Spännande lösning, hoppas det blir lika bra när det är färdigt =) Har du nån fler bild på lösningen?

Ha en go helg!
 
klykan skrev:
Spännande lösning, hoppas det blir lika bra när det är färdigt =) Har du nån fler bild på lösningen?

Ha en go helg!
Principen är ganska simpel. Har inga fler foton men jag ritade upp lösningen lite snabbt.

Jag klyvde till ett eget fasat "foder" i 13mm mdf. Det är limmat och skruvat i både karm och osb. Sen blir det remsa och spackel i skarven. Sedan kommer jag dra microliten hela vägen ut över "fodret". Har även skummat runt karmen för att minimera risken för sprickor när det smälls i dörren.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335606426.380206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var rätt vanligt förr på den tiden gipsskivorna inte hade någon försänkt kant.
Då satte man gips utöver fönster och dörrar med en oskuren kant mot fönstret eller dörren som sedan bara målades in.
Var väl ett sätt att effektivisera byggandet och spara tid.
Ser dessutom helt ok ut!
 
erik_n skrev:
Taket glesat cc 300. Självklart saknades det material igen. Bygger det här rummet på spill från köket, jag vill ha tillbaka mitt körkort nu så jag kan handla material! Drygt att köra gips och virke på bussen... ;)
:O kabeln är ju inte spikrak? Skit vad skit du kommer få nu;)
 
Kattvovven skrev:
:O kabeln är ju inte spikrak? Skit vad skit du kommer få nu;)
Det är nemas problemas :) löste det innan gipser åkte upp!
 
erik_n skrev:
Det är nemas problemas :) löste det innan gipser åkte upp!
(y) tur för dig, kunde blivit värsta kabelskandalen ;D
 
verktygsgurun skrev:
Det var rätt vanligt förr på den tiden gipsskivorna inte hade någon försänkt kant.
Då satte man gips utöver fönster och dörrar med en oskuren kant mot fönstret eller dörren som sedan bara målades in.
Var väl ett sätt att effektivisera byggandet och spara tid.
Ser dessutom helt ok ut!
Vadå ser helt ok ut??

Det kommer ju bli det vackraste världen skådat! ;)

Tanken var från början att ta fodret hela vägen till kanten av karmen för att få känslan av att karmen var en del av väggen. Men gångjärnen ställde till problem och dörrar med dolda gångjärn är på tok för överprisat.
 
erik_n skrev:
Vadå ser helt ok ut??

Det kommer ju bli det vackraste världen skådat! ;)

Tanken var från början att ta fodret hela vägen till kanten av karmen för att få känslan av att karmen var en del av väggen. Men gångjärnen ställde till problem och dörrar med dolda gångjärn är på tok för överprisat.
Inte skitsnyggt, inte skitfult utan helt ok alltså ! :)
 
Dagens tips!

Jag har en ny favorit på byggmax!

Hatar billiga sopsäckar som spricker så fort man stoppar ner skräp i dem. Byggmax har en ny gul säck som fan håller för allt och dessutom är billig!
 
erik_n skrev:
Dagens tips!

Jag har en ny favorit på byggmax!

Hatar billiga sopsäckar som spricker så fort man stoppar ner skräp i dem. Byggmax har en ny gul säck som fan håller för allt och dessutom är billig!
Såg den igår typ. Byggsäck eller något tror jag den hette? Så den var bra alltså, ska köpa en rulle då. Tack!
 
Kattvovven skrev:
Såg den igår typ. Byggsäck eller något tror jag den hette? Så den var bra alltså, ska köpa en rulle då. Tack!
Precis!

Idag fyllde jag 10 st med löv, björkris och allt annat skräp som låg på vår stackars gräsmatta. Passade på att städa tomten istället för att slipa spackel idag...
 
Jag köpte ett par rullar idag efter att ha läst ditt tips.

Jag saknar dock handtag på säckarna :(

Dom bästa säckarna jag köpt kommer jag inte ihåg vart jag köpte :(
Dom är 160 liters, med handtag, grå, och tjockare plast än dom gula.. varken jag eller frugan kan komma på vart rullen är inköpt :(
 
Så! Då har jag hunnit vara produktiv i sovrummet idag också! Slipat av taket och dragit på sista spackelvändan. Spacklat in hörnlister runt smygarna och fixat runt dörren.

Tänkte nog grunda allt innan jag sätter microliten. Blir ju lite lättare att hitta eventuella skavanker då och rätta till innan glasfibern är uppe... Finns det några nackdelar med att grunda under??
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335907397.534230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar dörrlösningen skarpt! Tack för skissen.
 
klykan skrev:
Gillar dörrlösningen skarpt! Tack för skissen.
Tack! Det blir faktiskt riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.