Vi ska byta ut två takfönster där uppe och har nu fått en offert där jobbet skulle gå på 18.000 kr före Rotavdraget! Jag tycker det låter lite väl mycket. Det ena fönstret är räknat på att ersättas av ett specialbeställt fönster vilket jag egentligen är lite velig till. Det andra fönstret kommer bli lite större än idag och de kommer då behöva göra "hålet" ca 5-10 cm bredare men samma höjd med färdig smyg tanken är Everfinish yta men det går då inte att få i badrummet eftersom de ville vi skulle måttbeställa fönstret där även om det idag sitter en gammal plastmatta/våtrumstapet som kommer att bytas ut!

Totalt skulle två takfönster med montage kosta 25.000 kr. Känns som att många företag idag glider lite på Rotavdraget och tar ut högre priser!
 
Hej,

Jag tycker ditt inlägg är rörigt, svårt att kunna besvara din rubrik.

Vad jag kan tolka från ditt inlägg är:

Arbetskostnaden är 18.000 kr inkl moms (inget ROT)
Totala kostnaden är 25.000 kr inkl moms (är detta efter ROT???)

Innebär att dina två fönster kostar 7.000 kr om inte ROT är draget.
eller
Innebär att dina två fönster kostar 16.000 kr om ROT är draget.

Oavsett tycker jag offerten är rimlig. Du anger inte måtten på Velux så svårt för mig att titta i deras offentliga prislista. Men 8.000 kr styck är nog helt rimligt. Beror lite på vilket paket och tillbehör du valt.

18.000 kr i arbetskostnad innebär ca 38 timmar. De är troligen två snickare. Dvs 19 timmar per gubbe. Dvs att de gör detta enligt offert på två dagar + 3 timmar.

Varför tar du inte jobbet på rörlig taxa om du tror det går fortare?

Det viktiga är att du känner förtroende för de som ska byta takfönster. Fixar de att göra det enligt Velux-instruktioner? Har de koll på tak? Har du kollat referenser? Osv.

Men förtydliga ditt inlägg lite så tar vi det därifrån.

/Jörgen
 
Hej!

Fönsterna skulle kosta 8400 kr resp 7500 kr. Det ena fönstert med smyg inkluderat det andra utan men måttbeställt. 25000 kr är alltså kostnaden för två takfönster (48x78 cm samt 78x118 cm) samt arbetskostnaden efter rotavdraget. Tycker arbetskostnaden ligger några tusenlappar för högt! Kostnaden för två takfönster inkl arbetskostnad före rotavdraget skulle alltså ligga på 34.000 kr! Företaget rekommenderas på Velux hemsida.

Har fått en offert av en annan firma på 14000 kr för arbetskostnaden och väntar på ytterliggare en offert.
 
Min egna erfarenhet av Velux är att klåpare lätt monterar fel. Egen erfarenhet efter alla gånger jag sprungit runt på tak och letat läckage, och det visat sig vara felmonterade fönster. Sist var det 17st, monterade för 2år sedan, alla fick bytas ut till kundens bekostnad. Så se till att få någon form av garanti, och gärna referenser att dom kan. Just my two cents. :)

Edit: stava.nu
 
Kattvovven skrev:
Min egna erfarenhet av Velux är att klåpare lätt monterar fel. Egen erfarenhet efter alla gånger jag sprungit runt på tak och letat läckage, och det visat sig vara felmonterade fönster. Sist var det 17st, monterade för 2år sedan, alla fick bytas ut till kundens bekostnad. Så se till att få någon form av garanti, och gärna referenser att dom kan. Just my two cents. :)

Edit: stava.nu
Konstigt när man så ofta läst att Velux är så enkla att montera tack vare monteringssatsen man köper till.
 
Nu när du säger det, kanske bara jag som har skev bild. Ingen ringer ju mig direkt för att det INTE läcker "från taket" iofs. :) men jag har reagerat på antalet och alltid Velux.

Var har TS för taklut?
 
D
År 2003 så betalade jag 2,750:- inkl. moms för (ny)insättning av 2 Velux takfönster. De sattes då mellan befintliga takstolar och taket bestod bara av råspont och plåt"tegel". Alltså inga invändiga smyger eller liknande. Fönstren var 95x120 stora.
 
Är inte den här frågan omöjlig att svara på när vi inte vet förutsättningarna riktigt? Kan ju behöver lastas av, byggas på eller vad som helst beroende på hur TS tak ser ut.

Ang läcka så är ju Velux framtaget främst för en marknad där man inte har sådana snömängder vi har här i norden. Jag läste mkt om läckage när jag skulle köpa mitt Velux och ringde till dem. De säger att vid snö så ska man borsta bort snön från fönstret. Problemet är att snön tinar, rinner ner och fryser. Då kan en isvall bildas som stoppar vattnet och det kan rinna in baklänges under skyddsplåten.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Jag har anlitar en installatör auktoriserad och rekommenderad av Velux för installation av 4 takfönster (exkl invändigt arbete) och det kostade 10.000 per fönster minus ROT. Skitdyrt men i priset ligger 10 års garanti på montaget och det är bl.a. det dom tar betalt för förutom deras kompetens och erfarenhet (dom som installerade takfönstren hade installerat 200 takfönster, senaste året). Dom vägrade att göra jobbet på löpande räkning. Jag håller med tidigare inlägg om att takfönster är en sak som man bör lägga ut. Problemen och skadorna som felmontage och läckage innebär motiverar att en expert tas in, tycker jag.
 
