Eller plintgrund ;)

Det där är ju ett typiskt resultat av det kortsiktiga tänkande som genomsyrar samhället idag. Man varken planerar eller ser längre än näsan räcker.
 
Men vad gör att golvvärmeslangarna förbrukas?
Är det flödet, temperaturen, sättningar....?

Hur kommer isoleringen under plattan att vara om 40-50år. Den borde väl sakta komprimeras ihop?
 
Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. För 50 år sedan var det ingen som trodde att man skulle kunna renovera avloppstammar genom att lägga ett plastskickt på insidan av rören. Om 50 år finns det säkert en metod för att renovera de ingjutna plastslangarna utan att behöva riva upp golven. Man kan till exempel tänka sig någon kemikalie som förstärker plasten eller att man har en mackapär som tar bort de gamla rören och gjuter dit nya. Det ordnar sig.

Sen kan man ju fundera lite på hur de har kommit fram till att livslängden är just 40-50 år. Inte är det genom att undersöka 50 år gamla rör i alla fall för så länge har vi inte haft plaströr. Den faktiska livslängden kan vara både längre och kortare.

 
Dessutom påstår tillverkarna för rören att livslängden är flera hundra år, ibland 500 år. Nu skall man ju inte tro på allt de särger men sanningen ligger säkert någonstans mellen 40 år och de 500 år som tillverkaren säger. Den som lever får se...
 
K
Pinger skrev:
Våra vattenrör är "rör i rör". Jag begärde detta just med tanke på att det skulle vara lättare att byta i framtiden. Jag skulle nog ha tänkt på "slang i slang" också :D
Slang i slang skulle nog inte fungera bra som värmeöverförare, eller ha en väldigt dålig verkningsgrad, luften runt om skulle ju fungera som en isolering. Sen tvivlar jag på att vattenburen golvvärme är det som är inne om 50 år...det blir nog nåt mycket mer avancerat.
 
Korrekt. Det hade inte blivit mycket till värmeöverföring...

 
Om 50 år när man ska renovera ett hus från tidigt 2000-tal och byta parketten, kanske man enbart lägger nya rör direkt på plattan? :D Mao, man väljer den tekniken som man kanske inte anser sig ha råd med/prioriterar nu (lägga rör på plåtar ovanpå plattan).
 
Man vill ju inte strö salt i såren, men enligt flera rörisar jag pratat med så är det här med rörirör enbart en fördel vid själva installationen. Man kan i stort sett glömma den påstådda möjligheten att dra ut gamla rör och framförallt få i nya. De sitter som berget, så det blir i såfall att riva väggar och golv precis som med kopparrör.


 
Man får väl dra "raddisar" i kåken när golvvärmerören efterhand haverererar.
 
Eller lägga golvvärmen ovanpå plattan. Det är både komfortmässigt och driftsekonomiskt bättre. Se bara till att plattan är väl isolerad och dränerad. Ibland hör man argumentet att ingjutna slingor är bra, för de håller plattan torr och ser till att det inte fryser under plattan. Är isoleringen och dräneringen så dålig att man måste värma plattan för att hålla fukten och frosten borta kommer man att få problem förr eller senare.
 
Nu vill jag inte vara den som pratar bort något som kommer vara ett stort problem för många, men vad kan hända i värsta värsta fall? Jo, om femtio år får alla med trasiga slingor i plattan göra som vi husrenoverare gör idag - lägga slingor ovanpå befintlig bjälklag. Kämpa lite med trösklar, tänka till på golvnivåer etc. Ingen ny teknik behövs, var och en klarar det själv.

Med lite tur (?) har vetenskapen uppfunnit ett sätt att laga rören i plattan....varför man nu skulle vilja göra det....att rören pajar kan man nog se som ett bra incitament till att lägga dom på rätt ställe - nära fötterna...  ;)

Förövrigt skall man nog inte vänta sig något revolutionerande när det äller husuppvärmning på bara 50 år. Säkerligen är systemen effektivare (VP's etc) men sättet att transportera energin lär knappast vara väsentligt annorlunda. Titta i backspegeln för att se hur snabbt saker förändras. Elementen ser likadana ut, värmepumpen ser ut som för 25 år sedan, våra bilar kan inte flyga, vi kan inte heller flyga, TVn ser ut som för hmm 40 år sedan..... :)
 
Vi får hoppas att rören inte går läck... :'( Men allvarligt talat, ni som byggt på detta sätt, har ni inte tänkt på denna risk? Den är väl ganska uppenbar, eller?? Dessutom håller man grunden konstant fuktig genom att värma upp den, golvvärmen torkar ur och plattan strävar efter status quo...
 
