Hur stor är dunken?Du behöver minst 20 liter om det skall räcka ett tag.Skall du riva tanken?
Om du skall det så såga upp en lucka på ca 50cm bred, i sidan från överkant och ner till ca 20cm från botten.Då kan du komma åt att pumpa med en liten pump som du sätter på en borrmaskin och fylla på dunken efter hand.
Du får nog ha båda slangarna i dunken då den ena är sug och den andra retur.

Så här gjorde jag.
ppning1.jpg
 
Redigerat:
25-30liter hade jag tänkt och sen skruva ner värmen lite på elementen. Det är mest varmvattnet jag är ute efter. Jag tackar så mycket för tipsen
 
Göran.W skrev:
Om man kapar fyllnads och luft ledningen glöm då inte att kappa utanför huset med så dom inte försöker fylla tanken.
Har hänt en del ggr folk fått några kubik olja i källaren.
Ta bort överfyllnadskyddet helt. Ingen försöker fylla en tank utan skydd men det gäller att ta bort det och inte bara klippa kabeln till det.
 
Jag har provat en 30liters tank med mackdiesel nu, kopplade loss dom två stålomspunna slangarna från (filtret?) och la ner dessa i dunken. Men nu vill inte brännaren gå igång.

Någon som har en ide om vad som behöver göras?
 
Misstänker luft. Har du återställt brännare några gånger så att den får pumpa runt?

Testa att lyfta upp returslangen och se om det kommer någon olja ur den när du startar brännare.
 
Göran.W
Försök att få tanken över brännaren är du ska starta den första gången sen kan du sätta den på golvet.
Brännar pumpar är inte direkt bra på att lufta sig själv när den ska suga från en nivå under brännaren sen är antagligen pumpen helt tom med på olja och då suger den i princip inte alls
Fyll slangarna med olja med innan du försöker starta prännaren.
 
Tackar åter igen för all hjälp, har nu fått igång den och den bränner på fint.

Som den amatör och första hus ägare man är så fattade jag inte till en början att man kunde trycka på den röda lampan som jag trodde indikerade att brännaren var igång när det i själva verket var tvärt om.

Provade trycka några gånger och vips så hoppade besten igång, har nu gått en halvtimme ungefär och börjar redan känna skillnad på vattnet.

Härligt härligt, tack för all hjälp och trevlig helg på er!

Mvh/Timmy
 
Snart varmt och skönt och inget gnäll från resten av familjen :p
 
Precis, jag hade klarat och svabba av mig i handfatet i två veckor och bära dubbla lager kläder :)
 
Göran.W
Familjen är alltid värst.
Har hålit på med vattnet i huset och ska man stänga av det får man göra det när man är själv eller nattetid även om det bara är en timme
Gissa vem som demonterade och byggde om vattenrören kl01 i går natt :eek:
 
Göran.W skrev:
Familjen är alltid värst.
Har hålit på med vattnet i huset och ska man stänga av det får man göra det när man är själv eller nattetid även om det bara är en timme
Gissa vem som demonterade och byggde om vattenrören kl01 i går natt :eek:
Kan det vara Jultomten? :wow:
 
Riktigt så jävligt är det inte här... Än :)
 
Göran.W
Återkom när du varit gift i 13 år ;)
 
Haha :)
 
Inte ens gift än, nu blev ju jag orolig :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.