Hej!
Det är så att jag har tänkt att lägga till ett teleuttag i huset. Då det endast finns ett nu på nedervåningen, ska jag komplettera med ett till upp på övervåningen. Jag ska dosa av inkommande telekabel och därifrån gå vidare till det nya uttaget på övervåningen som jag koppla så det blir 'första' uttaget. Min fråga till er som kan mer än mig i dessa tele-frågor:

Är det bara att klippa inkommande telekabel elr är det nåt jag borde tänka på före?? Måste det t.ex. göras nåt i telestationen före man klipper kabeln....

Mvh Andreas
 
Nej, det behöver inte göras något i telefonstationen. Tänk på att ringspänningen (som var till för att driva ringklockan när någon ringer dig) är betydligt högre än den (lilla omärkbara) spänning som ligger på kabeln i vanliga fall. Så *om* någon ringer när du håller i tåtarna så kan du få en (ganska rejäl) stöt.
 
Ett annat alternativ är ju att köra trådlösa telefoner om man nu absolut ska ha flera hemtelefoner eller någon öht :)
 
Ja, det gör jag själv t ex. Men man måste fortfarande dra kabeln till telefonens bastation. :)
 
Det ligger ca 50 V likspänning på trådarna då det inte ringer. Jag rekommenderar att då du klipper kablarna inte kortsluter trådarna. I de allra flesta fall är det inga problem, men Telias AXE system (telestationen) övervakar statusen på linjen och vid kortslutning kan man ha otur och abonnemanget kan stängas ned någon halvimme/timme. Vid riktig otur så kan man få ringa och be dom "sparka" igång det.

MVH

Anders
 
När jag jobbade som teletekniker så fick jag aldrig någon info om att aldrig kortsluta paret. Jag har kortslutit par flera gånger. Har aldrig varit med om att behöva göra någonting i telestationen efter att jag har lagat avsliten/avklipt/skadad kabel.
 
Jag har också jobbat som teletekniker på Telia. Nu är det många år sen (i samband med namnbytet Televerket/Telia) men jag var på det som kallades för företagsservice, Satte upp växlar o.dyl. Vissa växlar så fick man avaktivera linjetesten för att inte abonnemangen skulle stängas ner samt att samma problem kunde uppstå om man kortslöt ledningen en längre tid. Skall inte ta gift på att det fortfarande är så, men jag är rätt säker på att linjerna övervakas mot problem fortfarande.

MVH

Anders
 
Jag har *inte* jobbat som teletekniker på Televerket :) Men jag har jobbat på Ericsson och jag *tror*, på gränsen till visshet, att operatörerna skulle få problem om de klippte abonnemanget för en så kortvarig kortslutning som att klippa kabeln skulle ge. Därmed inte sant att man skall vrida ihop ett par och gå på lunch bara för att.

Jag har själv aldrig haft något problem eller hört om någon som haft det.
 
Jag skruvade nyss lite i mina kopplingar här och trådarna gick emot varandra. Internet bröts av förklarliga skäl, men kopplades upp igen direkt när allt var inkopplat igen. Har hänt många ggr förr så jag tror inte man ska se det som någon fara.

Med alla usla kopplingar på telenätet så borde väl systemet vara byggt för att försöka om och om igen?

TS, tänk på att få ordentliga kopplingar när du skruvar ihop det sen. Dåliga skarvar ställer till med problem. (Tro mig, jag vet!)
 
För mig får man göra som man vill. Käns det bra att kortsluta så gör det, annars inte.
Var bara en synpunkt.

MVH

Anders
 
Synpunkten är god. Det är helt rätt att ta en ledare i taget.
AXE har övervakning mot kortslutning men den stänger inte ned på bara några millisekunder så det ska vara lungt
 
Jag satte en gång upp ett nytt "första" uttag direkt där telekabeln kom in i mina föräldrars hus. Där användes sedan ett gammaldags modem tillsammans med en dator för att surfa på nätet. Avståndet till det "första" uttaget i huset minskade med gissningsvis 10-15 meter. Det märkliga var att om modemet var anslutet så löste ibland någon övervakningsfunktion ut och kopplade bort abonnemanget. Det var alltså helt dött om man lyfte en lur. Kopplade man då bort modemet och väntade tillräckligt länge (minns inte tiden, men man orkade inte stå och vänta så länge) så fungerade det igen. Det gick att ringa på telefonerna när modemet var anslutet (tills övervakningen stängde av linjen).

Jag har funderat på vad det var för övervakning som triggades. Modemet användes aldrig på något annat ställe i huset, så jag vet inte om det hade blivit samma fenomen i något annat uttag. Modemet hade dock använts i andra fastigheter utan problem. Lösningen blev att bara ha modemet anslutet till det "nya" jacket när det skulle användas.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det gör jag själv t ex. Men man måste fortfarande dra kabeln till telefonens bastation. :)
Ja men det räcker väl att du har en basstation och att du har den på nedervåningen?
 
Bjurran skrev:
TS, tänk på att få ordentliga kopplingar när du skruvar ihop det sen. Dåliga skarvar ställer till med problem. (Tro mig, jag vet!)
Jo kan tänka mig att det kan bli ett helvete med dåliga anslutningar! Jag ska skarva med 'fiskögon' så förhoppningsvis så blir det bra.

Tusen tack för alla svar! (y)
 
stefancrs skrev:
Ja men det räcker väl att du har en basstation och att du har den på nedervåningen?
Njet, jag har två! :) Min nedervåning är i källaren så det skulle inte funka så bra i exv. trädgården.

Nu använder jag husets ethernetkablage, så det är inte så betungande. Och dessutom IP-telefoni så jag använder inte telekabel öht längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.