Hur lång tid tar det för er att montera en låda då?
 
Nu är det ett tag sedan jag monterade alla våra lådor, men det tog inte många minuter, kanske 5 minuter per låda, max 10.
 
Ja, det tar ju längre tid att packa upp varje paket än att montera ihop varje låda resp. stomme iaf :p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, det tar ju längre tid att packa upp varje paket än att montera ihop varje låda resp. stomme iaf :p
När man har vanan inne (dvs efter 2-3 stycken) så är det garanterat så :)
Jag monterade alla våra stommar, (drygt 50) på en dag, inklusive gångjärn och lådor.
 
Precis... och sen är utrymmet viktigt...
Har man bara platsen att röra sig på och lätt lägga upp delarna på ett visst sätt på ett bord så man först kan sätta dit detaljerna till gångjärn och upphängning så slår man ihop allt ganska snabbt sen...
 
Jag brukar räkna med 30 minuter per stomme inkl lådor/hyllor. Sen tillkommer ca 5 minuter per lucka/lådfront för montering/justering och montage av handtag. Ju större volymer desto fortare går det kunder förutsättning att man har gott om plats att förvara de färdiga stommarna.


/Vojma
 
Lite komiskt- eller veckans skratt!
I denna tråd finns (hittills) 20 experter, som vill hjälpa till och förklara hur lång tid det tar att montera IKEAs stommar.

När man läser alla negativa trådar om IKEA köken här på Forumet, så är där knappast någon som vill befatta sig med dessa dåliga kök.....sååååå hur är det egentligen?haha
 
Redigerat:
Jag har då aldrig haft några problem alls med dom ikea-kök jag monterat, och alla jag monterat kök hos är hur nöjda som helst.
 
saturnus skrev:
Lite komiskt- eller veckans skratt!
I denna tråd finns (hittills) 20 experter, som vill hjälpa till och förklara hur lång tid det tar att montera IKEAs stommar.

När man läser alla negativa trådar om IKEA köken här på Forumet, så är där knappast någon som vill befatta sig med dessa dåliga kök.....sååååå hur är det egentligen?haha
Jag kan ärligt säga att jag sällan eller aldrig monterar Ikeakök till kunder heller då de inte vill betala för att få proffshjälp då kostnaden för montage och andra kringjobb oftast blir typ 50% av vad hela köket kostar, men visst har det hänt att jag även monterat Ikeakök.
Dock brukar jag försöka få folk att se om HTH Gör det själv är en lösning och det beror oftast på vad de vill ha för lucka eftersom inte HTH har så brett lucksortiment i sin Gör det själv grupp...
Men finns där en lucka som faller i smaken så är det samma prisklass men bättre kvalité och mycket större urval på stommar och annat... :)
 
Ska man vara uppriktig så finns det nog ingen köksdetaljist som har så många nöjda kunde som IKEA har överhetta världen. Därför är det oftast väldigt svårt att ta kritik mot dom produkterna på allvar. ;)

Dom enda sakliga argumenten som brukar bita är naturligtvis inte "kvalitet" utan sortimentsbredd när det kommer till udda lösningar och antalet tillgängliga luckor.

Men talman hänsyn till plånboken så brukar dessa egenskaper bli ruskigt dyra.

Frågan hur länge det tar att montera lådor.... Det tar längre tid än att montera en stomme...
 
Nimajneb skrev:
Frågan hur länge det tar att montera lådor.... Det tar längre tid än att montera en stomme...
?????

Sist jag monterade Ikeas lådor var det två sidor och ett bakstycka som ska snäppas ihop och så skjuta in botten... inte fan tar det längre tid än att montera en hel stomme iaf ;) :eek:
 
Nimajneb skrev:
Frågan hur länge det tar att montera lådor.... Det tar längre tid än att montera en stomme...
Näää.. då var det länge sedan du monterade en ikea-låda.. dom jag har monterat dom senaste åren är bara att snäppa-ihop, sedan 2 eller 4 skruvar för att fästa en grunka i fronten, sedan snäpper man dit fronten också.

På hela lådan så är det borrandet av hålen för att fästa handtaget som tar längst tid, om man tillverkar en bra och stadig borr-mall så tar det väl 30 sekunder att borra hålen :)
 
Daniel78 skrev:
Näää.. då var det länge sedan du monterade en ikea-låda.. dom jag har monterat dom senaste åren är bara att snäppa-ihop, sedan 2 eller 4 skruvar för att fästa en grunka i fronten, sedan snäpper man dit fronten också.

På hela lådan så är det borrandet av hålen för att fästa handtaget som tar längst tid, om man tillverkar en bra och stadig borr-mall så tar det väl 30 sekunder att borra hålen :)
Borrmall är jättesmidigt för detta. Iaf för mig som glad amatör.
 
Patrik_N skrev:
Borrmall är jättesmidigt för detta. Iaf för mig som glad amatör.
Alla använder borrmall, det tar för lång tid att hålla på och måtta ut hålen, en borrmall tar bara några minuter att tillverka.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
?????

Sist jag monterade Ikeas lådor var det två sidor och ett bakstycka som ska snäppas ihop och så skjuta in botten... inte fan tar det längre tid än att montera en hel stomme iaf ;) :eek:
Nu svarade jag förvisso på:

Att montera.
Sätta på fronten
Borra
Sätta på handtaget
Sätta dit rails i stommen.

För samtliga lådor en stomme.

Och detta tar längre tid än att sätta ihop själva stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.