Jag har just fått ett bredbandsuttag installerat i min lght. Dock placerat ovanför entredörren. När jag nu ska bygga om funderar jag på att dra extra vp-rör till två rum. Hur gör jag då med ihopkopplingen? Helst vill jag koppla på på bredbandsuttaget "osynligt", dvs dolt i väggen. Går det att koppla på två nya ledningar på den inkommande i bredbandsuttaget på ett enkelt sätt? Vilken kabel ska jag använda för att hänga med i utvecklingen ett tag? En sista fråga - går det att dra telekabel, antennkabel och data/nätkabel i samma rör? Eller störs dom så att säga av varandra?
 
Du måste ha en switch inkopplad på bredbandsuttaget för att kunna ansluta fler än en dator. Från switchen kan du sedan dra en kabel till varje dator som ska ingå i nätverket. Bra switchar har D-Link och Netgear, finns där du köper datagrejer..
Men när uttaget är installerat i hallen så kanske det är enklare att installera ett trådlöst nätverk. Då behöver du inte bry dig om att dra kablar.

// WM
 
Switch funkar ju fint om du får mer än en IP-adress från din ISP, men är det så att du bara får en så måste du ha en router!
 
BBB har iallfall tidigare delat ut upp till 5 ipnummer.
 
och gör det fortfarande ... åtminstånde till mig.
 
Hursomhelst ger routerns privata nätverk et lagom skydd mod hackers för drygt fem hundra kronor.
 
Tack för svar! Jag glömde kanske säga en sak - jag har inget behov av att surfa med två datorer samtidigt eller göra ett eget litet nätverk i lägenheten - jag vill bara kunna plugga in en st dator på två st olika ställen i lägenheten. Förändrar det något?
 
Javisst, kombinationen bärbar dator och trådlöst nätverk är oslagbar för myssurfande ;D

Men det behövs inte, utan är närmera bekvämt. Om du har brandvägg på datorn, räcker det med en liten switch
 
Det går utmärkt att köra tele data och antenn i samma rör, om röret är grovt nog.....

Sen brukar jag sätta en kopplingspanel och bara dra datakabel. Sen kör man telen över datakabel men detta kan vara överkurs i en lägenhet.

Bredbandsbolaget är kända för sina över dörren installationer. fundera på om du kan sätta en liten hylla där längst upp mot taket och ställa framtida switch, router, radiobas eller vad det nu blir där
 
mats_o skrev:
Det går utmärkt att köra tele data och antenn i samma rör, om röret är grovt nog.....
Grovt nog vil säga VP20, alltså tomrör 20 millimeter diameter, inte flexslang eller VP16
 
och orkar man inte dra rör och ledningar så är det bara köra trådlöst..kostar inte så mycket och du kan ha datorn vart du vill..muggen kanske? ::)
 
Håller själv på att undersöka trådlösa nätverk i lägenheten. Det man måste tänka på är att se till att ingen obehörig får tillgång till ens accesspunkt (genom kryptering och genom att slå av accesspunktens "broadcast"-funktion). Kryptering över radio har dock idag nått en ganska hög nivå, så man behöver inte vara överdrivet paranoid. Och visst blir det trevligare när man slipper onödiga sladdar!

Vilken sändare som är bäst är sedan en svår fråga -- vissa tillverkare har problem med olika versioner av accesspunkten/routerns firmware tillsammans med olika datorers nätverkskort eller konfigurationer. Räckvidden kan också variera en hel del, bland annat beroende på vilket material ens hus är byggt av (betong blockerar radiovågor ganska bra), och WLAN kör med ganska hög frekvens (2,4Ghz), vilket inte är helt optimalt för inomhusbruk. Men det går att få riktigt bra räckvidd ändå.
 
Totte_S
Varför inte be att få köpa en trådlös router på öppet köp och testa hur det funkar. En seriös handlare borde kunna ordna det. Kostar ju idag inte särskilt mycket mer att köpa ett paket med en router och ett USB eller pckort närverkskort än att tricka med kanaler, kablar och uttag. Finns paket för under 1000-lappen. Bara ett nätverksuttag kostar trots allt en 100-lapp. För att inte tala om arbetstiden att göra jobbet. Routern ovanför dörren inkopplad till BBB, adaptern i datorn, tuta och kör ;D
Vi har en trådlös Router. I vårt hus med träbjälklag är det inga problem med signalerna. Vi kan placera routern i princip hur som helst, var som helst och det funkar.

Borde inte vara några problem att lägga tv,tele och data i samma rör, bara de får plats fysiskt.
Hur mycket skall du bygga om egentligen i lägenheten? Ska du riva/bygga väggar och sånt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.