Arbetskostnaden uppgår till nästan 100 000:- Va lämpligt då kan du utnyttja hela rotavdraget. undra om det finns något samband.

Jag tycker det låter i dyraste laget om det bara är en normal renovering.
 
200 timmar låter VÄLDIGT mycket, och 15 resor till byggvaruhus kommer nog inte ens jag upp i på min första renovering (badrum på 3.2 m2)..
Rivningen tog nog närmare 10 timmar för mig, rörmokarna behövde totalt under 8 timmar, ska se hur lång tid uppbyggnaden tar, och sen ska jag lägga matta men 200 timmar för "proffs" ?!
Jag är förvånad, blir intressant att höra fortsättningen :)
 
Mikael_L
Tja ...
Kör man på löpande så .... :confused:

Du har nog hittat en sån där GDSGD-hantverkare ... :(
 
Är företaget ett riktigt företag, brukar dem renovera badrum. All maskinhyra för ett ordinärt badrum som endast skall renoveras ( av någon som brukar göra sådant arbete ) är oskälig. Det är dessutom helt vanliga maskiner som man måste ha som företag, lite svårt annars att åta sig arbete om man inte har verktyg. Jämför med vad som helst bilverkstad etc. Alla resor till bygghandel är inte ok den kostnaden är lika hög per timme som själva arbetet. Att det går åt många timmar i små utrymmen beror ofta på att det är svär jobbat men mer en en man kan det inte behövts för det lilla badrummet om det inte krävdes för att bära material i trappor och vindlande korridorer.
 
Mikael_L skrev:
Tja ...
Kör man på löpande så .... :confused:

Du har nog hittat en sån där GDSGD-hantverkare ... :(
GörDetSjälvGörDet(Bättre)?
 
Jag tycker att hela historien luktar blåsning: maskinhyran, de 200 timmarna, de många besöken på bygghandeln, osv.

Här kommer en vild gissning:
Man har använt detta uppdrag som en "slaskorder" för att sysselsätta obelagda lärlingar etc. Man kanske t.o.m. har varit och handlat material till andra "fastprisuppdrag", men lagt kostnaden på denna order? 15 ggr på en bygghandel för 3 kvadratmeter badrum... :rolleyes:

Ja, det är ju bara gissningar eftersom vi inte känner till förutsättningarna och eventuella oförutsedda problem som uppstått längs vägen.

Men det låter inte som ett företag du (TS) bör rekommendera dina vänner och bekanta iaf. :confused:
 
Mikael_L
Kattvovven skrev:
GörDetSjälvGörDet(Bättre)?
Går det så går det.

Går det att blåsa upp timmarna utan att kunden protesterar, så går det.
Går det att ta ut för mycket material för att sen lämna tillbaka så ...

En och annan hantverkare har börjat upptäcka vad lite konsumenterna förstår och vad konflikträdda dom är. Det går att tjäna väldigt grova pengar här, även om 2 av 3 kunder protesterar och man då direkt justerar ner fakturan så blir det ändå mycket pengar över från den sista tredjedelen.
 
Inga direkt försvårande omständigheter förutom att det var rejäla betongväggar att bila, vilket tog lite tid. Men timmarna drog iväg när den kunniga byggaren blev sjuk och det var äve då antalet besök ökade markant på bygghandeln. Frågan är om det är riktigt gjort? Har inte direkt råd med en besiktning, men det borde man kanske göra???

Kan tillägga att vi hade faktiskt inte en skruv kvar efter jobbet och det var det jag först reagerade på - för de hade tagit ut ganska mycket material som borde ha blivit lite kvar av. Fick i veckan en hink med lite smått och gott efter att ha hotat med att lämna in en skriftlig bestridan.

Utöver de 200 timmarna tillkommer rör och el-timmar.

Detta är ett av Hudiksvallls största byggföretag som omsätter 56 miljoner förra året och som gör mycket jobb åt försäkringsbolag, kommun och landsting - så de är ganska vana att jobba såhär?
 
