Har lite funderingar inför framtiden.

Jag har en tomt som ligger ca 600m för övrig bebyggelse där jag tror elen ska tas ifrån.
Hur fungerar det med el-bolag. Har egen grävmaskin så jag skulle ju vilja gräva rännan själv och bara låta el-bolaget lägga i kabeln.

Är det möjligt?
Vad kan det tänkas kosta att få el påkopplat och draget 600m annars?
Samtidigt vill jag så klart slänga i en telekabel i samma ränna.

 
Ett av "problemen" med att gräva för inkommande huvudledning är att man måste ha avtal med samtliga markägare som upplåter sin mark för kabeldiket. Har man tur är det bara en som inte motsätter sig, men har man otur och det är nån som motsätter sig kan det bli besvärligt. Elbolagen kan tvinga folk till att upplåta mark men för en privat kan det vara svårare.
 
Marken äger min far så det är inga problem.

Vet en kompis som ville göra grävningen själv men det var tydligen omöjligt. Han lyckades till slut men det var tack vare att elbolaget inte kunde utföra jobbet i tid.


 
En schablon som används hos E.on är 20 000 kr per 100 meter.
MEN, det är bara ett uppskattat pris. Det finns så mycket saker som kan påverka priset, både billigare och tyvärr dyrare.

/Farbror Melker
 
En mycket svår fråga att svara på utan att varit på plats.
600m "på sidan"....om vi antar att det är ytterligare en 200-300 meter till transformatorn så får du en lågspänningsgrupp på 800-900 meter, vilket är långt, speciellt om man tänker sig jordkabel. Elbolaget får svårt att uppfylla dagens krav som finns på spänningsgodhet och utlösningsvillkor. Detta gör att man måste gå upp i area på kabeln=dyrare. 20'/100m grundar sig på EBR:s P1-kalkyl (om nu det säger dig något) och den kalkylmetoden använder sig väl alla elbolag av. Den summan grundar sig på schaktning av kabeln. Skulle det gå att plöja så blir det billigare.

Du får väl helt enkelt begära en offert.

Sen det här med att gräva själv är en förhandlingsfråga, det bolag jag jobbar åt skulle inte gå med på det. "Vi" lämnar ju livstids dygnet-runt-garanti på kabeln och då vill vi veta att det är riktigt gjort. Och då säger en del kunder att "men ni kan ju skicka hit en montör som är med på jobbet", men det sätter facket stopp för. Deras (SEF:s) medlemmar skall inte gå brevid en grävskopa där föraren inte har vederbörlig utbildning i kabelförläggning. (Vilket du kanske har (?) ).
 
Hemmakatten
Vi bor i kommun som har lokalt litet elverk som nätägare. Elverket samordnade med Telia och "skjöt " ett rör under vägen. Därefter grävde vi själva (entreprenör) framtill huset (ca 250 meter). Elverket tillhandahöll rör, Telia rör och telekabel. När detta var nedlagt kom Telia och kopplade in telefon. Elverket kom och drog i kabel och kopplade in på fasadmätarskåpet ( de fick även gräva lite). Anslutningsavgift för elen var 47.000:-.
 
Tack för era svar.

Kommer att bli hårda förhandlingar när jag sätter fart sen. Vill gräva själv då jag har tillgång till maskin och ser att jag borde kunna spara en hel del pengar.

Sånt här gillar jag så till slut kommer jag få som jag vill annars kommer bolagen vara utan en kund.
 
Hemmakatten
Fast det är ju lite tråkigt att vara utan både el och telefon. Ifall det nu inte går som du vill..... ;)
 
Då får man väl gräva uåpp ett öppet dike åt dem som de kan lägga kabeln i. Alternativt skaffar man en riktigt lång skyddsslang
 
Du kan ju ha din elmätare och televekets överlämningspunkt i en liten kur 600 meter från huset och sedan ha din egen innomgårdsledning mellan huset och kuren.
Klarar du dig med 16 ampere kan du nog klara dig med en 4x16+16mm2 jordkabel mellan huset och kuren och en sånn kan du säkert köpa loss för c:a 80kr/m eller ev. en AKKJ 3X50/16 1 KV för en 110:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.