Kommunen släpper lite nya tomter och slutpriset på en tomt inkl alla avgifter och dyl (http://www.vaxjo.se/upload/www.vaxjo.se/Kommunledningsf%C3%B6rvaltningen/Planeringskontoret/Kostnadsexempel%20fj%C3%A4rrv%C3%A4rmeomr%C3%A5de%20Vikaholm%202012-04-19.pdf) går på ca 760 000kr.

Jag hade hoppats kunna ha en budget på 3.2Mkr (gärna med trädgården, men det verkar tufft). Frågan är får man ett hus med bra kvalité för 2.4Mkr med lite "standard"tillval?

Vill gärna ha en-plans, minst 4 sovrum med avskiljd barnavdelning (gärna med eget allrum) med golvvärme, parket och kakel/klinker i badrum, vardagsrum anpassat för tv-tittande (hustillverkare idag verkar tro att man vill sitta och titta på varandra :)) samt garage eller carport med förråd.

Är detta möjligt/rimligt att få ihop? Och har ni förslag på hus isåfall?
Vill gärna ligga på högre nivå än älvsbyhus, smålandsvillan osv. Isåfall kan vi lika gärna bo kvar i det hus vi har idag :)
 
harry73
enplanshus på ca 150kvm med kakel/klinker golvvärme garage och trädgård för 2,4 milj? och ingen smålandsvillan eller älvsbyhus? där får ni kämpa för att få det ihop.
Glöm inte att det fortfarande finns olika avgifter som ni måste betala när ni bygger huset.
 
Ja precis, jag börjar också misstänka att det är omöjligt.
 
Det är inga problem alls. För 2,4 milj får du mycket hus. Kolla Eksjöhus "Lyckan" eller "PrioTvå".

Båda dom husen ligger runt under 2,2 milj nyckelfärdiga.
 
Hej! Vi har exakt samma budget som dig och den verkar hålla:) Har byggt med en lokal byggfirma. Vi har dock gjort lite arbete själva som spackling och målning för att kunna hålla en lite högre std än om vi hade valt ett helt nyckelfärdigt hus.

155kvm funkis i ett plan:) Hoppas på inflyttning om 1 månad:)
 
harry73
Då har man 200 000 kr kvar för
- garage/carport
- tillval:
- kakel/klinker i badrum (och köket och tvättstuga?)
- extra skåp i köket, skåpsinredning, belysning
- större kylskåp (sidebyside eller separat kyl och frys
- trädgårdsplanering
- bygglovsavgifter
- olika start och anslutningsavgifter för tele, el, tv, vatten, avlopp
- extra kostnader som uppstår vid grundläggningen
- ... (fyll gärna på)
 
harry73, de flesta avgifterna är med i tomt-priset jag angav i första inlägget (kolla länken) och då är även tomten grundterraserad. tex bygglov och anslutningarna är med där.

ett alternativ är om man bygger passiv-hus, då blir tomten 100k billigare och landar runt 650k. Men då är husen generellt sett dyrare med.
 
harry73
Det stämmer, mycket är med, vad bra :)
men där står också - OBS: Ovan gjorda kalkyl är endast ett exempel på kostnader vid tomtköp.
Ytterligare kostnader kan tillkomma.

Och vad tror du om pantbrev? De finns säkert inte registrerad på ett nybildat tomt
 
Kollade upp vad Eksjöhus "Lyckan" kostar i Uppsalaområdet. Observera att det säkert blir billigare i Kronoberg. "PrioTvå" var aningen dyrare, dock 14 kvm större.

Tomt: 760.000 kr (Inkl anlutning för V/A och el)

Bygglov: 35.000 kr
Kontrollansvarig: 25.000 kr

Hus: 2 041.000 kr (inkl kakel klinker i bad/kök/tvätt, golvärme, parkett mm)
Tillval: 50.000 kr

Extra mark arb: 100.000 kr

Tomt: 100.000 kr

Garage (om du bygger själv): 120.000 kr

SUMMA: 3.181.000 kr
 
Vissa tillval kan man naturligtvis styra själv genom att välja standardversionen av kakel, tapeter, kök etc. Men det finns ett helt gäng med saker som tillkommer. Några exempel på "måste-kostnader" som man inte direkt kan styra själv:
- byggel (kan bli betydande under vinterhalvåret)
- kostnad för KA
- utvändig målning
- grundläggning (brukar alltid bli dyrare än tillverkarnas standardpriser).
 
harry73
- byggkontainer
 
Ja precis, man måste ju ha lite marginal med för dessa "flytande" kostnader.

Har kikat lite på Eksjöhus tidigare, trevliga hus och verkar ha bra grundstandard!
 
När vi ändå är igång, vilken tomt skulle ni föredra? Norr är uppåt.

Fj%c3%a4rrv%c3%a4rme.jpg

Om man då tex förutsätter ett eksjöhus prio två som är ganska avlångt.
 
Byggcontainer ingår i huspriset.
 
Det framgår ju inte hur stora tomterna är. Men om vi förutsätter att ett Eksjö PrioTvå får plats så skulle jag ha tagit tomt 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 (KV FRONTESPISEN) så att du får framsidan mot gatan och baksidan i syd-sydväst.

Fick jag välja så skulle jag ha tagit tomt 1. Större tomt och inga grannar nära inpå, på baksidan.

Men baksidan i söder- eller västläge är det viktigaste.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.