Min far och hans bror ska köpa ett hus från min farfar som ligger på ett ganska unikt ställe, och det menar jag med att det ligger 11 meter i från vattnet och att huset är placerat vid en havsvik som ni kan se på bilden nedan. Så finns det inga hus i närheten. Vi har nyss byggt en ny brygga på ca 180kvm (den är inte klar)

Jag frågar här på forumet för att jag vill överaska min pappa med bra idéer. och jag vet att ni är väldigt duktiga på att komma med sånt.

Min fråga är: Kan ni hjälpa mig med idéer som man skulle kunna göra med huset, eftersom det är så nära vattnet? till exempel vad man skulle kunna göra med bryggan/tomten eller huset.

Min far och hans bror kommer vilja rusta upp huset för att öka värdet . Finns det några saker som höjer värdet jätte mycket på hus som är super nära vattnet?

Jag har redan förslagit att vi ska bygga en bastu och ha en badtunna men jag vet inte mer vad man kan göra på en stor brygga som kanske kommer bli 200 kvm2 när den är klar.

Jag kommer i framtiden (kanske om 2 veckor lägga ut mer bilder på hur huset ser ut och hur tomten ser ut) för tillfärligt kommer jag bara lägga ut två stycken bilder (brygga och karta) men var inte oroliga det kommer bli mer bilder :)

Vad skulle ni göra om ni fick möjligheten att renovera detta hus?
 
  • västerfjärden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brygga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du blir helt carried away; har ni undersökt om ni får göra någonting med huset överhuvud taget? Jag har en god vän som har ett hus med en liknande placering. Det trista med det är att de får inte ändra någonting alls. De får bara byta bräda för bräda. Likadant med bryggan, de får bara reparera på den gamla.
 
För om ni gör sådant som ni inte har lov till (ex ny brygga) så blir ju huset helt osäljbart sedan.
 
ops jag är ledsen att jag inte nämde det innan men vi har inte byggt ut bryggan något utan vi har bara bytt ut materialet (det vill säga bytt ruttna plankor till nya) alltså den har alltid varit så här stor. (observera att huset är inte nybyggt)


Det ni säger att att man inte får bygga något på bryggan? eller kanske bygga en trappa ner till bryggan?
 
jockewtf skrev:
Det ni säger att att man inte får bygga något på bryggan? eller kanske bygga en trappa ner till bryggan?
Vad du får eller inte får har jag egentligen ingen aning om. Det enda jag vet är att du inte kan förutsätta att du får bygga nytt, om och till hur som helst, utan att du måste kolla med berörda myndigheter.
 
harry73
Om jag förstår strandskyddet och allemansrätten rätt, får allmänheten vistas på er brygga om ni inte använder den. De får däremot inte använda ett fartyg, typ bastuflotte
 
Jag tror inte ni skall renovera för att öka värdet.
Det finns folk som betalar mycket för sådana lägen men dom kommer bulldozra er renovering och bygga eget från grunden.
 
Fick reda från pappa igår att eftersom det är så långt ifrån andra hus så har man tillstånd att bygga nästan vad som helst på tomten.

Kinnekullen tack för information, jag tror kanske du har rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.