Om ni tänker på jordvärme så får ni kolla vem som vill gräva i en brant backe och hur många meter det blir och hur det är att fylla slangen som ligger i en lutning, på tvären antar jag ;) Det är mycket vätska som skall tryckas i.
 
Ja det kanske inte går det heller..
Bergvärme säger en del, medan andra säger att det inte alls lönar sig, att det bara lönar sig för de som byter från direktel till bergväme..
Känner mig mycket rådvill..
Kanske Pellets vore något då..ett litet diskret uthus kan man kanske bygga och göra en kulvert till huset.
 
R
Nej, jag vill definitivt avråda från sådana här köp. Vanligtvis köper man gamla "torp" för tomtens skull, river rucklet och bygger nytt. När huset är alltför skadat går det inte att reparera, utan man kastar pengarna i sjön :(
 
Definitionen på ruckel har en stor spännvidd....... vad jag vill råda till är kanske att vill man renovera/restaurera ett "ruckel" så är det bäst för den egna ekonomin om man kan göra mycket själv. Nästan allt går att reparera. :)
 
Ja, det är ju inte ett ruckel i mina ögon, skulle kanske inte använt det ordet från början :)..men det är ett hus som kräver en del omsorg och det är absolut restaurerbart :)
Vi kommer att göra det vi kan själva, i största möjliga mån. Men jag vill påpeka att frågan inte gällde om vi ska köpa huset eller inte, det här huset är definitivt värt pengarna och jobbet som läggs ner på det tycker vi.
Men jag antar att man får vänja sig vid att försvara sitt val när man väljer något som inte är nytt, modernt och enkelt.
 
Hos byggnadsvårdare är begreppet ruckel ett hus med potential! :) Våran gård har kallats solstickerenovering (bränn skiten och bygg nytt) och ruckel, inte minst av våra egna barn innan de såg lite resultat. Nu är det ett helt annat ljud i skällan. - Åååh, är det NI som har DEN gården....!
Om man ser till "enkla" bygganyttprojekt här i andra delforum så ser man snart att det inte alltid är så enkelt, utan det kan bli riktiga skräckprojekt.......
Jag vill bara gratulera dig/er till byggnadsvårdsprojektet och lycka till och hoppas att vi får höra mer om arbetet här hos byggnadsvårdsnördarna.
 
Precis Gafsan, jag såg potentialen i huset, det kommer bli fantastiskt fint!
Lovar att återkomma när vi äger huset, just nu jobbar kommunen som äger huset med ärendet :)
 
Tänk på att luftvärmepumpar nu för tiden är bra även då det är -20 grader ute. Ska ni ha vattenburet så tror jag att bergvärme med ett rejält borrhål kan vara en bra idé. En stor, gammal, dåligt isolerad kåk i Piteå lär behöva många kilowatttimmar värme.

Nu för tiden är värmepumpsvärme nästan alltid billigare än ved, såvida du inte har egen skog eller kan köpa billigt och om inte elpriset skenar.

Jag hade inte installerat en ny pelletsanläggning idag. Pellets kostar ca 0,75 kr/kWh dvs dubbla till fyrdubbla priset per kWh jämfört en värmepump. Vill ni hålla murstocken varm så elda i kakelugnen och sätt en trygghetsvakt på vinden.
 
Inte för att måla fan på väggen, men jag tycker att hela planen låter som en högriskaffär. Ni ska köpa ett stort hus med rumphuggen tomt och ta in hantverkare för att totalrenovera huset. Vad händer om ni av någon anledning måste sälja. Finns det någon chans att ni får tillbaks de pengar ni spenderat?
 
R
gafsan skrev:
Definitionen på ruckel har en stor spännvidd....... vad jag vill råda till är kanske att vill man renovera/restaurera ett "ruckel" så är det bäst för den egna ekonomin om man kan göra mycket själv. Nästan allt går att reparera. :)
Jag är visserligen gjord, född och uppvuxen på landet, men när jag läser sådant blir jag mörkrädd.. Nu har varken du eller jag sett huset men att den är från 1800-talet, att den behöver omfattande renovering samt att den stått obebodd ett flertal år.. Det känns inte bra.


pelpet skrev:
Inte för att måla fan på väggen, men jag tycker att hela planen låter som en högriskaffär. Ni ska köpa ett stort hus med rumphuggen tomt och ta in hantverkare för att totalrenovera huset. Vad händer om ni av någon anledning måste sälja. Finns det någon chans att ni får tillbaks de pengar ni spenderat?
Värdet på fastigheten blir tomtens värde minus kostnader för att frakta bort befintlig byggnad.
 
