Ska till att köpa in cellplast inför isolering(utsidan) av den del av källaren som är ovan mark.utanpå isoleringen ska det sedan läggas på puts.
Huset har i dag träfastad och avståndet mellan "baksidan" av träfasaden och källarväggen är ca 9-10 cm (det varierar lite).

Hur tjock cellplast ska jag använda, 50mm eller 70mm?
 
Är det ingen som har koll?
Vill ju ha så tjock isolering som möjligt men isolering + puts får ju inte komma ut allt för långt så att det blir problem mellan övergången mellan träfasad och den nyputsade grunden.
 
  • Gilla
Simonsilver
  • Laddar…
Använd så tjock som möjligt. Minst 200 mm ovan mark hade ju varit bra. Men om 70 är max så är ju svaret givet? :)
 
Vi satte 50 mm, också på grund av att det inte fick plats mer. Men jag blev positivt överraskad när jag märkte hur mycket det gjorde på vår uppvärmningskostnad. Så 50 eller 70 mm gör definitivt nytta.Vi har ca 80 cm hög källare ovan mark runt hela huset.
 
Isolering på rätt ställe! (tillskillnad mot alla som dränerar och tilläggsisolerar under markytan)
Hur fäster man cellplasten mot befintlig puts ?
 
Jag är också intresserad av isolering av grund ovan mark. Det är alltså ingen risk för att det blir för tätt eller ska man ha platonmatta även där?
 
Jag har/håller på och sätter upp 40mm och putsar. Den sidan som jag gjorde förra året låg snön kvar på mot väggen, tidigare år har det varit snöfritt 0,5m ut, så det gör skillnad.

Jag har iaf inte märkt några bekymmer med fukten. Sätter upp dem med isoleringsspik av plast samt konstruktionslim.
 
Går i samma funderingar om isolering av min källare.
Hur mycket bygger putsen? Kan man påverka det? En cm mindre puts ger ju möjlighet till en cm mer isolering.

Kan man inte sätta tunna minerit-plattor som spacklas och målas istället? Jag har aldrig putsat förr så det vore skönt att ta några genvägar och spara på tjockleken.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Går i samma funderingar om isolering av min källare.
Hur mycket bygger putsen? Kan man påverka det? En cm mindre puts ger ju möjlighet till en cm mer isolering.

Kan man inte sätta tunna minerit-plattor som spacklas och målas istället? Jag har aldrig putsat förr så det vore skönt att ta några genvägar och spara på tjockleken.
200mm hade sett liiiite konstigt ut minst sagt ;)

Jag kanske var lite oklar i min frågeställning. om jag kör med 70mm så finns det ca 20mm kvar för puts, räcker det?
Om putsen ligger i nästan i samma nivå som fasadpanelen, kan det innebära problem?
 
Det finns speciella plattor man kan sätta på grunden. då slipper du puts, Men de är rätt dyra och tunga.
 
Jag antar att man kan fästa ett nät, räcker det med "kaninnät" kanske då blir väl putsen en cm ungefär.
 
Det ska ju gå att putsa direkt på cellplasten med ett speciellt fiberförstärkt putsbruk, måste putsen vara tjockare då?
 
Vi var först inne på de där skivorna, sen såg vi priset :eek: skulle nog gå 15-20 000 för vårat hus. Snål som man är så fick jag lära mig att putsa :D

Putsnät från Biltema och några säckar murarcement samt sand så var problemet löst. Jag la på ca 1cm och putsen bör sluta innanför panelen så att inte vattnet rinner på insidan av putsen och förstör.

Så här i efterhand är jag glad att jag inte satte skivor, grannen har gjort det och det är inte snyggt. Varenda skarv på skivorna syns skitväl, reglarna bakom, som han skruvade skivorna i syns jättebra så fort det kommer lite vatten. Blir som streck på skivorna :what: skitfult om jag får säga det så. Iofs så är smaken som baken
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Isoleringen som man sedan putsar på, är det styrofoam? Hur långt under markytan går man med isoleringen?
 
Jag körde med vanlig cellplast. Och slutar med den där dräneringen börjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.