Hej
Jag har ett antikt matbord. Detta bord har två iläggsskivor som är stavlimmad massiv 22mm furu. Dom har ingen sarg/kjol, utan är helt platta.

Problemet är att en av dom är skev på diagonalen. Dvs om jag trycker ner ena hörnet på skivan så lyfts hörnet diagonalt motsatt 2-3 cm.

Är det nått jag kan göra för att fixa detta?
Dvs hur rättar man upp en skiva?

En möjlighet är ju att dra i en tvärslå diagonalt på undersidan fast då blir den tjockare och kan inte användas för där finns medar som iläggsskivan ska vila på.
En annan möjlighet är att göra en helt ny skiva, men det vill jag helst skippa.
Kan man såga med cirkelsåg på undersidan av skivan för att lätta på spänningar?

Många tack!
 
Det låter rätt så kört faktiskt. Om den skevat 2-3 mm hade du kunnat lagt den under press med en tyngd på ena hörnet. Det är ingen mening att försöka släta ut skivan med lika plan yta på hela under- översidan, utan det krävs plan stöd på tre av hörnen medan det 4:e skevande hörnet beläggs med tyngd så att den i princip skevar åt andra hållet.

Skulle tro att du bara får en vekare skiva genom att såga spår, prova istället att lägga under press med tyngd som jag beskrev ovan. Räkna med någon vecka under tyngd (i samma rumstemperatur som den ska användas i)
Men som sagt, det är bara chansning. En "snabbfix" är att du pluggar eller fräser i kex (utan att limma) och fixerar alla skivor mot varandra, då kan du ta i och ur skivorna utan hinder, du får helt enkelt tvinga i den skeva skivan. Det brukar sällan gå att ha lösa iläggsskivor utan stift eller plugg.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Tack för svar.
Ska man blötlägga skivan innan jag bockar tillbaka den genom att lägga den i press?

Jag kommer ihåg från jag var liten att när jag skulle limma faner på skrovet till min radiostyrda båt så skulle dom först ligga i varmvatten i en halvtimme innan man bockade skivan över skrovet.
 
Prova att räta ut den "torrt" först. När du lägger vikt på kommer skivan inte att räta ut sig, den kommer bara svikta några mm, men genom att öka på tyngden dag för dag så ger den vika och blir planare. Men du måste nästan får den att skeva åt andra hållet för att den inte ska återgå.
Funkar inte detta är sista utvägen att fukta skivan, dock är det bara ytligt den blir fuktad, du måste i så fall nästan basa skivan, dvs en tapetborttagare med het ånga kopplad till en sopsäck med skivan i. Vet ej om det kommer funka i praktiken, det kommer ta tid och resultatet är osäkert. Dessutom kommer du få ytbehandla skivan igen (är den täckmålad/ lackad måste det bort först innan du basar) = bättre att köpa en limträskiva och göra ny iläggsskiva.
 
Den är obehandlad furu. Och jag ska ändå slipa om bordet och betsa eftersom hela bordet är ganska missfärgat.
Men den är fräst i kortsidorna (den sidan som blir bordskanten när skivan ligger i).
Och jag fräser helst inte, för jag tror inte jag kan göra det bra.

Skivan har inget behov av att vara stabil, bara den håller för att tas ur och läggas i. Medarna under ger massa stabilitet.

Tack.
 
Om du ialla fall ska slipa och betsa är det nog enklast och bäst om du gör en ny skiva av limfog eller tex björkplywood du kantar.
/B
 
Istället för tyngder kan man tvinga den med skruvtvingar, spänn den ned mot en bastant skiva, eller mot en ram av stadigt virke. lägg ett mellanlägg under det hörn som går nedåt så att det istället tvingas uppåt. Troligen skall man inte spänna helt på en gång, utan öka lite långsamt under några veckor. Det går snabbare i fuktig atmosfär, snabbare på sommaren än på vintern.

Jag har inte provat själv men fått tipset för att räta en skev gammal innerdörr. Skall prova i sommar.
 
Låter som din idé med cirkelsågen skulle kunna fungera.

