Hej!

Jag har idag fyra stycken oskärmade CAT6-kablar som jag lagt i en kabelränna. Jag skulle nu behöva komplettera med ett utanpåliggande vägguttag, 230V, och den enklaste vägen ned till elcentralen i huset vore att dra exempelvis en EKLK-kabel tillsammans med nätverkskablarna. Men går detta utan att man riskerar störningar via magnetfält, etc från elkabeln?

Om det finns en sådan risk, finns det i så fall någon "specialskärmad elkabel" man kunde dra, eftersom det är betydligt mer krångligt och kostsamt att byta ut de befintliga nätverkskablarna mot skärmade? Eller skall jag försöka hitta en helt annan väg för elkabeln?
 
Det bör inte vara något problem med störningar.
 
Det som kanske kan påverkas är max hastigheten på linan om det blir långa sträckor som kablarna ligger nära varandra.

Om det bara är frågan om data trafik tror jag du inte märker ngt men om du även har kabelTV på samma nätverkslina är det inte optimalt
 
CAT6 och El < 400V = inga problem.
EKLK har skärm!
 
Och ethernet har diff. signalering så magnetfält ska vara bra elaka innan de tar.
 
Varmt tack för all info! Det rör sig alltså om max fem - sju meter som kablarna kommer att gå parallellt. Har det gjorts några fältmässiga tester i verkligheten?
 
Det kan vi nog utgå från.

Ett vanligt kontorslandskap med thormanskena under fönstren får jag till ungefär samma sak och den kombinationen är definitivt testat på X antal tusen svenska kontorsarbetare :)
 
Datakabel och kraftkabel går ofta parallellt med varandra med litet eller obefintligt avstånd på många bygge utan problem.
Vi mäter själv våra data-nät med ett riktigt fluke-instrument innan vi överlämnar anläggningen och har aldrig haft något problem med närliggande installationskablar. Så du kan sova lugnt :)
 
Stort tack Bloink och Ni övriga! Det låter ju väldigt betryggande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.