Min besiktningsman tog upp ett hål ner till plattan, i en garderob, luktade fan rent ut sagt... Säljaren fick givetvis godkänna detta först ;-) Men hade han inte det så hade ju vi sagt bye bye....

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Consensus skrev:
Exakt, det var min första tanke också. Besiktningsmannen borde utifrån husritningar konstatera hur grunden är konstruerad. Ligger isoleringen ovanpå betongplattan så är det en vanlig riskkonstruktion från den perioden. Man slutade bygga på detta sättet i slutet på 70-talet. Har man dessutom gjutit in träreglar i grunden så har du problemet serverat. Allt sådant skulle besiktningsmannen påpekat. Alla varningslampor skulle blinkar illrött.

Att det nu luktar mögel är mer regel än undantag i sådana hus, helt enkelt pga att det möglar friskt.
Hm... Förstår nog inte riktigt vad ni menar.:confused:
Om det inte är syllen och inte mögel vad är det då som luktar? Syllarna har vi ju inte utesutit ännu, skadeteknikfirman kommer på fredag, men mögel finns ju inte i luften eftersom att vi tagit luftprov som utesluter det.
Väldigt sjyst med alla engagerade svar TACK!

Om besiktningsmannen nu inte påpekade detta som du beskriver, tror ni det finns någon möjlighet att "gå på" honom då, jag kan inte tycka att han gjort sitt jobb om det är så vanligt som det verkar, han borde ju verkligen ha informerat oss om det och jag har lusläst besiktningsprotokollet och där står inget! Varför ska man annars anlita dom? :mad:
 
Det är inte så lätt att svara på utan att veta hur huset är konstruerat. Om det är som beskrivet ovan så är plattan kall. Idag bygger man med isolering under plattan och därmed blir plattan varm. Mot en kall platta kondenserar det. Detta vatten sugs upp av omkringliggande material. Är detta material organiskt så möglar/ruttnar det. Organiskt material som kan vara i kontakt med plattan är syll, reglar och annat.

Visar det sig att besiktningsmannen inte redovisat dessa risker så kan man ifrågasätta mycket. Personligen skulle jag aldrig ge mig in i en sådan affär. Det känns oöverstigligt att fixa till grundproblemen utan att nuka hela huset och börja om från ruta noll.
 
Verkligen tacksam för era svar, jag känner att jag har lite kött på benen att ta med mig in i diskussionen med Skadefirma som kommer på fredag.
Fan, det känns som att gå till ett öråd, en ovisheten och lukten med för den delen blir man galen av!
Hoppas bara att det är något lättare att åtgärda...
 
Förstår oron, men vänta tills experten sagt sitt. Vi kan ju som sagt bara sitta här å gissa.
Radhus.... Kan det vara fler i området som haft/har problem?


=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Dom husen jag har kikat på med den grundkonstruktionen har dom mätt upp fukten men även om den är ok har det stått i protokollet att man bör undersöka närmre om det är tryckta syllar då den konstuktionen va vanlig vid tiden huset byggdes så jag är lite förvånad att dom inte ens nämt det i protokollet.
 
Kan träolja i fönsterkarmarna orsaka någon lukt ifall solen ligger på? (Om de är oljade)

Och sen ifall fönstertätningen är dålig så kommer lukten in.

En teori jag har.
 
Redigerat:
Ok, det är Fredag... Vad sa experten?

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Skulle också vilja veta hur det gick :-/
 
Inte mycket klokare blev vi, det är som att leta nål i en höstack...
han tycker att vi ska ta ett luftprov som kan visa på indikatorer om det är syllarna som luktar, han vill även ta ett materialprov på isoleringen från väggen i hallutrymmet där det luktar mest.
Problemmet är bara att det är svårt att härleda var doften kommer ifrån, vägg, golv etc.
Känns uppgivet som fasen :(. Han nade även att det kan vara en gammal skada som man kanske har åtgärdat men inte fått bort allt skadat material. Vi vet ju inte var vi ska leta, känns lite jobbigt att börja bryta i väggar och panel för att det kanske är där problemet kommer ifrån.
Han menar på att det är uteslutningsmetoden som gäller och det kan bli kostsamt. Tidigare undersökningar och prov har hittills kostat ca 6000 kr det här proven kommer att gå på minst lika mycket.
 
Har ni någon vattenkran på utsidan huset i den väggen? Kan vara den som har läckt vatten in i väggen så det luktar. Vi hade så hemma i hallen. Fick riva upp golvet och gipsen på väggarna.
 
Mikael_L
soda1 skrev:
:D ha, ha, om det gick så skulle jag gärna göra det nu. Nej vi reklamerade en hel del som kom fram den första veckan vi fick tillträde, kattpiss, fel på elen, mögel, lukt etc. En hel del faktiskt. Nu kan det låta som om vi inte gjorde vår undersökningsplikt men det gjorde vi och anlitade även en besiktningsman.
Anticimex?
 
Mer att läsa på www.fuktinfo.se
Ta bort uttag och lukta i dosor, lyft på trösklar, alternativt ta hål i garderobsbotten och genom golvet ner till plattan. Du märker om det är från plattan det luktar. Nåt som inte är skrivet än....
Är det tryckt virke på plattan så kan vara den reaktionen mellan impregneringen i virket och fukt som luktar, inte mögel.... Smal tröst, men inte lika farligt som mögel.

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Hur har det gått?

Jag tror jag hittade min lukt i vardagsrummet nu. Det var fönsterdörren som luktade i en springa. Så den lukten kom in ibland, troligen när det var korsdrag genom springan. Jag hade ingen fogmassa hemma, men trälim som jag lade i springan :) Nu har jag inte känt lukten.

Det är väl isoleringen i dörren som är skit på nått sätt.
 
Efter ungefär 1 ½år har vi nu hitta felet :).
Vi tog in ett nytt skadebolag , Stahrebolaget. Dom har varit helt suverräna! Så proffsiga och tålmodiga med alla våra tankar och frågor. Nu har dom i alla fall hittat felet och det satt i ytterväggen i köket på nedreplan. Det är en fuktskada som kommer från grannen. Dom har ett stuprör som dom inte har rensat lövfångaren på, vilket har lett till att det har skvätt vatten en lång tid upp på tegelfasaden som har vittrat och börjat släppa in fukt. sedan har det krypit över på vår sida genom isolering och bjälkar. Annledningen till att luftprovt inte indikerade något var att det finns en bakterie som inte detta tar, Streptomyces. Läs mer här:http://www.eurofins.se/tjanster/inomhusmiljo/ex-pa-skadeproblem/bakterier-i-mogelhus.aspx
Nu har de rivit ut allt från insidan ut till tegelväggen. 25000 kr kostar kalaset plus så klart deras tid här och luftprov innan de började att åtgärda problemmet, så jag kan tänka mig att det hamnar någonstans mellan 30000 och 35000 tusen :confused: men nu slipper vi i alla fall skiten!

Tack alla för erat engagemang och alla tips och ideer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.