Hej,

Nu börjar det äntligen dra ihop sig. Tänkte skicka in bygglovshandlingar så snart vi får till vår planlösning.
Vi har idag ett 1½-plans hus med mansardtak och halv källare. Huset mäter 7,5x9 meter i bottenplattan.
Tanken är att förlänga huset i källarplan samt boningsplan 1 med 6 meter. Alltså 7,5x6 meter, 45 kvm byggyta.
Planlösningen i källaren är tämligen enkel men våningsplan 1 är svårare.
Vad vi vill få till med utbyggnaden är:
-Ny trappa till källaren
-Ny större och mer praktisk hall
-Ett extra badrum
-Ett extra sovrum
Som ni ser kommer vi göra om lite för att få större kök också men det är redan spikat.
Så vad tror ni. Är planlösningen jag gjort helt åt h-vete? Tänker jag fel?
Notera att detta är enkelt hjort i paint och måtten i utbygget är bara höftat.
Ni ser dagens planlösning i ena dokumentet och kommande i andra.

All feedback mottages tacksamt.
 
  • Söderliden 1.2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utbygge 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Ingen som har åsikter om nya planlösningen?
 
Inte mycket till feedback men "hallen" ser gigantisk ut och jag tycker du slösar bort utrymme på något sätt?
Sen vill du verkligen gå in på nya wc från sovrummet enbart?

/gnällspiken :)
 
Tycker också att hallen ser väldigt stor ut. Är det en hall till trädgården eller är det ny entré?
 
byggankan skrev:
Tycker också att hallen ser väldigt stor ut. Är det en hall till trädgården eller är det ny entré?
Hallen blir ganska stor helt klart, men det blir också vår nya "huvudentré".
Utrymmet krymps genom gäst-WC samt större garderob med ingång men fortfarande säkert 12 kvm.
Dagens entré blir som sagt skafferi, fönster och dörr plockas bort. Stor anledning till detta är att vi styckat av tomten på de hållet. Som jag ritat nya entrén blir det mer naturligt med tanke på vart vi kommer ställa bilarna och åka fram till huset. Så jag vill nog gärna ha entrén på den långsidan.
Vad det gäller toan i anslutning till sovrummet anser jag att gästtoan ligger så centralt i huset att folk inte behöver springa på vårt privata badrum vid besök. Rätt eller fel?
 
Redigerat:
Ska försöka skala upp ritningen imorgon så den blir lite enklare att tyda.
Ytterst tacksam för feedback.
 
Om det är det som är er nya entré så passar det bättre med att den är så stor. Fick intrycket att det mest var en genomgångsyta bara. Den är ju fortfarande stor men ni ville ju ha en stor hall. Det jag funderar på är om man kanske skulle flytta fram gäst-wc lite så att det blev ett utrymme mellan yttervägg och wc. Skulle bli ett bra utrymme för att ställa barnvagnar om man har småbarn och hänga regnkläder, termobyxor, gummistövlar mm på. Sådana där lite fula skitiga kläder som man inte riktigt vill hänga tillsammans med de man har på sig när man går till jobbet. Och som man inte heller använder varje dag och de tar en himla massa plats. Ljus kan man ju fortfarande få in till wc genom att sätta fönster högt upp först på ytterväggen och sedan på wc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.