Jag klurar lite på vad jag ska göra med grunden i mitt hus. Det är ett gammalt timmer hus från ca 1750, där grunden nu är huggen sten och naturliga stenar, fylld med grus innanför ända upp till golvbrädorna. Dvs golvets isolering är bara grus hela vägen upp till golvbrädorna. Det blir ganska kallt om fötterna på vintern, och det ska åtgärdas.

Just nu håller vi på att gräva ur golven i två av rummen på nedervånginen för att börja med att göra dessa. Tanken är att bygga någon form av torpargrund, med blindbotten, isolering, golvspån med vattenburen golvvärme och sen på med trägolv på det.

Frågan är kan jag behålla de gamla grundstenarna, även då de går in under där golvet bör vara, blir ju inte rakt som murat med tex lekasten osv.
Hur är det med ventiler, hur många ska man ha, och hur ska de sitta, kan man strunta att ha dem längst ena långsidan om man har fler på kortsidor och den andra långsidan?
Vad är bra isolering, vill gärna ha någon form av ekofiber, slippa plast osv?
Vad är bra som blindbotten, jag tänkter mig asfaltboard, men det kanske är fel?

Tacksam för alla bra svar, och även om ni kan länka till andra diskussioner som behandlar ämnet då jag inte hittar mycket när jag söker.
 
  • Gilla
Johan J Möller
  • Laddar…
Jag har också undrat på hur jag skall göra med min stuga när det gäller golvet.
Men när jag pratade med min granne som hade gjord om på sitt golv, så hade han lagt ut lite grövre grus / sten runt om kanterna ytterst mot den grunden han har, och efter detta så har dom inte haft möss inne. Så det kan vara en ide att inte dra ut all grus..
Ville bara informera..
Men kommer att följa med i denna tråden för att kanske snika lite info till mig själv.. :)
 
Hur långt har du från tänkt färdigt golv (ovansida) till grundstenen? Hur hade du tänkt få dit ventilerna? Har du så stora springor mellan stenarna att du får dit en ventil? Stenfoten är en perfekt köldbrygga så det är ju bra om du får så bra och mycket isolering som möjligt där.

Ska du ha golvvärme så rekommenderar Boverket minst 250 mm och då är det mineralull el dyl så du får kolla så du får motsvarande isolervärde med önskvärd isolering. http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf

Hur ser det ut runt huset, förmodar att det inte är dränerat? Se till så att marken lutar från huset.
Cellulosafiber, Hampa, linull, sågspån funkar bra som isolering sågspån har en tendens att sjunka ihop med åren dock.

Asfaboard eller spontat virke eller särskilda trossbottenboard funkar bra. Tänk dock på att boarden kan bukta nedåt om du har fuktig mark under. Lägger du några reglar vinkelrätt mot åsarna (under)så minimerar du nedbuktningen.
 
Vi behöver veta mer om nuvarande grund. Du säger att du vill bygga en torpargrund men det är inte det du redan har då? Vilar bjälklaget på stengrundet som även ytterväggarna vilar på eller är golvbjälklaget friliggande med på egna grundstenar (vanligt om det tidigare varit en mullbänksgrund)?

Fuktförhållandena är ju också viktiga att få koll på innan ni gör någon färdig lösning. Generellt är någon form av hygroskopisk isolering att rekommendera; som cellulosafiber, linfiber etc. De flesta av dessa material har likvärdiga isoleringsvärden som mineralull.

Detta med ventiler i krypgrund/torpargrund finns det många olika teorier om. Jag har inte hittat någon "sanning" om vad som är rätt. Man kan både ventilera för mycket och för lite och allt beror på dina lokala förhållanden. Men om huset ligger som gamla hus brukar göra, dvs högt och torrt bör du ha en rätt bra utgångspunkt. Har ni dessutom en murstock som står på backen i grunden (som det brukar vara) och ni eldar en del så blir det ännu bättre. Jag tror att det som gäller för ventilationen är att försiktigt pröva sig fram och hålla koll på läget. Dvs ta upp ventiler så att du ventilerar måttligt och ha en fuktmätare som du håller koll på. Är allt bra så är det frid och fröjd, om inte får du fundera på åtgärder såsom ev. mer ventiliation. Men ventilation är ingen universallösning eftersom man lika gärna kan dra in mer fukt än man ventilerar ut...