Ja han får ju inte de pengarna du pratar om av ett försäkringsbolag i alla fall. Finns inte en chans att han tillåts hyra maskiner av normal karaktär (väldigt udda maskiner kan hyras) och vid ett badrum i din storlek så hade aldrig de timmarna godkänts plus att timdebiteringen hade legat runt 400-450 kr ink moms max.

Jag hade bråkat till döds på en sådan faktura
 
Mikael_L
Här finns lite tidsuppskattningar för plattsättning i litet badrum
http://www.byggahus.se/forum/badrum/131633-tid-plattsattning-av-badrum.html
Tätskiktar gör proffsen på en dag = 8 timmar.

Du kan ju fråga företaget vad dom gjorde under de resterande 170 timmarna. :eek:

För mig som amatör tar det dubbelt så lång tid, men det har du inte betalat för.


Edit:
Fast du ska inte fråga vad dom gjorde under 170 timmar, utan bara be om noggrann timspecifikation, det är dom skyldiga att ge dig.

Vägrar dom så betalar du för ca 40 eller 50 timmar, välj något därikring. Bäst är det om du kan få någon erfaren plattsättare att uppskatta vilken tid det borde ta, och sen välja den uppgivna tiden.
Och så stryker du även all hyreskostnad från fakturan.
Och så meddelar du att resterande belopp bestrider du av anledningen att det var ej avtalade kostnader samt oskälig och ej fackmannamässigt tidsdebitering.

Sen ligger bollen hos dom.

Dom som uppenbart och mycket fult försöker blåsa folk ska man ta i med hårdhandskarna mot.
 
Redigerat:
Dom maskinerna du nämner är ju inget man asnvänder mer än ett par dagar max, vid en badrumsrenovering.

Vad var det för betongvägtgar som skulle bilas? Rev du en vägg?
 
Vi bilade upp en dörr till 90 bredd (dvs 10 cm extra) samt en slits med ett avloppsrör till övervåningen och en golvbrunn. De användes nog ett par dagar och det var mer jobb än vad de trodde då det var rejält gjutet, då byggarna blev sjukskrivna under mellandagarna. Maskinerna stod kvar till efter nyår, så jag tror nog inte de användes mer än halva tiden...
 
Det var inga proffs du fick till ditt arbete.Breddar en dörr öppning sågar man, vilket tar mindre en 2 tim slitsen bör man kunna såga om det inte är något i vägen. Lämna hyrda verktyg under en helg kosta inget från hyrfirmor om man hyr som entreprenör, och skulle det kosta lämnar man för 100gubbar inte dem en vecka hos en kund. Rejält gjutet, ja efter deras kometens då troligtvis.
 
Andda - hela historien låter väldigt konstig. Du har inte möjlighet att skanna in fakturan och lägga upp den här så fler får titta på den ? Naturligtvis får du editera bort firman om du vill. Antalet arbetstimmar, resor, sjukdom och den yngre utan kunskap låter ju helt fel. De skall ju inte skicka någon att utföra jobb som inte kan det iallafall.
Naturligtvis har du rätt till en specificerad faktura med uppgift om var de där 190 timmarna tagit vägen.

För att vara säker hade jag nog kontaktat en bra besiktningsman för att kolla upp så att allt är gjort rätt.
 
Hemmakatten
Håller med om att hela historien/fakturan är absurd.

Men vill berätta att vi hade en vattenläcka i vårt badrum i vårt 60-talsstenhus. Hela golvet i badrummet på övervåningen var tvunget att bila upp. Det tog banne mig ganska lång tid att bila sig ned i 40cm gjutet betongbjälklag med rör som låg lite kors och tvärs. Vårt mycket gedigna, mycket tunga inbyggda gjutjärnsbadkar gick inte ut genom dörren utan var tvunget att slås sönder i bitar. 3 starka karlar turades om med släggan för att få sönder badkaret(som var över 1cm tjockt.

Så visst kan det finnas omständigheter som gör att saker och ting tar längre tid, men 200 timmar som i ditt fall är ju heltokigt. kan bara hålla med de andra inläggen. Kommer inte ihåg ifall det nämnts eller ej men du kan ta dit en besiktningsman som får skriva ett utlåtandedär han bedömer att visst antal timmar har/är rimligt gått åt. Med det i hande kan du betala det som är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.