Skall slänga iväg en beställning på makadam/berkross mm och behöver snabbt svar!

Vi har tidigare haft slipers (ca 45cm högt) mot en förhöjd gräsmatta. Vi
hat tagit bort dessa och skall bygga stödmur ca 45-50cm hög (Benders Megawall).
I Benders beskrivning står det att man skall ha makadam 8/16
(dräneringsskikt) närmast muren, ca 15cm. Sedan skall man ha ca 25cm
bergkross 0/32 innan jordmassorna/gräsmattan. Man skall alltså gräva ut 40
cm bakom stödmuren.
Min undran är om man inte bara kan ha 40cm makadam 8/16 bakom muren och
strunta i bergkrossen? Eller gör bergkrossen en viktigt funktion?
Känns som det kommer bli svårt att få till ett lager makadam på 15cm som
inte skall packas och sen 25cm bergkross som skall packas?

Gräsmattan lite lite svagt ner mot stödmuren.

Tacksam för svar!

/D
 
Gör bara så som Benders föreskriver så blir det bra. Makadam till dräneringen bör dessutom vara tvättad och skyddas med geotextil för bästa funktion. Bergkrossen skall packas och då inte bara fylla upp och sedan packas, utan packas i omgångar beroende på paddans storlek/ förmåga att packa på djupet. Det är dessutom viktigt att du inte kör i drängruset för då flyttar du muren så den blir ful. Se till att du fyller ordentligt mellan stenarna i den kilformade glipan för det är det som håller det på plats. Rent dräneringsgrus är dessutom mycket dyrare en bergkross.
 
Hur skall jag packa 25cm bred bergkross? Om jag skall följa Benders instruktioner så skall det packas med padda men ej närmare muren än 60cm??!?!?!?
 
Nja det är väl riktigt det du skriver, jag tog inte i beaktande att du endast skall lägga 5-6 sten på höjden. Det blir annorlunda på höga murar. Det var dumt av mig att skriva så, men om du bortser från att din mur inte når dessa höjder där man alltså kanske fyller 1-2m med bergkross bakom, så är det principen av materialet som du undrar över lika.
 
Jag skulle köra med 8-16 hela vägen.
en 50 cm hög mur ger inget högt tryck alls.

Skulle dessutom ta vanlig 8-16. tvättad är lite väl dyr och den vanliga blir ju tvättad med tiden
 
mats_o skrev:
Jag skulle köra med 8-16 hela vägen.
en 50 cm hög mur ger inget högt tryck alls.

Skulle dessutom ta vanlig 8-16. tvättad är lite väl dyr och den vanliga blir ju tvättad med tiden
Instämmer på samtliga punkter.

För högre murar finns det dock goda skäl till att köra 0-32, det blir mycket stabilare. Huvudsakliga suftet med 8-16 är att leda bort vatten ner till dräneringen under muren (som du också kan skippa om det inte är väldigt blött....)
 
Då får det bli 8/16. Hur mycket skall jag gräva ut bakom muren? 30cm? Hur mycket 8/16 på höjden bakom muren? Muren kommer vara 50cm hög (ovan marksten), ovan 8/16 lägger jag jord (med fiberduk imellan).
 
Jag tolkar läget som att du kommer ha ett skift under mark och 3-4 skift ovan mark (45-60cm höjd).

Jag skulle nog gräva ur en halvmeter bakom iaf om du har Megawall garden som ger en lodrät mur. Ska du bara ha gräs ovanför kan du ju fylla 8-16 upp till sista skiftet och därefter lägga markduk och jord.
 
Det är totalt ca 80m mur. 40m kommer vara 4 stenar hög (60cm, varav 50cm ovan mark). 40m kommer vara 3 stenar hög (45cm, varav 30-35 ovan mark).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.