En tilläggsisolering av golv och förändrade bjälklag innebär alltid en risk fuktmässigt eftersom man ändrar på en fungerande konstruktion. Risken ska nog inte överdrivas för det men det kan vara bra att vidta de åtgärder man kan för att minimera den. Kanske framför allt hygroskopisk isolering och att inte skapa några täta skikt i golvet; t.ex. ingen plast och inga lackade golv. Tveksam hur golvspån är ur denna synvinkel. Allt för att möjliggöra att ev. fukt i grunden kan vandra upp i konstruktionen och inte fastna någonstans.
 
Redigerat:
Att ni har haft fyllning ända upp till golvet utan fuktproblem borde ju innebära att huset ligger på en torr och väldränerad plats.
 
Lägger upp lite bilder på grunden, som förhoppningsvis ska göra det lite klarare
 
  • DSCF4279.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4280.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4281.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kommentera tidigare inlägg:

Huset står på en grusås, som lutar från huset, så någon dränering runt huset tror jag inte blir nödvändig. Att få in ventiler blir nog inga problem heller, då det är en del småstenar mellan de stora stenarna som går att ta bort och sätta in ventiler.

Som ni ser på bilderna så är det lite olika avstånd mellan golvets överkant ner till grundmuren. På vissa ställen är det upp mot ett par decimeter medan på vissa är det bara några centimeter. På vissa ställen går ju även stenarna in under där det tänkta golvet ska vara, så där kan jag ju inte göra golvet alls lika tjockt. Sen antar jag att jag inte kan bygga in de stenarna mot golvet fullt, utan måste lämna en luftspallt mellan stenarna och golvbjälklaget. Där lär det bli en rejäl köldbrygga antar jag? Skulle man kunna använda sig av fogskum mellan stenarna och golvet där? Jag tänker det är ju plast, vilket inte borde kunna göra att fukten kan vandra, men samtidigt så isolerar och tätar det.

Murstocken kommer det nog inte eldas mycket i på sikt. Det finns två stycken murstockar i huset, och jag tänkte sätta in en rejäl kamin i den andra som ska stå för uppvärmningen av huset, så det kommer finnas en murstock som ska användas iaf.

Angående isoleringen, så det jag är mest sugen på är träull, som jag tänker att jag köper i säck och krattar ut. Vilka tillverkare är bra, och kan man köpa ullen lös själv? Hittar bara firmor som sprutar ut det osv.

Tack för bra svar.
 
Octavianus skrev:
För att kommentera tidigare inlägg:

Som ni ser på bilderna så är det lite olika avstånd mellan golvets överkant ner till grundmuren. På vissa ställen är det upp mot ett par decimeter medan på vissa är det bara några centimeter. På vissa ställen går ju även stenarna in under där det tänkta golvet ska vara, så där kan jag ju inte göra golvet alls lika tjockt. Sen antar jag att jag inte kan bygga in de stenarna mot golvet fullt, utan måste lämna en luftspallt mellan stenarna och golvbjälklaget. Där lär det bli en rejäl köldbrygga antar jag? Skulle man kunna använda sig av fogskum mellan stenarna och golvet där? Jag tänker det är ju plast, vilket inte borde kunna göra att fukten kan vandra, men samtidigt så isolerar och tätar det.

- Octavianus: Det svåra med ditt golv verkar vara att de valt så breda och oregelbundna stenar under mellanväggarna, som således putar ut i rummen och stör en 'normal' blindbottenskonstruktion under hela golvytan. Om det hade varit en enklare miljö tror jag att endast hörnstenar hade burit syllarna. Nu är detta av panelerna att döma en högreståndsmiljö och ingen typisk allmogelösning, kanske ev. t.o.m. ett hus upplyft, av estetiska skäl, på huggen stengrund. Beroende på konfortbehovet kunde man kanske överväga antingen en nedhuggning av de störande breda stenarna under mellanväggarna, för mer normalt bindbottensutrymme, eller en klar distinktion mellan (i golvet) en yttre fris, med mindre isolering under, kanske ev. med en elgolvslinga i bruk, resp. en inre normal blindbottensisolerings-zon?
 
