Hur ska jag tänka nu som jag ska bygga garage och hus?
Fråga runt och köpa allt där jag får mest rabatt, eller ha två/tre/fyra där jag kanske får mindre rabatt?

Det hjälper inte med bra rabatt om utgångsläget är för högt. Det är väl heller inte troligt att ett och samma ställe har exakt vad jag vill ha?

Vad säger de om jag inte vill lova att vara trogen?
 
Säg att du är trogen, men var inte det :p
 
Det enklaste är att sammanställa det du behöver köpa och be om offerter från några olika firmor. Då ser du vem som blir billigast, oavsett hur mycket rabatt som utlovas.
 
Köp aldrig allt på samma ställe om du ska spara pengar. Ska du spara tid är det däremot en bra idé. Har handlat byggmaterial på 4 olika ställen till huset. Det har sparat åtskilliga tusenlappar att jämföra priserna.
 
Tvärt om! Köp på ett ställe. Med så stor affär så får du jättestor rabatt. Men begär offerter från flera och förhandla sedan utifrån dom.
 
När jag lade om taket på vårt gamla hus fick jag så bra rabatt hos en byggfirma att det inte lönade sig att åka runt. Om du handlar på ett ställe se då till att du får fortsatt rabatt på tilläggsbeställningar så att den fäller allt du missade första vändan.
 
mlkjhr skrev:
Tvärt om! Köp på ett ställe. Med så stor affär så får du jättestor rabatt. Men begär offerter från flera och förhandla sedan utifrån dom.
Nja, det tror jag inte på.
Jag har möjlighet att handla på ett av stans byggvaruhus till samma rabatter som deras näst största kund (en byggfirma som en släkting till mig äger). Trots det så har jag utan större ansträngningar fått bättre priser på samma material hos en annan handlare i stan.
Dvs, bara för att du är stor kund behöver du du inte få bästa priset.

Däremot kan jag hålla med om att jämföra priser och "spela ut" handlarna mot varandra är en bra strategi, speciellt om man ska bygga ett helt hus/garage.
 
På trä hade jag sett till att få en bra rabatt (10-15%) hos en leverantör som ligger nära bygget, oftast går det att lämna tillbaka det man inte använt. Det är mycket man glömt, eller tar slut och då är det enkelt att handla och få det på faktura. Priserna jag fått har aldrig varit högre än ex byggmax, sedan kan man också be om speciellt virke (ex långa panelbrädor, fingerskarvat etc.)

På fönster, dörrar, golv, takbeklädnad och större mängder specialgrejer (limträ, kertu, cembrit) som måste beställas är det lönt att ta offert på. Större mänder är priser över 5.000.
 
Jag bad om offerter när jag skulle bygga garaget, slutade med att en av de dyrare, blev 'billigast'.
Handlar 95% av allt där numer.
 
Och dumma mig som hade hoppats på ett entydigt svar...

:confused:
 
Det vi gjorde när vi hade ett lite större projekt vara att vi gjorde ett överslag på vad vi behövde och i vilka mängder och kontaktade de lokala kedjorna för en offert. Vi fick ett OK erbjudande från en riktigt stor brädgård där vi bara behövde uppge offerten för att få handla till det rabatterade priset och var det så att vi hittade materialet billigare eller med bättre längder (mindre spill) någon annanstan så köpte vi det där.

Jag tror att det är dumt att låsa sig till ett inköpsställe utan försök få en bra rabatt på entt eller flera ställen och köp där det är billigast. Ska ni dessutom bygga ett helt hus + garage så tror jag att det blir svårt att hitta en leverantör som är billigast på allt utan se till att få bra rabatter/konton på några ställen och så handlar ni där det råkar vara billigast. Fördelen att handla allt på samma ställe är självklart att det är enklare att beställa/köra hem från endast ett ställe även om det blir lite dyrare i slutänden.
 
Fel forum för det :p
 
Handlar man mycket ett ställe brukar det de inte vara omöjliga att justera priset ytterligare lite, om man vet att man kan handla vara X hos leverantör till ett lägre pris.
Så upplever iaf jag det.

Har ett Byggmax 4km hemifrån men fortsätter 99ggr av 100 vidare in mot stan och en av de andra stora här på orten, bra pris, kunnig och hjälpsam personal.
 
haavard skrev:
Hur ska jag tänka nu som jag ska bygga garage och hus?
Fråga runt och köpa allt där jag får mest rabatt, eller ha två/tre/fyra där jag kanske får mindre rabatt?

Det hjälper inte med bra rabatt om utgångsläget är för högt. Det är väl heller inte troligt att ett och samma ställe har exakt vad jag vill ha?

Vad säger de om jag inte vill lova att vara trogen?
Jag började med att bygga garaget, för att kunna förvara en hel del byggmaterial där. T ex köpte jag 30 fönster och 6 fönsterdörrar när Traryd hade sin årliga rabatt på 30 % + 5 % från bygghandeln. Samma bygghandel fick lämna offert på allt virke o gips = 86` men tyckte det lät högt, så jag handlade från vår stora lokala brädfirma, för 84`, men då hade jag minskat på kvantiteten något, så, den första handlaren var billigat ändå. Med detta menat, att det är nog rätt svårt att göra rätt hele tiden, med så mycket material som till ett helt hus. Försök få materialet till huset levererat när plattan är gjuten, så de kan sätta allt "inne" i huset, = gips o virke

När det t ex gäller klassat virke, får man vända sig till en större brädgård, Jag tillverkade mina limträbalkar själv av 45X95 och K24. Limträbalkarna blev kanon, trots många negativa svar om detta på Forumet, från sk förståsigpåare.

från saturnus, som har handlat, och byggt själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Snickaren jag anlitat som för övrigt är otroligt bra köper det mesta på Optimera, med hans rabatt var det billigare att handla där än på Byggmax. Sen är det klart att man kan hålla på att jaga priser, köpa Polska fönster. Försöka spela ut byggfirmorna mot varandra etc etc etc, men för mig är tid också pengar. Snickarn hämtar materialet, jag hör hans dieselpickup 07.00 när jag ligger i sängen och 07.03 var han uppe på taket och bankade. Likadant när vi tilläggsisolerade och bytte fasad & fönster, mitt svar till dig lyder såhär: Det tar väldigt mkt kraft och tid att jaga priser, självklart finns det mkt pengar att tjäna men har du tiden till det. Du kanske har småbarn? kolla på den arge snickaren, risken är ju tillslut att relationen spricker för att man skall vara dumsnål. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.