Vi har alltid kört med men ska följa denna tråd och se vad andra säger. Samma tillverkare som du med.
 
Följ tillverkarens råd, har de flera så håll dig till ett och samma.
Själv använder jag Allbäcks färg och då behövs inte terpentin - de renar sin olja innan den blir färg vilket innebär att de tar bort proteiner och orenheter vilket i sin tur ger en smidigare färg. Det gör att molekylkedjorna blir mindre och tränger lättare in. Vill man ha en smidigare färg kan man alltid värma den innan strykning.
Allbäck har inte heller zinkvit i sin färg vilket är en fördel om man skall ha färgen inne men om man vill ha påväxtskydd så blandas det i av användaren.
Viktigt att mätta med olja innan du målar (om det är trärent) annars kan det bli ett fläckigt resultat oavsett märke.

Vilka resultat har du fått som skiljer sig?
 
Hej folsson,
när vi har målat fönster med bland annat mellangrå och halvgrön så har det blivit flammigt. När vi målat med till exempel guldockra på andra fönster som är lika gamla och som vi har skrapat och behandlat exakt likadant så har resultatet blivit perfekt. När jag talade med en fönsterrenoverare som bara använder gamla material och metoder så fick jag tipset att man skall utesluta terpentin för det bidrar till att torka ut trät istället.

MVH

Sommarvägen 4
 
Jag håller med hantverkaren du pratat med. Förr länge sedan tog man alltid bort proteinet i färgen och använde inte lösningsmedel. Det låter som du har fått ett klokt råd :)
Se till att impregnera väl med olja, speciellt om du har trärent och torrt virke. Det är tyvärr i princip omöjligt att få jämt i efterhand. Du kan använda linoljevax för att få upp ytan men det är inte lika hållbart som färgen dock.
Allbäck har linoljevax som fungerar till ändamålet.
 
Vi använder med Ottossons och kör helt utan lösningsmedel. När vi har målat våra köksluckor så har resultatet ibland blivit flammigt. Luckorna är av spån och ibland delvis spacklade så jag misstänker att det spelar in. När vi målat foder, lister och pärlspont har vi aldrig(?) upplevt någon flammighet.

Frolsson, vad menar du med att mätta med olja? När vi målat utomhus har vi först grundat med zinkvitt som är utspädd med llinojla. Är det så du menar eller använder du enbart linolja (rå) och "grundar" med?
 
Impregnera materialet med olja är vad jag menar. Stryk på flödigt med olja, låt torka in och torka bort överflödet - då har du ett bra impregnerat underlag.
Zinkvitt använder du utomhus för att minska påväxt - det finns dessutom som en ingrediens i alla Ottosons färger (har jag för mig) vilket kan kännas onödigt om ni målar inomhus.
Man skall sträva efter ett jämt sugande underlag, det har ni kanske inte med den ytan du beskriver utan det suger ojämt. I det fallet skulle jag nog spärrat med en schellaklösning eller spacklat hela ytan.

Jag kan inte Ottossons färgsystem så bra men har inte de en rekommendation som man kan hålla sig till gällande deras färger och underlag?! Fråga annars hos ÅF som sålt sakerna till dig - de borde kunna sånt här.
Självfallet får du fråga vidare här också :)
 
Ottossons har vi kört och med terpentinblandat första strykningen, tycker det har fungerat galant.
 
Stor skillnad på linoljefärg och "linoljefärg"!
Ottossons avnänder mer alkydolja i sin färg, vilket gör att deras färg beter sig annorlunda gentemot "äkta" linoljefärg. En riktig linoljefärg flagar inte, utan kritar ner sig med tiden. Pytsar du i alkydolja (max 15% för att fortfarande få kallas linoljefärg) så tenderar färgen att flaga i direkt relation till mängden alkydolja i färgen.
T.ex Wibo använder ingen alkydolja alls i sin färg, därmed flagar den heller inte.
Är färgen baserad på riktig linolja (kokas i ca 250gr) så behöver du ingen terpentin alls, vilket är bra då terpentin bidrar till marknära ozon. Är linoljan av lägre kvalitet (kokad i ca 150gr) behöver du terpentin för att färgen ska torka inom rimlig tid.
Ett tips för att underhålla linoljefärgsmålade ytor är att olja dom med Jupex45.
Tittade häromdagen på en fastighet som målades med Wibo för 15 år sedan, fasad och fönster. Källarfönstren var underhållsoljade med Jupex45 vartannat år, och såg ut som om de var målade ifjol. Övriga fönster var inte det, och de såg riktigt matta och slitna ut.
 
_bystrom_ skrev:
Ett tips för att underhålla linoljefärgsmålade ytor är att olja dom med Jupex45.
Intressant inlägg - tack för det.
Nyfiken; Varför inte bara underhålla med linolja? Det brukar jag, alternativt med linoljevax (bivax och linolja) som livar upp färgen på nytt.
 
_bystrom_ skrev:
Stor skillnad på linoljefärg och "linoljefärg"!
Ottossons avnänder mer alkydolja i sin färg, vilket gör att deras färg beter sig annorlunda gentemot "äkta" linoljefärg. .
Har du något belägg för att Ottosons färg skulle innehålla alkydolja och att den därmed skulle vara mindra 'äkta' än andra linoljefärger? Nu har jag finkammat deras broschyr och hemsida och hittar ingenting som skulle kunna tyda på att det skulle stämma. De oljor som nämns är 'kallpressad kokt linolja' samt 'soloxiderad linolja', vilket kan tillsättas i slutstrykningen för att ge glans och bättre utfyllnad.
 