- Octavianus: Det svåra med ditt golv verkar vara att de valt så breda och oregelbundna stenar under mellanväggarna, som således putar ut i rummen och stör en 'normal' blindbottenskonstruktion under hela golvytan. Om det hade varit en enklare miljö tror jag att endast hörnstenar hade burit syllarna. Nu är detta av panelerna att döma en högreståndsmiljö och ingen typisk allmogelösning, kanske ev. t.o.m. ett hus upplyft, av estetiska skäl, på huggen stengrund. Beroende på konfortbehovet kunde man kanske överväga antingen en nedhuggning av de störande breda stenarna under mellanväggarna, för mer normalt bindbottensutrymme, eller en klar distinktion mellan (i golvet) en yttre fris, med mindre isolering under, kanske ev. med en elgolvslinga i bruk, resp. en inre normal blindbottensisolerings-zon?
Jag tror att vissa stenar i mellanväggarna går att ta bort, samt att man ju kanske skulle kunna sätta dit några plintar istället. Det går ju dock inte med ytterväggarna.

De sista meningarna fattade jag inte, du får gärna utveckla.
 
Jag tror jag nu har listat ut hur golvet ska byggas upp.

Det som jag undrar över är vilken typ av isolering jag ska ha. Finns det typ som lösull eller dylikt som man kan köpa på säckar och kratta ut, eller är alternativet att ta hit någon firma som gör det? Eller kan man köpa ullen och hyra en blåsgrej själv? Vilka fabrikat finns det, vad kan det tänkas kosta?`
 
Vilken lösning har ni kommit fram till?

Lösull kan man köpa på säck och kratta ut själv. Ringer man runt lite till firmor som blåser ull så får man snart napp. Tror det var 200kr/säck (125L pappsäck) när jag kollade.. (var ett tag sen).

Jag tror att resultatet blir bättre om man låter en firma blåsa in ullen, men såklart dyrare..
 
Efter att ha sett bilderna tycker jag det verkar lite vanskligt att göra en luftad grund, då man bör ha ett rejält kryputrymme under bjälklaget. Det måste vara mycket välisolerat eftersom det funderades på golvvärme. Välisolerade bjälklag på s k torpargrund vållar ibland stora bekymmer eftersom värmen ifrån huset inte håller tillbaka ev markfukt.
Ett tips kan vara att göra som Ernst på Sommartorpet. Principen är att gräva bort jord ca 35 cm från överkant av golv, lägga på ev markduk, fylla med 10 cm makadam, göra rent vid stenfoten. Se till att den blir vindtät med ler- eller kalkbruk från insidan och kalkbruk från utsidan. Sedan göra ett bjälklag av bra virkeskvalitét, ev måste någon uppallning till, sten, plint med grundpapp etc. Därefter fyller man hela utrymmet med lecakulor
(t ex 8-12 eller 12-20 som är kapillärbrytande) ända upp till golvbjälkarnas överkant. Lägg sedan ett golv som andas. Lycka till!
 
  • Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
Lago,
Ditt förslag ser i mina ögon ut som en mycket intressant lösning! Jag skulle kalla det en förbättrad variant av "tät grund" (vilket är det som finns i mitt hus).
Här kan man läsa vad som skiljer en "tät grund" från en "torpargrund"
http://www.kulturmiljo-vard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=55
Frågan är vilket isolervärde lecan har. För ett sommartorp kan det ju vara tillräckligt, men om det ska vara ett året runtboende kanske inte?

Som jag förstått det gräver trådskaparen ut en helt fungerande, torr och fin "tät grund" enbart på grund av att golven är kalla. Då kanske inte lecan svarar upp mot behoven av isolering.

Dzet,
Vad gäller lösull som isolering under golvet så grunnar jag på vad som händer när mössen börjar härja runt i det. Vilket slags lösull tänker du dig? Mineraliskt eller cellulosa.
 
Redigerat:
Kan inte svara på vilket värde leca har men eftersom man murar källare av lecablock borde det fungera bra även här. Förutsättningen för leca är att den har tätskikt runt om, typ puts. Även i detta fall blir ju lecan instängd men bäst är att kolla värdet med återförsäljare.
Isoleringsvärde över huvud taget är baserat på utförandet. Ett gammaldags kutterspånsbjälklag kan få bättre värde än ett dåligt isolerat med t ex mineralull.
 
Sommartorparn skrev:
Dzet,
Vad gäller lösull som isolering under golvet så grunnar jag på vad som händer när mössen börjar härja runt i det. Vilket slags lösull tänker du dig? Mineraliskt eller cellulosa.
Cellulosa var det jag tänkte på i detta fall. Mössen kan ju tänkas stortrivas....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.