Har en gammal Wirsbo golvärmecentral som det tyvärr har gått sönder en del styrdon till. Tyvärr finns det inga nya styrdon att köpa till denna, det finns en adapter att köpa från Wirsbo. Denna kostar mer än ett nytt ventilhus! Det känns inte bra att lägga ner så mycket på något som förr eller senare behöver bytas och det finns inga reservdelartill dem heller. De är från ca. 1985.

Tyvärr så sitter centralen i källaren d.v.s under slingorna och jag skulle vilja slippa att tömma slingorna eftersom de är mycket jobbiga att få ut all luft... Så min fundering är om man kan hyra sig ett rörfrysaggregat och frysa en ispropp i en PEX slang? Eller blir slangen spröd så det finns risk att den spricker när man byter ventilhuset?
 
Det är inte alls jobbigt om man gör rätt (i alla fall inte jämfört med att frysa slingorna). Dvs ansluter trädgårdsslangen till en slinga i taget och spolar tills all luft är borta. Ladda hem Wirsbos anvisningar för hur man luftar!
 
Fungerar väldigt bra om man har en "rätt" installation d.v.s att centralen sitter monterad ovanför golvet. Jag har min sittande under och har då problem med att få med luften ner så att den kommer ut. Sitter en luftning på slingan som då ligger i höjd med golvlisten, i denna samlas lite luft men det finns ingen behållare här så där får bara plats med den mängden som får plats i röret upp till luftningen.
Tyvärr är det också så att luftningen sitter inte i ena enden på slingan utan ungefär mitt på. Detta gör att att luft som "försvinner förbi" luftningstället har svårt att leta sig till ett ställe där den kan komma ut. Antingen blir det "motsröms" (och det är inget som drar den uppåt heller eftersom slingorna inte ligger i fall). eller får de försöka leta sig ner till contralen, ca 1 meter nedåt. Går tyvärr inte heller så bra.
För att slippa detta problem tänkte jag om det skulle gå att frysa den så slipper jag att tömma, d.v.s. ett rpoblem mindre.
 
Borde det inte gå att lossa avluftningsventilen och ansluta en slang på denna och sedan spola med vattenslang från båda ändarna nere vid centralen? Och då lämpligen ha avluftningsslangen ned i en hink med vatten så luft inte sugs in av misstag och sedan stänga ventilerna på den nya centralen och sätta tillbaka avluftningsventilen där uppe.
 
Hej! frysa pex-slangen går bra, då slipper du att lufta så mycket, det är bra att slippa få in så mycket "friskt"-vatten då det innehåller syre.
Jag vet inte vad du har för uppvärmning av systemet, men om du fyller på med syresatt vatten, så tar det längre tid att bli av med luften (syret) om du har en värmepump än om du har en vedpanna. :)

Kom på en sak du behöver bara.
hur många slingor har du?
när du fryser stänger du bara av retur ventilen på den slingan du ska frysa och stänger dom andra tilloppen. Och naturligt vis tillopp o retur ventil på fördelaren.
du kan frysa med kolsyra funkar jätte bra, om du kan låna slangar med frysdon på.
Kolla med dom som servar brandsläckare om dom inte kan låna ut grejorna.!
 
Förstår inte riktigt varför det skulle vara svårt att få ur luften. Har själv fördelaren i källaren. Inga problem att lufta även övervåningen från källaren. Trots att jag bara har 2 bar vattentryck blåser luften ner nästan fyra meter.

Jag kopplar på vattenslangen på ena delen av fördelaren, öppnar ventil och strypventil fullt på en slinga i taget, båda "luftventilerna fullt öppna. Spolar tills det inte kommer nån luft i utloppet. Har du verkligen haft fart på vattnet när du luftat??

Om det skulle va så svårt så skulle man ha luft kvar i trädgårdsslangen också ;)
 
Nytt vatten avger syre med tiden och bildar luft fickor gammalt vatten i systemet är dött och innehåller inget syre då sliper man luft fickor.
 
Javisst men rent fysikaliskt har vattnet sin syremättnad vid högsta temperaturen dvs i pannan. När temperaturen sen sänks innan det skickas in i slingan vill vattnet ta upp syre inte avge det. Det är därför man har syrediffusionsspärr i pex-slangen.

Och den lilla mängden nytt vatten som en slinga innehåller (ca 2 dl/m) blir inte stor andel nytt vatten i hela systemet. Nej jag tror att luft kvar efter att man luftat har andra orsaker än syrerikt vatten.
 
Jo men varför chansa frågan var ju om det gick att frysa pex och det går end of story han ville inte byta vaten i slingan så låt han frysa den då!
 
Min enda tanke på att frysa var att man skulle slippa allt bök med att lufta. Visst man får ut all luft/syre efter ett tag men varför jobba i onödan.

Tack för infon att det inte är något problem med slangen att bli fryst.
 
Matss har helt rätt + det är inte många droppar som rinner ut om du gör rätt så oron för att tillföra massor av syresatt vatten är löjligt.
Givetvis gör du som du vill, tycker du att det är lättare att hitta någon som hyr ut en frys så gör det.

Overlander! varför ska det vara end of story? hur kul forum blir det här om man inte får sväva ut lite och komma med alternativa förslag.


 
Jag trodde också att det var meningen med forum och det är det i de flesta forum också. Men här bllir man ju tillsagd att det är bestämt att det inte ska vara några längre diskusioner utan raka svar på frågan sen är det bra. Tycker själv att det är skoj när man får munhugas lite och komma med andra förslag det är ju så man lär sig något därav "mitt end of story".
 
Mina inlägg var väl inte enbart ämnade som svar utan lite allmänt angående luftning av golvvärme. Det är ju många som läser här och man kan få uppfattningen att fördelaren skall placeras över slingan för annars får man problem med luftning. Min åsikt är att kan man placera fördelaren i källaren är det en fördel. Man slabbar med vatten där istället för högre upp i huset när man luftar. Även vid läckage är det en fördel.
 
Skulle nog hellre sätta fördelaren över slingan i ett riktigt fördelarskåp med dränering dragen till källaren. Inge problem med luft slabba på bara det rinner ut i källaren helst i en golvbrunn läckage samma sak riner ut i dräneringen i källaren.
Sen kan man ju alltid ha åsikter om hur snygga dessa skåp är men bra är dom.
 
Håller helt med om att det är bättre att ha centralen över slingorna, och kunna vara på ett ställe där man kan slabba mycket med vatten.
Min central sitter som sagt under golvet, inte riktigt i en källare där det bara är att slabba på. Den sitter i ett kryputrymme, ca 1,5m högt med sand "golv". Under sanden ligger det en plastfolie för att hindra markfukt... Inte något man vill slabba ut mycket vatten på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.