extra investering men jag säger Metabo lackfräs. Ut med glaset och sedan lackfräs (ev. demontera hela ramen beroende på hur fönstret ser ut) men man kommer åt förvånansvärt bra med lackfräsen. Går på nolltid att få fram en bra trären yta ner till friskt virke. Sedan bara gå över litegrann med diverse slipar. Om du inte plockar isär karmen så får du lite att slipa i hörnen, lackfräsen kan ju med sin runda trissa inte ta riktigt ända in.

Har även en bandslip men det fungerade långt mkt bättre med lackfräsen. Kanske svårt att motivera inköp av en sådan bara till ett par fönster dock :confused:
Jag ångrar bittert att jag köpte min lackfräs för bara något år sedan. Man skulle hängt på låset den dag den släpptes.
Finns nog inget elverktyg med så hög imponeringsfaktor.

Jag har även kört några fönster med lackfräsen och som du skriver.... Det går löjligt snabbt.
 
Håller just nu på med att renovera 103 åriga fönster.. Provat med MM och excenter slip.. exentern fungerar OK på plana ytor.. MM på smala plana ytor. Ingen av dom klarar profilerna på fönstren där använde jag en nyinköpt soda bläster som fungerade riktigt bra. Alla glas uttagna förståss även om glasen lär klara blästern. Sandblästrade gångjärn och hakar och rostskyddade med sprutfärg och lackade domsamma med vit sprutfärg.
 
En MM vrider plattan fram och tillbaka, mitten står still, det är bara i kanten det slipar.
En excenterroterande där rör sig hela slippapperet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.