Hej
Jag skulle bara vilja berätta hur jag lyckades borra i berg för att fästa stolpskor.
Efter mycket sökande i forumet så var den allmänna meningen att skulle man borra i berg / sten så skulle man hyra en riktig borr, Hilti eller liknande, men bor man långt från hyrfirmor så är det alternativet inte alltid så enkelt.
Så jag åkte runt och frågade på de stora byggvaruhusen och kom fram till att en Bosch PBH 2000 RE skulle räcka för mina 8 hål jag skulle borra jag köpte även en dewalt borr på 20 mm.
Tyvär så fungerade inte detta så bra, det var helt omöjligt att borra hålen efter ca 2 cm hände det inte så mycket mer, så jag åkte tillbaks och fick pengarna tillbaka. Sen blev jag lurad att åka till Jula och där fanns en billig Ferm FBH-850KN borrhammare som jag köpte till halva priset mot Bosch. När jag kom hem tog jag samma borr som jag hade haft tidigare och efter en liten stund hade jag 8 fina hål borrade som jag kan sätta ner mina stolpskor i.
Visst är det en stor skillnad mellan verktygens kvalitets känsla men det viktiga för mig var ju mina 8 hål.
 
Kan instämma, var orolig inför mitt bergborrande inför utbyggnaden som ska ställas på plintar på berget. Med Meec-borrhammare+ borr från Jula tog det inte 2 minuter att borra ca 20 cm, gick nästan lite för lätt, inga tendenser till hugg eller något. Började undra vad jag har för poröst berg egentligen ;)
 
50-60 20mm hål rätt ner i berget med en Ferm borrhammare för 399:- för några år sedan. Mycket högre slagkraft i de billiga borrhammarna än "märkesverktygen" i konsumentklassen. Borrhammaren håller fint fortfarande, trots flitigt användade för både bilning och cementblandning..

Men större hål än 20mm är segt... märkt att 18mm går mycket fortare än 20mm också...
 
jo jag har en biltema som funkar hyffsat för mindre hål men ska man upp runt just 20 eller grövre så hyr jag hellre en redig Hilti. Den tar nått brutalt mycket bättre
 
Borra flera gånger? Måste ju gå mycket snabbare, nån som testat?
 
Att förvirra med tex 12-16 mm borr gör stor skillnad om du sen får på med större borr efterråt.

Jag har provat med både hyrd Hilti och billig variant från Jula. Min uppfattning är att det gick nästan lika lätt med bägge men efter flitigt användande så gick julamaskinen sönder . Jag var ändå såpas nöjd att jag spenderade 400 kr på en ny.

/Sebastian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.