Redigerat:
_bystrom_ skrev:
Är färgen baserad på riktig linolja (kokas i ca 250gr) så behöver du ingen terpentin alls, vilket är bra då terpentin bidrar till marknära ozon. Är linoljan av lägre kvalitet (kokad i ca 150gr) behöver du terpentin för att färgen ska torka inom rimlig tid.
Ett tips för att underhålla linoljefärgsmålade ytor är att olja dom med Jupex45.

Ottosson har i sin bruksanvisning två olika tillvägagångssätt för målning utomhus, ett för den som vill använda terpentin, ett för den som inte vill använda terpentin. I båda fallen är det i huvudsak rå linolja som används för att späda med, tillsatsen terpentin är max 15%. Det går alltså mycket bra att måla Ottossons färg utan lösningsmedel, förutom på ohyvlat virke då det rekommenderas en tillsats av terpentin (vilket verkar rimligt då färgen på en grov yta är väldigt svår att stryka ut tunnt).

Det TS fråga handlade om var om någon av oss märkt någon skillnad i slutresultat mellan Ottossons båda tillvägagångssätt (dvs. målning med eller målning utan terpentin) Jag har tyvärr inte något svar på den frågan.
 
Redigerat:
Jag har svårt förstå denna övertro på kvalitetsfärg, från små tillverkare som i princip saknar eget lab, för tillverkning och tester, det kan heller inte vara enkelt att förstå för amatörmålaren, vad som är rätt eller fel.
Målningsresultatet beror minst lika mycket på virket som skall målas, tar men ett 100 år gammalt fönster från Grosshandlarvillan, som kanske blivit målat var 5:te år, och dessutom tillverkat av den tidens kärnvirke, då går det minsann inte att få in många droppar olja i den fönsterbågen, eller stryka på med en fet oljefärg. På fönster från t ex 70-talet, så var det då mest lasyr som gällde, p g a den lägre kvaliteten på virket, men att ge sig på att måla dessa fönster med oljefärg, får på sikt samma resultat som dåliga fönster för 100 år sedan, = när virket sugit åt sig av det de blir matade med, olja/terpentin, ja då finns inget kvar som håller samman färgpigmenten, utan de blåser sin kos. Även kvaliteten på färgpigmenten kan spela en roll för slutresultatet, förr hämtades dessa uteslutande från naturen, medan de idag mest kommer får nedmalda Toyotainredningar.
Terpentin ingår i målarmästarens verktygslåda.
http://www.terpentin.nu/
 
Sommartorparn skrev:
Har du något belägg för att Ottosons färg skulle innehålla alkydolja och att den därmed skulle vara mindra 'äkta' än andra linoljefärger? Nu har jag finkammat deras broschyr och hemsida och hittar ingenting som skulle kunna tyda på att det skulle stämma. De oljor som nämns är 'kallpressad kokt linolja' samt 'soloxiderad linolja', vilket kan tillsättas i slutstrykningen för att ge glans och bättre utfyllnad.

Jag har full förståelse för att detta inte är något man flaggar med... Och det bygger till största del på egen/kollegors erfarenhet av de olika fabrikaten.
Med utgångspunkt i att en "äkta" linoljefärg inte flagar (om den inte utsätts för fukt från baksidan) utan istället kritar ner sig med tiden, och att en linoljefärg med tillsats av alkyd flagar i direkt relation till mängden alkyd som är tillsatt, så är det tydligt att Ottossons innehåller en viss mängd alkyd. Hur mycket vet jag inte själv, men kan ta reda på.

Och som svar på frolssons fråga - vi använder framförallt Jupex, helt enkelt för att det är en riktig kalasolja, men linolja/linoljevax fyller samma funktion vad gäller underhåll av färgskikt.
Det är lättsamt för t.ex kunden att minnas "när du underhållsoljar utemöbler - ta en sväng över fönstren samtidigt", och då är rekommendationen att köra med Jupex p.g.a dess fina träskyddande egenskaper.
 
  • Gilla
Berguven_glenn
  • Laddar…
_bystrom_ skrev:
Jag har full förståelse för att detta inte är något man flaggar med... Och det bygger till största del på egen/kollegors erfarenhet av de olika fabrikaten.
Med utgångspunkt i att en "äkta" linoljefärg inte flagar (om den inte utsätts för fukt från baksidan) utan istället kritar ner sig med tiden, och att en linoljefärg med tillsats av alkyd flagar i direkt relation till mängden alkyd som är tillsatt, så är det tydligt att Ottossons innehåller en viss mängd alkyd. Hur mycket vet jag inte själv, men kan ta reda på.
Du anklagar alltså Ottosson för att ljuga om innehållet i sina färger? Borde du inte ha lite mer på fötterna du kommer med en sådan allvarlig anklagelse på ett allmänt forum? Ta gärna reda på mera om du kan.

Har själv målat med Ottossons färger och inte märkt sådana tendenser, men kanske jag inte har haft tillräckligt med fukt bakifrån.....

Flagnande linoljefärg har jag däremot sett på en grannes på målade fönster. Men jag såg också hur han målade: tjocka flödiga strykningar. Han hävdade att det skulle hålla bättre ju tjockare färgskikt. Efter några år hade det flagnat och han svor över att linoljefärg var ett j**v**a sk*t. Dåligt slutresultat behöver inte nödvändigtvis bero på färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.