Sitter och funderar på vilken maskin som är bäst lämpad för detta, om vi bortser från en röjsåg. En sådan kommer min fru aldrig att använda.

Har någon erfarenhet av att kapa sly, mindre "träd" och grenar med ett batteridrivet verktyg som dessutom fungerat bra?

Vi har en grästrimmer, batteridriven grön Bosch, ART 26 Li med ett 18V batteri och drömmen vore att kunna hitta en maskin som passar till det batteriet. Dessvärre verkar Bosch inte ha en tigersåg eller annat lämpligt verktyg som skulle fungera.

Jag kan inte bestämma mig för vad vi ska inhandla men har titta på en del olika, prisklassen ska vara låg, runt 1000:-, vi vill inte betala mer för ett verktyg som används två gånger om året:

Tigersåg, isf vilken modell?
Det finns en Meec, Black & Decker, Ryobi, AEG (som är i dyraste laget).

Sen hittade jag denna:
Grensågen Keo från Bosch, 10,8V Li. Någon som har provat den?
 
Silkesnusa skrev:
Sitter och funderar på vilken maskin som är bäst lämpad för detta, om vi bortser från en röjsåg. En sådan kommer min fru aldrig att använda.

Har någon erfarenhet av att kapa sly, mindre "träd" och grenar med ett batteridrivet verktyg som dessutom fungerat bra?
Nej...:| Tyvärr låter detta som ett typiskt jobb för en röjsåg. Kan du inte övertyga frugan kanske du får köra själv... ;) Eller också försöker du med mera övertalning. Min fru tycker faktiskt att röjsåg är kul så ge inte upp.:cool:
 
P
Jag kör med Ryobis batteridrivna tigersåg och ett grovt blad för att rensa sly och grenar.Med ett stort batteri (2,4 Ah) räcker laddningen ca 45-50 min men då har man gjort ganska stor skada(y) . Jag har tagit ned "sly" upp till ca 10 cm diameter med denna

Visst en röjsåg är effektivare om man har stora ytor att röja, men för att rensa ett par skogskanter och beskära lite träd så räcker tigersågen väl. Slutpriset med batteri och laddare för Ryobin är kanske lite utanför din budget, men jag vet att den fungerar. Köper du någon billigare såg så bör det också fungera, men se till att köpa bra sågblad och inget skräp. Jag använder Boschblad just nu och är väldigt nöjd. Jag testade några billiga blad förut, kan ha varit Ferm *rys*...

En bra röjyxa kan ju vara ett alternativ, men tigersågen känns säkrare tycker jag.
 
en häcksax kanske?
 
Omvärdera och köp en röjsåg, det går fortare och så behöver du inte stå med böjd rygg och jobba. Eller krypa omkring....
 
Eller kanske en vanlig grensax med utväxling? De klarar upp till 4 cm grenar och småträd. Kanske något sånt här?
 
Wisentdual skrev:
Eller den här [länk]
Böj trädet med ena handen och hugg med andra så så räcker det oftast med ett hugg :)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
En sådan hade jag när jag var liten och hjälpte pappa i skogen. Tror jag var runt 10-12. Vill minnas att jag tyckte den var väldigt bra. Så då måste ju en normalbyggd kvinna klara det utan problem.



Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
En grensax med utväxling brukar vi använda till lite mindre sly och grenar. Några fördelar är att den är lätt att plocka fram, inte bullrar och man slipper skyddsutrustning. Har en röjsåg också och det går ju naturligtvis inte att jämföra kapaciteten men jag tycker den klipper förvånandsvärt grova stammar. Som alltid lönar det sig nog att köpa bra kvalitet, vi har en sån här , har bara använt den i vår men hittils är jag nöjd.
 
Du skulle kunna klara dig med Fiskars universella gren/kvistklippare med ett teleskopskaft. Den har ett vinklingsbart klipphuvud så man kan stå upp och klippa av nere vid marken. Klarar upp till 4cm och tjockare tar du med en vanlig handsåg. Kostar strax över tusenlappen. Har länkar till den i en annan tråd.
 
Ur säkerhetssynpunkt känns alla typer av små enhandsverktyg vanskliga :thumbdown:

Vad händer med den andra handen som håller i slyet när man kör tigersågen?
Lätt att ett par fingrar skadas!

Med trimmern + slyklinga har man de farliga vassa roterande hemskheterna på betryggande avstånd,
och båda händerna är säkert placerade om var sitt handtag (y)

Eller som AndersS säger gör en utväxlad grensax ett bra jobb.
Jag gillar Fiskars: http://swe-se.fiskars.com/Produkter/Vaxtskotsel/Grensaxar
 
Redigerat:
Så länge det inte är några större områden som skall röjas skulle jag rekommendera en grensax. Enkel att använda, och efter att området väl röjts en gång är det inte så mycket jobb att hålla efter. De "träd" som grensaxen inte fixar tas ner med ett såg.
 
Tack för alla tips och idéer :D

Det lutar åt en röjyxa och sen får man diskutera med frugan om detta räcker eller om man ska komplettera med ytterligare verktyg.
 
Själv kör jag med Ryobi 18v tigersåg, den modellen som har utgått ur sortimentet. Den fungerar helt ok, tar ända upp till ca 10 cm stammar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.