Ett snitt mellan hörnen som inte guppar, eller kanske flera med 200-300mm mellan. Djupet 2/3 av tjockleken.
Sedan limma en tunn skiva(fanér?) för att dölja det hela och skapa smörgåskonstruktion för styrka.

Använd vikter för att pressa skivan mot en plan yta och ta bilder så vi får se hur det blev.. =)
 
Oj, nu blev det många tips.

Jag tror att jag ska testa med ett eller flera snitt diagonalt. Men jag kan inte lägga på faner för då blir skiva för tjock. Jag tror inte att det är ett problem med att skivan skulle spricka om jag tar i för mycket, som det är nu så blir den platt om jag lägger den på golvet och ställer mig på den.

Jag tror att det nog är smart att överkompensera vid pressningen. dvs pressa då att den bockar 2-3 cm för mycket. så att om den sätter sig i ett mellanting mellan innan och under pressningen så borde den bli ungefär rak.
 
Du behöver inte ha fanér där medarna är
 
hås skrev:
Du behöver inte ha fanér där medarna är
Ah! Smart!
Tack.
 
jag utgår ifrån att bordet inte har något ekonomiskt värde.

Såga inte i skivan vad du än gör.
Vist kan man göra så för att släppa på spänningar. I det här fallet så släpper man inte på några inbyggda spänningar. Det är inte så att bordet kommer att ta tilbaka sin ursprungliga form efter att du sågat en mängd spår. Man minskar bara mängden virke så att man lättare kan tvinga den platt. Den måste då antingen skruvas fast i någon ram eller limma fast något på undersidan som spärr för att bibehålla den nya formen.

Hur har bordet förvarats under tiden den har slagit sig. Har den ståt i ett uppvärmt rum eller i ett ouppvärmt. Har det ståt i ett garage med ouppvärmt betonggolv?

Om du har haft bordet länge inomhus och det alltid har set ut så blir det väldigt svårt som gruvberget skrev "då är det kört". Då är det mera jobb att fixa än att göra en ny (det tar väldigt lång tid för bordet att acklimatisera sig till den nya formen som du vill ha) .

Har varje planka kupat sig eller har plankorna slagit sig på längden.

Vet du ungefär hur gammalt bordet är?

Kan du inte ta några bilder blir mycket lättare att ge bra eller mindre bra råd.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
För allt i världen, limma inte fast någon skiva på baksidan, det kommer att bukta skiva åt andra hållet, osymmetri i materialuppbyggnaden ger nästan alltid deformation. Ska man göra en sandwich måste det vara samma material på båda sidor = symmetri.
 
pär h pär h skrev:
jag utgår ifrån att bordet inte har något ekonomiskt värde.

Såga inte i skivan vad du än gör.
Vist kan man göra så för att släppa på spänningar. I det här fallet så släpper man inte på några inbyggda spänningar. Det är inte så att bordet kommer att ta tilbaka sin ursprungliga form efter att du sågat en mängd spår. Man minskar bara mängden virke så att man lättare kan tvinga den platt. Den måste då antingen skruvas fast i någon ram eller limma fast något på undersidan som spärr för att bibehålla den nya formen.

Hur har bordet förvarats under tiden den har slagit sig. Har den ståt i ett uppvärmt rum eller i ett ouppvärmt. Har det ståt i ett garage med ouppvärmt betonggolv?

Om du har haft bordet länge inomhus och det alltid har set ut så blir det väldigt svårt som gruvberget skrev "då är det kört". Då är det mera jobb att fixa än att göra en ny (det tar väldigt lång tid för bordet att acklimatisera sig till den nya formen som du vill ha) .

Har varje planka kupat sig eller har plankorna slagit sig på längden.

Vet du ungefär hur gammalt bordet är?

Kan du inte ta några bilder blir mycket lättare att ge bra eller mindre bra råd.

Mvh Pär H
Hej Pär

läste denna tråd och känner att du har kanske koll på om jag kan göra något åt en skiva på ett gammalt spel ord jag köpt, se bilder?

Med vänlig hälsning,
Liesen

Ett gammalt träbord med utdragbara delar, nära ett fönster i ett rum med sittbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mörkt träbord och en stol i ett rum under konstruktion med oslipade väggar och paket på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.