Jag har idag ett 400v element som jag tänkte byta ut till en 230v värmelist.
Elementet är idag kopplat till Brun, Blå och grön/gul (fas 1, fas 2, jord?).
Elementet är dessutom seriekopplat till ett annat 400v element som jag ska behålla(helst).
Det kan nog vara lite meckigt att dra nytt från centralen så det vill jag undvika i möjligaste mån. Finns det någon vettig lösning?
 
Nej.

Protte
 
Det tre vettiga lösningarna är:

1. Ny kabel till det nya elementet.

2. Välja ett nytt element som också är 400 v.

3. Byta det andra elementet också till 230 V.

Det är svårt att ha både 230 och 400 V i kabeln. Vidare vågar jag påstå att elementen inte är seriekopplade som det är nu. Däremot kan de mycket väl vara parallellkopplade.

Erik
 
Eftersom du pratar om brun och blå är det utanpåliggande kabel, right?
Då blir det svårt att lösa, antingen sätta ett 400V element eller byta alla element på slingan till 230V och koppla om i centralen.
Enklast är ett nytt 400V.
 
Ok, tack för svar. Ja de är förstås parallellkopplade.
Värmelisten är på 230V och det är den enda jag kan hitta när jag har googlat runt.
Så det vettiga för mig är nog att göra om ena fasen till nolla och byta ut båda elementen till 230v.
(Om ingen vet var jag kan hitta en 400v värmelist som går att fälla ner i golvet?)
 
kalubah skrev:
Ok, tack för svar. Ja de är förstås parallellkopplade.
Värmelisten är på 230V och det är den enda jag kan hitta när jag har googlat runt.
Så det vettiga för mig är nog att göra om ena fasen till nolla och byta ut båda elementen till 230v.
(Om ingen vet var jag kan hitta en 400v värmelist som går att fälla ner i golvet?)

Kan du länka till den? Nyfiken vad det är.

mvh Dell
 
Eftersom den ena ledaren är blå så är ju kalubah´s förslag klockrent!
 
Kanske kan vara på sin plats att förtydliga varför det inte går att koppla en 230V radiator så som TS funderade på.

Vid 400V tvåfas (även kallat elemenspänning) används två ledare för två olika faser och en ledare för skyddsjord. Oftast finns ingen nolla framdragen vid en sådan här installation. Enfas 230V använder typiskt tre ledare - fas, nolla och skyddsjord. Eftersom det inte finns någon nolla att använda i det här fallet går det inte att sätta dit en 230V radiator utan att dra fram en nolla.
 
  • Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Vi missförstår kanske varandra här men nog måste jag väl kunna göra om en fas (den som är blå förslagsvis) till nolla? En omkoppling i centralen alltså. Det finns inga andra 400v radiatorer på denna grupp utom de två tidigare nämnda.
 
Ja visst kan du göra så. Du har ju en ledare med rätt färg att använda som nolla :)

För att förekomma de som letar problem :cool: så innebär detta att du troligen får en trefasgrupp med en blandning av L-L- och L-N-förbrukare. Då bör man helst använda en trepolig säkring. Dels kan L-N-elementet backmatas via ett L-L-element om en säkring löser, och dels kan man luras att tro att gruppledningen är spänningslös med bara en säkring frånslagen etc.
 
kalubah skrev:
Vi missförstår kanske varandra här men nog måste jag väl kunna göra om en fas (den som är blå förslagsvis) till nolla? En omkoppling i centralen alltså. Det finns inga andra 400v radiatorer på denna grupp utom de två tidigare nämnda.
Fungerar så länge som varje radiator har egna ledningar hela vägen till centralen, dvs att det sitter totalt tre tåtar i säkringen och du gör om rätt tåt till nolla. Går det istället en ledare från säkringen som sedan delas upp i en kopplingsdosa på vägen till radiatorerna så blir det till att dra fram en ny nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.