”Plast började tidigt användas i byggprodukter som
rör, fönster, tak, golv, kabelisolering, värmeisolering
och isoleringsskikt. Många av de första
plaströr som kom under 1930-talet används än i
dag. De utgör därmed goda exempel på plasternas
långa livslängd och goda funktionalitet.”  
”Rör har
till exempel en beräknad livslängd på minst 100 år”  

Dessa citat är Klippta ur plastinformationsrådets (pir) broschyrer ”16 sanningar om plast” och ”plaster i det uthålliga samhället”

http://www.plastinformation.com/index.html


När jag letade efter livslängdsexempel på pirs sida så slog det mig hur otroligt stort det här med plaster är.
Det är ju en hel djungel med plast och det verkar finnas obegränsade möjligheter när det gäller plast.
Det talas om järnålder och bronsålder mm, men nu har vi nog plastålder.

När det gäller livslängden på plaströr tror i alla fall jag att man inte behöver oroa sig. Tvärt om.
Det verkar snarare som att plastbranschen och våra efterföljande kommer få stora problem att lösa när det gäller återvinningen/användningen av plaster.
Det sägs att vissa plaster tar oöverskådlig tid på sig att brytas ner vilket skapar problem, det är nog detta man kan oroa sig för istället.

Jag tror det är mycket viktigt att använda rätt sorts rör samt att skydda dom mot övertemperaturer och solljus.

Hur som helst så tycker jag att plastinformationsrådet har mycket bra information om man vill fördjupa sig i ämnet plast.


 
ÄR det bara jag som vill ha rör i rör för att undvika vattenskador? det får hellre forsa oavnpå den svetsade mattan i badrummet än i golvet under sovrummet.

Tror också att det ordnar sig med golvvärmen. En teoretisk variant är en tunnare slang av plast/gummi som expanderar när den värms upp och därmed fäster mot den gamla slangens väggar. Den skulle ju bara behöva vara vattentät. Formen och trycket hanteras ju av omgivande slang
 
Uppsnappat från VVS Forum Nr April 2005.
Hur länge lever ett vattenledningsrör av plast?

”Olika plaster har olika livslängd och en del plaster är direkt olämpliga i kontakt med vatten.
Hur kan man nu mäta och beräkna livslängden hos plaströr och samtidigt ta hänsyn till de tre faktorer belastning, temperatur och fria radikaler?
Jo, det görs främst genom tryckprovning vid olika tryck och temperaturer. Vanligen används accelererad provning (förhöjt tryck och/eller temperatur) och omräkning till normalförhållanden. Vem har tid att vänta i 50 eller 100 år? För att verifiera detta körs även långtidsprovning. Det finns exempel på PEX rör som har suttit i provtryckning i 95 gr C och förhöjt tryck i över 30 år.
Vid provtryckning vid en viss temperatur utsätts rör för olika tryck och tiden till brott registreras

Om man sedan kör tryckprovningen vid flera temperaturer kan man se livslängden vid valfritt tryck och temperatur.
Som exempel kan ett värmerör med livslängd på 50 år vid 70 gr beräknas få en livslängd på ca 800 år vid 40 gr.
När vi nu vet livslängden vid olika tryck och temperaturer kan vi räkna ut hur det skulle bli om dessa varierar under rörets användning. I praktiken är det främst temperaturen som varierar, men variationer i tryck kan också förekomma.
För kallvattenrör räcker det att titta på kurvan för 20 gr. För att beräkna den sammanlagda livslängden vid olika temperaturer används en formel som kallas för ”miners rule”, och hur metoden används finns beskrivet i ISO 13760:1998(E).

Nu är det bara att räkna på för att se om röret kan användas för det tänkta systemet. Vad innebär nu detta praktiskt? Jo, att vissa rörmaterial bara kan användas i vissa temperaturklasser medan andra material bara kan användas om rören ges en större väggtjocklek, det vill säga lägre belastning. Rör av PE och PVC dimensioneras vanligen för en drifttid på minst 50 år plus en säkerhetsmarginal.Man kan räkna med att den praktiska livslängden för dessa rör är minst 100 år om de tillverkas och provas enligt svensk standard. Det betyder att rör i många tillämpningar kommer att överleva både oss och våra barnbarn.”

"Läsa mera?
Hur gammalt kan ett plaströr bli?
Kontrollrådet för plaströr (KP-rådet) 1987 (kan beställas hos Svenskt Vatten)"

Alltså, jag tror inte att man ska stirra sig blind på livslängden på golvvärmerör.
Jag tror att det är mycket annat som kommer att sätta gränser för när man inte kan bo kvar i sitt hus, långt innan golvvärmerören är slut.

Golvvärmerör har ju en gynnsam miljö för livslängd, jag menar, inget tryck och låga temperaturer samt milt medium och inget solljus.





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.