Vi har skrivit avtal om ett löpande timpris a 486 kr/timme med en byggare som renoverat vårt badrum. Sedan har vi även avtalat att material och UE debiteras till deras inköpspris + 15%. Inga konstigheter så långt.

Nu har jag fått fakturan och en spec på 19 olika verifikationer på material. Ca hälften av dessa är hyra av maskiner, olika borrar och luftrenare bl a till en total kostnad på ca 15 000 kr + moms + påslag.

I min värld borde detta ha stått med i avtalet om att det skulle ha tillkommit kostnader för maskinhyra. Räknas detta verkligen som material och vad kan man egentligen förvänta sig ingå i ett timpris från en byggare?

Jag tycker att om jag anlitar en städare så har den utrustning att städa med, anlitar jag en golvslipare så har den en golvslip och anlitar jag en byggare så har den något att bygga med... Och behöver man hyra in andra maskiner så informerar man om dessa kostnader innan. Eller?

Tacksam för svar i denna fråga då vi tänker oss bestrida fakturan.
 
För den summa ni avtalat så ingår normalt inte maskiner som måste hyras.
Du ska se det på så sätt att genom att de hyr blir det billigare för dig än om de skulle jobbat med enbart handverktyg (som normalt ingår i priset).
 
OK kan förstå att det normalt inte ingår i priset. Men tyckte detta var ett relativt högt pris, samtidigt som det bara står i det avtal vi gjort att material tillkommer. Så hur ska man då veta att maskinhyra räknas som material om det ens gör det?
 
Har ni inte avtalat om att hyresmaskiner skall debiteras dig, så anser jag att den kostnaden ingår i deras timpris.
 
Det är bara om det är väldigt speciella maskiner som behövs som man kan acceptera att de tillkommer utöver den vanliga timkostnaden. Och då måste de givetvis meddela detta i förväg.

Ni har gett dem chans att blåsa er både genom att låta dem jobba löpande mot ett rejält timpris och de där 15% på material och UE, som kan dra iväg precis hur långt som helst. Men tydligen räckte inte de möjligheterna, utan de måste också blåsa er på maskinhyra.

Har de inte sagt någonting alls om vad som ingår eller inte ingår i priset? Vilka maskiner är det de har hyrt? Exakt vad skulle de göra med badrummet?
 
Det gäller bilningshammare, mejsel, luftrenare och stoftavskiljare. De har hyrt 11 dagar över jul och nyår, men tror inte de användas mer än 3-4 innan och 1-2 efter, då byggarna blev sjuka.

Har nu kontrollräknat lite och insett att de fakturerat Beijer-fakturor med samma priser som jag som privatkund har. Detta kan omöjligtvis stämma att en firma som omsätter uppåt miljarder skulle ha samma priser som jag...
 
Jag håller med andersmc.

Men vad säger avtalet? Om entreprenören avtalat med er om att renovera ett badrum för 486:-/h och att material och UE tillkommer med ett påslag om 15% är det det som gäller. Har ni inte avtalat om maskinhyror, etc. kan de mig veterligen inte debitera för detta utan att först komma överens om detta med er.

Jag föreslår att ni betalar den del av fakturan som avser det ni avtalat om (d.v.s. timmar, material och ev. UE). Resterande del bestrider ni.

Även om det i avtalet stipuleras att entreprenören har rätt att debitera för maskiner skall ni knappast behöva betala för den tid de inte användes. Att hantverkarna blev sjuka och därmed hade maskinerna längre är inget ni skall lastas för.

Är det en firma som normalt sett utför badrumsrenoveringar? Det låter konstigt att en sådan firma inte skulle ha tillgång till en bilningshammare och mejsel? Det kan ju inte vara första gången de river kakel (som jag gissar att dessa verktyg använts till?)
 
Redigerat:
andda skrev:
Det gäller bilningshammare, mejsel, luftrenare och stoftavskiljare. De har hyrt 11 dagar över jul och nyår, men tror inte de användas mer än 3-4 innan och 1-2 efter, då byggarna blev sjuka.

Har nu kontrollräknat lite och insett att de fakturerat Beijer-fakturor med samma priser som jag som privatkund har. Detta kan omöjligtvis stämma att en firma som omsätter uppåt miljarder skulle ha samma priser som jag...
Materialkostnaden är kutym att du förlorar på då de fakturerar enligt vanligt kundpris och du aldrig kan motbevisa så den får du troligen svårt att göra något åt. Men du bör absolut försöka och argumentera

Däremot maskinhyran hade jag reklamerat, visst kan viss hyra av maskiner förekomma men jag håller med Andersmc. Den skall informeras om, du som kund kan inte förväntas veta vad som kan tillkomma eller behövas
 
Avtalet gäller förutom timpris och reseersättning även formuleringen "material och underentreprenörer debiteras mot fakturakopia + 15%". Avtalet gäller renovering av badrum och alla punkter så som bilning, borrning, spackling, kakling etc är uppräknat i en lång lista.
 
andda skrev:
Avtalet gäller renovering av badrum och alla punkter så som bilning, borrning, spackling, kakling etc är uppräknat i en lång lista.
Dåså, då är det ju klart! :D

De har alltså avtalat om att de skall bila, borra, etc. i den timpenning du fått. Om de sedan hyr eller köper sina verktyg behöver inte du bry dig om.

Du kan nog lugnt bestrida denna del av fakturan.
 
tack hörrni! kommer bestrida denna del av fakturan och lovar meddela er vad som händer i ärendet.

när jag ändå är igång... i samma badrum (ca 3 kvm) har byggarna gjort 194 h. bland annat har de varit på bygghandeln 15 ggr och på den sista veckan gick bygget bokstavligen på halvfart då en ung kille fick ta över (den andra sjukskriven). han var inte här många timmar om dagen, då det saknades grejjer och han inte riktigt visste hur han skulle göra. har påtalat detta för firman som skulle kolla upp det hela - men som sedan inte brytt sig om att justera det något. hur hade ni gjort i detta ärende?
 
Nästan 200h för ett badrum på 3 m2?

I mina öron låter det mycket... men jag känner iofs. inte till förutsättningarna och allt som gjorts?

Att man sedan måste åka till en bygghandel 15 ggr för ett badrum på 3 m2 tyder på extremt dålig planering alternativt mycket svaga incitament att avsluta arbetet snabbt.

Har du inte fått en skriftlig tidsuppskattning kan det dock vara svårt att göra något åt den biten eftersom det trots allt handlar om ett löpande pris.

Vågar man fråga vilken firma det handlar om, eller vill du inte hänga ut dem?
 
Redigerat:
Fanns det några försvårande omständigheter som skulle kunna förklara tidsåtgången och de frekventa besöken på bygghandeln? Eller handlade det om en "normal badrumsrenovering utan större överraskningar"?
 
De 200 timmarna, var det bara byggare (och plattsättare?), kom vvs och el utöver detta?

För en normal badrumsrenovering på så liten yta så låter det mycket. Men det kan snabbt dra iväg om det blir något problem. Eller om det ex. är långt att bära rivningsmaterial och nytt material.
 
Bestrid de delar av fakturan som är felaktiga/oskäliga och betala enbart in det belopp som du godkänner. Även om du inte kommer överrens med företaget och får dem att accepterar det lägre beloppet så är det inte säkert att de orkar driva saken vidare. Så länge det är företaget som ska driva in pengar från dig och inte du som försöker få tillbaka pengar från företaget så har du ju ett visst övertag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.