Har tänkt att montera 12V spotar i taket i min bastu, men vill även ha möjlighet att reglera ljuset från dem med en dimmer inifrån. Någon som VET om det är ok om man använder 12V system IP44. Om det är förbjudet så vore det mycket tacksamt för om någon har en finurlig snarlik lösning.

Mvh Robban
 
ClasseClas skrev:
Du får nog räkna med att det inte funkar med spots i en bastu, det blir för varmt. Jag kör med dimrad fiberoptik med gott resultat. [länk]
Funkar finemang och är dessutom tillåtet. DOCK är jag intresserad av om någon vet huruvida det är tillåtet med en dimmer på 12V-systemet och att man monterar denna inuti bastun i ungefär normalhöjd och ca 1,5 meter från aggregatet.

Mvh Robban
 
Går det inte att sätta dimern utanför då??
 
tynnis skrev:
Går det inte att sätta dimern utanför då??
Jo, och som det verkar så blir jag tvungen att ha så tyvärr. Hade så gärna velat kunna justera inifrån, men har i princip helt gett upp den idén. Det får bli en dimmer precis utanför bastudörren. De fjärrstyrda dimmers jag hittat såg inte fina ut så det blir det "trista" alternativet. ::)

Mvh R
 
Fast borde det inte finnas någon touchpanel typ de som finns på badhusen till vattnet.
Det borde ju funka.
 
var hittar du ett sånt 12 volt system och vet du om det pallar fukten och värmen.
Låter riktigt intressant...
 
Varför skulle man inte kunna dimmra 12V system i an bastu?

jag kör med dimmer på mina 12V spottar i min bastu.
dimmern kopplas ju på 230V sidan, alltså innan transfomatorn (man måste ha rätt dimmer & rätt transfomator)

Jag valde att inte ha 100 fula knapar vid ingången, ytan har en dosa med 3 knappar i & sen är dessa kopplade till dimmrar som är jömda i ett skåp. (en dimmeer kräven ju en egen dosa, så i mitt falla hadde jag behövt 4 dosor & det tar lite för mycke plats för att vara snyggt)


det finns ju flera olika fabrikat på fjärrstyrda dimmrar & då behöver du ju bara en fjärrkontroll, enheten göms ju på samma ställe som du gömmer transfomatorn.
 
behörig elektriker skrev:
Som svar på frågan om dimmern inne i bastun så är det inte tillåtet.
Dimmning inne i en bastu är tilåtet, men inte att ha en strömdrytare som inte är IP44 eller bättre.
 
behörig elektriker skrev:
Jag förtydligar mig:

Inuti bastun får inte fysiskt förekomma strömställare, dimmer, vägguttag eller annan installationsapparat! Däremot får du dimra belysningen om själva dimmern i sig är monterad utanför bastun i ett därför godkänt område.

Inuti bastun och där i område 2 får du endast montera en nödströmbrytare för bastuaggregatet och den ska hålla lägts IP24.
För att verkligen testa gränserna så kanske man kan ta en dimmer och "vända på" och sedan montera i ytterväggen med typ en pinne pålimmad som sticker in genom väggen in i bastun. Vad tror du/ni om det då? Man är ju lite envis så att säga... :)

Mvh Rob
 
Fattar inte varför man överhuvudtaget funderar på en dimmer inne i bastun?...
 
jenfor skrev:
Fattar inte varför man överhuvudtaget funderar på en dimmer inne i bastun?...
nä, det är inte ofta jag upplevt att jag upprepade gånger måste reglera belysningen inne i bastun.
& om så var fallet, varför inte köra med fjärkontroll som vi sa i början?
 
behörig elektriker skrev:
Dumma frågor förtjänar dumma svar men jag avstår denna gång!
Som jag skrev. "För att verkligen testa gränserna"... :D ;D

Har iaf löst problemet på ett högst delikat sätt... :cool:

Mvh R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.