Jag vet inte vad som menas med att det är lättinstallerat pga monteringssatsen man köper till? De moment som är "svåra" att få till rätt underlättas inte av nån monteringssats. Att man kan köpa till invändiga smygar och plastkragar etc innebär ingen förenkling direkt. De smygar man kan köpa är plastiga och förutsätter en spikrak montering och ett spikrakt undertak, annars ser det för taskigt ut. Bättre att göra egna gipssmygar, tycket jag.
 
Men vilka moment menar du är det som gör det olämpligt att installera själv? Smygen är ju bara en estetisk inklädnad när installationen är klar, så den är inte så intressant.

Jag har installerat ett Velux själv och det var verkligen enkelt. Jag kan inte varför det skulle bli mer tätt eller mer riktigt bara för att ett "proffs" gör samma sak. Har man valsat plåttak och klär in hela konstruktionen i plåt är jag beredd att hålla med, då blir det liksom andra bullar. Men vid takpannor eller vanlig plåt så ser jag inte problemet.
 
Jo jag menar också att smygen är ointressant. Jag tvivlar inte på att du gjort en bra installation och jag tror säkert att jag också hade klarat av att installera takfönstren själv. Det ligger kanske inte så högt på svårighetsskalan men jag valde, just i detta fall, ändå att försäkra mig mot ev problem genom att anlita en expert. Om det blir läckage på min totalrenoverade vind innebär det väldiga problem och många pengar. Jag vet att takfönstermonteringar är en sak som väldigt ofta blir fel. Den firman som jag anlitade arbetade nästan varje vecka med att rätta till felaktiga installationer av hemmasnickrare och vanliga snickare som inte har erfarenhet av takfönstermontage. Jag vill inte avskräcka någon att göra det själv, jag fegade ur bara.
 
Vi har inte pratat om att göra det själva! Vi vill ha en firma vi känner att vi kan lita på men hur ska man kunna veta det?

Sen är det ju lite vanskligt när man inte sett fönsterna i verkligheten. Är smygen så ful? Idag har vi ju gipsad smyg med väv och det är allt annat än snyggt! Det är sådan där väv som inte är slät! Vad kan det kosta att sätta gips och väv i badrummet jämfört med att sätta en färdig smyg? Har förstått att den där färdiga smygen inte är optimal i badrummet då den är gjord av massonit som målats med någon plastbeläggning och risken är att den suger åt sig vatten och blir ful, kan inte garantera att den aldrig blir våt i ett litet badrum!

Nu är frågan, ska vi sätta in ett måttbeställt fönster vilket då blir i målat trä, eller ska vi sätta in en stl större än vi har idag och då kunna ha beläggningen Everfinish istället? Den där beläggningen fungerar nämligen bra på fönstert men inte på den färdiga smygen.
 
Sorry, det var jag som vek från er fråga.

Den smyg som hör till är nog inte ful. Vi valde bort den eftersom den kulörmässigt inte skulle matcha med den färg vi har i snedtaket för övrigt. Det var ingen stor sak att bygga smygar själv med gips så det tror jag en hantverkare fixar i ett nafs. Fönstren har en skåra där gipsskivan passar bra in. Så det är egentligen bara att regla upp, trycka dit skivan, skruva fast. Sen ska det såklart spacklas och målas också.

Vi valde everfinish eftersom det är i det badrum. Egentligen är orsaken mest för att frugan prompt skulle ha det, men jag måste säga att det var ett bra val. Kondens och fukt blir det ju alltid. Nu behöver vi inte tänka på att behöva måla om fönstret ibland eller fula fuktfläckar. Jag har sett takfönster med fuktfläckar och det är inte vackert.

Om erikssonjorgen räknat rätt ovan att två gubbar tar 3 dagar på sig så tycker iaf jag att det låter mycket. Jag, som aldrig satt i ett fönster själv övht, tog upp hål i taket (och då fick jag ta bort pannorna hela vägen upp till nock och pila dit papp eftersom ingen sådan finns på mitt tak), monterade fönstret och lägga tillbaka allt på utsidan rätt igen på mindre än en dag. Sen tog det ytterligare lite tid för mig att regla upp och få dit gipsen. Kan inte tänka mig att en van Veluxmontör ska ta längre tid på sig än mig.
 
De sa att det skulle ta ca två dagar, snarare mindre än mer! Det innebär att de har en timpenning på 562 kr vilket för mig låter mycket! De har lagt på en avgift på 5% på fönsterna för att de köper dem! Vi bor på en vanlig villagata utan några konstigheter en standardbytning alltså förutom att hålet där fönstert ska sitta kommer göras ca 5-10 cm större!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.