hahaha : )
 
Zombie-Proof House var ju jätteroligt. :D
Tänk vad praktiskt när man reser bort också. Verkar ganska inbrottssäkert mot levande tjuvar också.
 
Mikael_L
Mackin skrev:
Till detta har det kommit upp hängrännor och stuprör i koppar.:wow:
Som antagligen snart blir stulna då ... :x
 
Häftigt Mackin

Människor är kreativa , människor vill bestämma själva och skapa , istället för att arkitekter eller staten myndigheter försöker styra så låt ägarna välja utseende färg och bygga som de själva vill , då blir det bra och alla hus blir olika istället för att likrikta allt i ett område sen tycker jag att dagens tomter är för små , idag ställer de husen för nära varandra , 1000 kvadratmeter är för lite
 
Mikael_L skrev:
Som antagligen snart blir stulna då ... :x
Det tror jag inte, men man vet aldrig... Men hoppas kan man alltid.
 
Bor själv i ett "vackert" hus från 1911. Inte så praktiskt alla gånger. Men det har en själ som jag tilltalas av.

Gillar dock den rena estetiken man kunde hitta på 50-talet. Skulle absolut kunna tänka mig bo i ett nyfunkishus. Många hus är tyvärr alldeles för sterila och homestylade för att vara vackra. Påminner mer om sjukhus än hem.

Vad jag inte gillar däremot är då det varken är hugget eller stucket. Funkishus med rockokoinredning, LB-hus från 70-talet inredda i chabby chic-stil.
 
Jomen jag tycker det kan vara litet stilblandning. Endel hem är helt stylade a la New England; lanternor, måsar, stars and stripes, valnötsgolv, allt skall passa en helhet. Fint, men för mig blir det då ett projekt, man har anammat en bild som man försöker imitera. Det är fint, men jag tycker det känns hemtrevligt och vackert om hemmet bär spår av människorna där, litet av varje. Men jag håller med rokoko all over i nyfunkis...kanske inte såå bra.
Men slutligen är det upp till den som bor där, vad blir man glad av, lycklig av, det skall man välja.
Personligen trivs jag i ljusa rum, ganska lugn och neutral inredning, harmoni. Vi har inte avskavt för att det är shabby, utan för att vi just nu inte har råd köpa nytt...och för att man kan måla om, greja till, byta lampskärmar, kuddar, tavlor, och min favorit..gardiner. Jag älskar att förändra med gardiner; helt utan, lätta skira vita till sommaren, litet mörkare kanske mönstrade..Blommor älskar jag men våra dör...p.g.a brist på tid i en hysterisk småbarnstid. Vi kör med tygblommor både här o där, sedan har vi "Pers blomma" någon form av överlevare som växer över alla breddar. Fick den av kompis Per för 15 år sedan..
Kort sagt ett vackert hemtrevligt hem är ett levande hem med vanliga människor.
 
Själv undrar jag hur TS bor själv......
 
Vackrahus skrev:
jomen , det här får jag rysningar av istället , ofria lägenheter med sura vaktmästare , höga hyror, eller monsterbyggnader som denna [länk] , ett vackert timmerhus blir alldrig omodernt lika lite som rödvita stugor i småland ; ) , finns inget knarr i timmerhus , isåfall är den felbyggd
Tror inte vårt hus är felbyggt, men nog knarrar det rätt bra... Här smyger man inte runt hur som helst!:p

Håller med annars, jag gillar också gamla snygga hus och tycker moderna skokartonger är rätt trista. Riktiga funkishus, "gammalfunkis" tycker jag däremot är bra mycket snyggare än nya. Och den där timber lodgen var inte riktigt i min smak heller, en stor själlös kopia av något... Antar att jag är en sentimental bakåtsträvare helt enkelt.(y)
 
Jag vill påstå följande: Det är husets kontext som avgör om det blir snyggt eller ej, inte byggnadens stil.

Ett exempel från verkligheten är ett fint timmrat hus som finns i min närmiljö. Det ser ut som en klassisk mysig fjällstuga. Ni vet... sådana där man mycket väl skulle kunna tänka sig på ett vykort från fjällen.

Problemet är dock att stugan är placerad bland en massa 50/60-talshus i tegel och puts! :rolleyes: (förstår faktiskt inte hur de lyckades få bygglov för detta?)

Jag tycker att det ser rent ut sagt för jävligt ut och varje gång jag åker förbi tycker mina ögon att huset skall teleporteras upp till en avlägsen fjälltopp, där det hör hemma.

Jag tror alltså att både supermoderna nyfunkishus och gulliga gamla trähus kan vara tilltalande. Men de måste vara placerade i rätt miljö, annars blir det bara hemskt (som i exemplet ovan).
 
Här intill där jag bor säljer de tomter i backen , varje köpare bygger som de vill och alla hus är olika , ett supermodernt grått funkis längst bort sen en ljus lågplansvilla och intill ett stort rött hus med vita knutar och sen något stort som ser ut som en stor vit villa från spanien , finns en del tomter kvar så varje ny byggnad blir lika spännande :rolleyes: , det enda jag har att invända emot är att jag tycker tomterna är för små men när jag sa det fick jag höra av nån "tänk om alla ska ha stor tomt hur ska då alla i Sverige få plats ?" , gillar också gamla fina trähus där de vågar blanda glada färger, känns mysigt
 
Sen är det väl inte så konstigt att man vill lyfta fram och diskutera stil på hus i ett samhälle där myndigheter byråkrater arkitekter försöker bestämma , vi har många grannländer i tex gamla öststatsdiktaturer där allt såg likadant ut och grått och trist , var väl förbud på allt , nös man högt så åkte man in till kgb för förhör
 
subtilis
Vackrahus skrev:
[bild]


Ett fantastiskt vackert timmerhus i södra europa , borde vara en förebild för alla utvecklingsstörda arkitekter som bara bygger fula kantiga plåtskjul och kallar det moderna hus
Rå betong och galvad plåt är bland det vackraste som finns. Men även trä målat med linoljefärg, som spetsgavlar på en skånelänga.

Ett timmerhus skulle jag dock inte vilja ha. Jag har läst sagan om de tre små grisarna och vargen för många gånger. Stenhus (tegel eller betong) ska det vara - det är sensmoralen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.