Är det någon som har tips på hur man kan renovera en lyhörd 30-tals-lägenhet för att få ner ljudet mellan lägenheterna? Utsidan är redan bra isolerad. Men mellan lägenheterna är det lite värre.

Tack!
 
Plåtregel 45mm, 45mm PIANO Ljudskiva som isolering, OSB för att kunna hänga saker på väggen, avsluta med 6,5mm ROT Gips alternativt vanlig 12,5-13mm.
Isolerade en bekants sov-alkov på ovan nämnda sätt då grannarna hade en förmåga att "låta" en del mitt i nätterna... Perfekt resultat.

Edit: Du kan då även passa på att få in nätverk, kabeltv och el i väggarna om det skulle vara av intresse.
 
Redigerat:
Wow! Tack!

Funkar det lika bra i tak mellan våningar?
 
S
rotgips skall absolut ej vara någon skiva i en en lagers vägg.
rotgipsen kan man sätta om sätter någon skiva först
 
AXS
Ta en plåtregel som har skum på ena sidan, kan hjälpa lite extra.
 
SBH skrev:
rotgips skall absolut ej vara någon skiva i en en lagers vägg.
rotgipsen kan man sätta om sätter någon skiva först
Påpekade OSB först sedan ROT eller vanlig gips! ;)
 
olind skrev:
Wow! Tack!

Funkar det lika bra i tak mellan våningar?
Det borde det göra - Dock får man tänka på att regelverket för att sänka just tak skall byggas upp annorlunda. Och självklart i tak så skippar du OSB och använder dig bara av gips, och då INTE ROT 6.5 mm varianten.
Man bör regla på 30cc i tak just för att få bärigheten.

Kanske läge att titta på att fälla in spotlights i taket då kanske? Tänk bara på att om du isolerar så måste man sätta pottor dimensionerade efter valet av spotlights för att undvika brandrisk.
 
S
missade det. ursäkta
 
Tack för hjälpen! Ska se när jag flyttat in om det är så lyhört som jag misstänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.