Ska spika pärlspont(120mm ) bred i taket och funderar på att hyra en dyckertpistol. Jag ska måla panelen men undrar om man spikar synligt, blir det så pass synliga märken av spikpistolen (Senco Finish Pro 35) att man måste spackla?
Om man skulle hoppa pistolen och ta till hammaren och dyckert och spika synligt, måste man då köra med drivdorn och sen spackla?

Jag har spikat upp pärlsponttak tidigare men då 95mm och då spikade jag osynligt i sponten men hade problem med att den sprack så jag tänkte köra synligt denna gång.

Om man spikar synligt drar man i två spikar vid varje regel då?
 
S
det blir ju "hål" i panelen. ungefär som spikenshuvud.
du kan ju testa clips.
och två i spik i varje regel funkar.
hur tunn var gamla panelen?
 
Den var nog 12mm om jag inte missminner mig. Detta hål som blir, det räcker inte med färg för att täcka detta? Jag antar att djupet på hålet också varierar beroende på hur hårt trä spiken hittar. Hur har ni gjort som använt spikpistol till innerpanel?
Clips kanske vore något, får kolla lite på det.
 
Vår snickare använd clips. Är lite mer pyssel men den blir inga synliga infästningar.

Dessutom försvinner risken för att panelen spricker.
 
Det kan vara svårt att ställa in dyckertpistolen så att inte spiken går igenom då man spikar dolt.
Jag hade spikat dolt med hammare och don, det tar obetydligt längre tid än att hålla på med clips, men då jag höll på var clips rätt dyra, men det kanske ändrat sig.

Har du problem med att det spricker kan det bero på att spiken är för spetsig/vass, alt den är för tjock, några sprickor får du räkna med dock.
 
Jag har kört med clips i de tak som gjorts om. Går hyfsat fort när man fått in snitsen och fördelar som nämnts tidigare.
 
Spikat i "pärlan" utan några sprickor(med en vanlig hammare).
 
  • 003 (19).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wanegardh skrev:
Spikat i "pärlan" utan några sprickor(med en vanlig hammare).
Har du satt spiken i dalen precis bredvid pärlan?
 
Tomas J skrev:
Har du satt spiken i dalen precis bredvid pärlan?
Nä på andra sidan av pärlan.
Annars blir inte spiket döljt.
Använde dyckert 35x1,7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.