Det är ofta de som är födda och uppvuxna på landet som gärna river sina "ruckel" och dårarna från stan som renoverar.... :) Våran bagarstuga (90 kvm 1890-tal) hade stått tom från slutet av 40-talet. Hål i taket och hål i köksgolvet, men murstocken var fin. Det tog 18 månader att renovera. Sen började vi med stora huset (240 kvm ombyggt 1728 och 1838) som ungdomarna flyttade in i för två år sedan. Våra rum är inte klara än.... Tid, pengar och tålamod och att i slutänden inte renovera sig över marknadsvärdet är viktiga faktorer. Man får inte glömma att storleken på tomt, gärna stor tomt, är gynnsamt för värdet om man har hus på landet. Ligger huset nära tätorten så minskar den betydelsen.
Att ta sig an ett gammalt hus med omfattande renovering behöver inte vara ett högriskprojekt. Alla husbyggen är förenade med framförallt ekonomiska risker. Du står alltid i en fas där det inte är läge att behöva sälja ditt halvfärdiga byggprojekt.
 
Hör med kommunen de ska ha en energirådgivare som kan räkna på olika uppvärmningsalternativ (gratis). Sen behöver ju denna inte ha rätt i precis allt men ni kommer få en vägledning.
 
Visst är det en bra tanke att ha med sig hurvida det är säljbart i ett senare skede, men bara för att det ligger i Piteå betyder inte att det inte finns tätbefolkade områden. Tomtens utseende gör mycket, närhet till affär,skolor, ev utsikt mm påverkar. Och visst är det torr kyla uppöver på vintern men ett vindtätt hus kräver inte så mycket uppvärmning som man tror (söderut).
Sen finns det olika anledningar till att ett hus har stått tomt i många år, (skogen värdefull inte husen...mm), tvister av olika slag. Vad jag kan säga är att ett gammalt orenoverat hus klarar att stå obrukat, det gör inte nya.

Det kostar skjortan att renovera om man ska köpa tjänsterna, det blir som ett nybygge.
Tänk efter vad ni skulle vara beredda att betala för ett färdigrenoverat hus i samma stil på samma plats.

Slutligen - Är ni båda lika intresserade av gamla hus? Ett lika jämstarkt intresse för det som för familjen krävs.
Många byggnadsvårdroade är händiga och har möjlighet att ha det halvfärdigt under lång tid, därför har det gått vägen ekonomiskt.

Isolera vinden, renovera fönster, ev dränering?, omläggning av tak?, bergvärme?+ rördragning och radiatorer, ny el i hela huset?, Nytt kök? Badrum? Vilken standard står ni ut med/tänkt ha? Avlopp? Kommunalt vatten? Ta fram kostnaderna och gör en krass budget.

Samtidigt är det en fröjd att äga ett sunt gammalt hus :)
 
RtZ skrev:
Jag är visserligen gjord, född och uppvuxen på landet, men när jag läser sådant blir jag mörkrädd.. Nu har varken du eller jag sett huset men att den är från 1800-talet, att den behöver omfattande renovering samt att den stått obebodd ett flertal år.. Det känns inte bra. Värdet på fastigheten blir tomtens värde minus kostnader för att frakta bort befintlig byggnad.
Det är ju just det där att du faktiskt inte sett huset (inte jag heller) men dömer ut det eftersom du läst ordet ruckel. Precis som Gafsan skriver så läser jag i det ordet oftast in potential och orört med möjlighet att allt inte redan är förvanskat och förstört.

Vårt boningshus var kraftigt omgjort och hade delvis stora rötskador och mögel när vi köpte 2010. Huset hade stått obebott i 8 år och är från början av 1900-talet, med andra ord stämde det ganska bra in på beskrivningen ovan. ALLA tyckte att vi var galna och att vi igen tagit oss vatten över huvudet eftersom detta av olika anledningar var vårt tredje "ruckel" som vi restaurerat/renoverat på bara några år. Trots att vi överbevisat alla två gånger tidigare fick vi bara negativa åsikter och misstro, men nu sitter vi här i ett hus som vi älskar och som verkligen rest sig från statusen ruckel till något helt annat.:)

Allt är inte vad det ser ut att vara... som exempel kan man ta vår loge. Den ser verkligen inte bra ut men faktum är att det bara är mindre skador som inte påverkar stommen mer än marginellt och även om den verkligen kan klassifieras under kategorin ruckel så finns det överhuvudtaget ingen anledning att riva den. det skulle bli bra mycket dyrare att riva och få bort massorna och sedan bygga nytt än att reparera det som finns. För att itne tala om vad vi hade förlorat i känsla om vi byggt helt nytt, vi vill bevara det som finns och det är alls inte omöjligt!

Till Byggnadsvårdsförtjust önskar jag all lycka och jag tror att det kommer att gå bra. Men man måste vara beredd på att det kostar mer, tar längre tid och kräver mer än ett "vanligt hus" men å andra sidan sitter man sedan med ett allt annat än vanligt hus och det är ju fantastiskt och verkligen värt mödan!
 
P
Sådana gamla hus har ju också sin historia med alla dem som bott där, vuxit upp där, alla dem som kämpat och slitit för sitt uppehälle. Måste vara fantastiskt att få äga ett fint gammalt hus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.