]Hej!
Har nu kört slut på oljan i tanken men firman som skall
stoppa in luft/vatten kommer inte på några veckor.
Tänkte höra om någon har något tips på snabblösning?
Har funderat på 25-30 liters båttank och mackdiesel eller jag är helt ute och cyklar i mörkret?

ImageUploadedByTapatalk1335383860.184289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kopparrören kommer från tanken.
Kan man ta en av dom stålombundna och doppa i en tank?
 
Varför krångla till det? Häll mackdieseln direkt i tanken så slipper du slabba med rören.
 
Behöver man inte fylla upp till en viss nivå? Tänkte att den kanske inte suger från botten om där fram finns slam och liknande?
 
Jo, men tanken är väl inte helt tom nu i så fall heller.
 
Iofs, det har du rätt i :) ibland går inte hissen ändan upp
 
Göran.W
Ska tanken ändå bort häll i en dunk vatten i tanken och starta brännaren igen.
Oljan tas inte från botten utan några cm upp och vatten är tyngre än olja därför funkar det.
Har för mig att ca 120-150 liter olja finns under den nivån oljan tas ifrån så man kan hälla i en hel del vatten innan det kommer till brännaren
 
Volymen beror ju på hur tanken och sugledningen är utformad.
Du kan ju alltid lucka av och titta hur mycket som är kvar, men jag skulle nog bara åkt till macken och tankat..
 
Fast det bör ju finnas rätt mycket kvar i tanken och om brännare n ändå ska slängas ut så hade jag antingen sänkt ner röret eller pumpat ut en del ur tanken och ställt en dunk vid brännaren.
 
Jag skulle fylla på vatten. 40-50 l? Uppreppa tills all olja förbrukas. Ha dock koll hur mycket vatten fylls i.
Skulle det bli för mycket med tiden, är det bara att blåsa rent. Varför kasta bort 100-150 l diesel?
Jag utgår från att tanken går ej att tippa lite?
 
Jag slangade ur tanken till dunkar och körde brännaren från dessa.
 
Göran.W
Kolla var sugleningen är monterad.
Det är inte helt ovanligt att den är monterad på utsidan av tanken i en hörna och då är det lätt att bedöma hur mycket det finns kvar.
Ska man suga upp oljan ska man vara väldigt försiktig så man inte får upp det från botten för det brukar vara mycket skit i det och även lite vatten.
 
När jag skulle avsluta min oljeeldning,så kapade jag fyllnads och luftrören så att de inte skulle låsa tanken.Sen tog jag ett spett och lyfte tanken lite i bortre hörnet så att det kunde rinna mot utloppet.Senare så tog jag tigersågen och sågade upp en lucka vid lyfthörnan och kunde då se hur mycket jag behövde lyfta efter hand.Fick ca 3 liter kvar innan brännaren lade av.
Om man fyller vatten i tanken,så får man problem med att bli av med vatten/oljeblandningen.Hur får man ur den mängden och hur/var blir man av med det utan besvär?
Hur ser det ut på din tank?Det verkar inte som det kan självrinna till din brännare,då kopparrören går högt upp.
 
Göran.W
Om man kapar fyllnads och luft ledningen glöm då inte att kappa utanför huset med så dom inte försöker fylla tanken.
Har hänt en del ggr folk fått några kubik olja i källaren.
 
Kopparrören sitter uppe på tanken och det är trångt som bara den runt tanken.
 
Kan man använda en av dom stålomspunna eller man får kanske använda båda och doppa i båttanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.