Vi har en långsmal ca 10 meter lång balkong på gaveln av ett större mexitegel-hus, och där balkong-golvet är ett koppar-tak med trätrall över. Det ursprungliga räcket var i trä och ruttet, och revs för ett år sedan. Det satt bara fast i husväggen och vilade mot koppargolvet.

Vi har inte riktigt löst hur vi ska göra med nytt räcke, men har konstaterat att det inte ska vara något nytt trä-räcke. Istället funderar vi i termer av smidesräcke, eller på annat sätt i metall. Positiv om "man kan se igenom räcket".

Att golvet/garage-taket är i koppar komplicerar dock vad man kan göra. Plåtslagaren nämnde något om dels att inte perforera kopparn, och dels att vissa metaller reagerar med koppar. Dvs. taket blir förstört även om räcket endast skulle vila mot det utan att vara perforerat...

Någon som har förslag på lösning?
 
Omöjligt att säga nått utan en bild. du vet vad dom säger, en bild säger mer än 1000 ord
 
Jovisst. Tanken har slagit mig, men det är lite mörkt just nu :)

Sen är det ju en faktafråga i botten - vad kan man ha för material som villar på koppar utan att skapa en kemisk reaktion? Trä naturligtvis, men metall av nåt slag ? Och det kan man ju diskutera även utan bild...
 
ta vilken metall du vill men isolera så det ej uppstår galvaniska strömmar!
ex. ha gummifötter mellan räcket och kopparn
 
Gamla hängrännor av koppar skyddade man ofta mot järnkontakt genom att lägga 1mm som distans, har funkat på mina hängrännor de sista 50 åren...
 
Sådärja. Nu hoppas jag det blir en bild på det hele. Det är alltså utstickande del av källaren samt garage som har ett koppar-tak, och som också utgör balkonggolv. Och där golvet man går på i vart fall tidigiare utgjorts av trall av tryck-impregnerat trä ovanpå kopparn. Det tidigare räcket var också i trä, och man kan skönja plugg-hålet i mexitegelväggen där den varit fästad.

Nu skulle jag väl önska sätta upp något räcke man "man kan se igenom", typ smide. Men att det då finns problemet med kopparn som inte får perforeras och inte får ha metaller mot sig.

Känns lite klent också att endast fästa räcket i hörnen av huset, och låta det vila på gummifötter vid ytterkanten... eller ?

Synpunkter på hur man ordnar ett räcke här är väldigt välkomna.
 
  • koppartak balkonggolv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser trevligt ut bjogul, det ligger helt öppet , för olika idèer, inget som hindra olika stilar, aluminim/glas eller ett järnsmide. Trä skulle däremot inte passa här.
 
Jag ser inte riktigt vad det är för stil på huset. Skymtar jag ett sadeltak? När är huset byggt? Jag tycker att räcket ska passa i stilen till huset, frågan är vad det är för stil.
 
Det är ett mexitegel-hus, byggår 1970, med bruna trägavlar och mörkbruna betong-tegelpannor. Det är lite svårt att ta kort, men jag har lagt några timmar på det i sketchup, och som tillsammans med den förra bilden nog kanske kan ge visst hum om vad det är för stil.

På bilden har jag ritat i ett brunt träräcke, men som alltså nu är nedrivet och ska ersättas av annat. På framsidan så har vi förra sommaren byggt en altan, ungefär som den är ritad på bilden. Den är förstås i tryck-impregnerat trä. Och staketet är i "kryss", med en ovanpåliggande bräda.

Ingen aning om vad taktypen eller staket-typen heter. Hålet i taket på bilden är en mindre inbyggd balkong, inga räcken.

Stort, lantligt och 70-tal är väl temat. "Egen fotbollsplan, och hästhagar i närmaste omgivningen (framför/nedanför altanen), naturtomt bakom huset (tallar osv).
 
  • EXTb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällen har ägnats åt surf efter OK balkongräcken och firmor som kan sälja dem. Inte lätt. Jag tror möjligen jag snöar in på en defensiv linje att räcket ska vara mörkt pulverlackad metall, och inte göra så mycket väsen av sig.

Glas tycker jag nog går bort rätt mycket då det känns som ytterligare något att missköta (fönsterputsandet räcker ju liksom ändå).

Lägge rmed några bilder på de räcken jag fastnat för.
 
  • räcke 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • racken_20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • räcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjogul, något i stil med den första inspirationsbilden är vad jag hade tänkt föreslå.

Tycker att du har två saker att ta fasta på, antingen det bruna träet som du har på gavlarna, eller kopparn som du har i plåtarbetena. Trä går bort eftersom du inte vill underhålla, då har du smidesräcke målat i nyans som koppar kvar som alternativ.

Vi hade liknande problem på vårt hus. Huset är byggt 1926, med träräcke. Vi tog bort det och ersatte med ett svartsmidesräcke. Egentligen är det emot det byggnadsvårdsmässiga tänket, men vi tycker att det är snyggare.
 
Tycker också bild nr 1 ser bäst ut. Med tanke på golvets längd o bredd, bör det inte vara för högt, då detta kommer att ändra på husets mått i övrigt. Max 1 meter högt räcke vill jag föreslå, eller kanske 90 cm.
 
Ska du lägga ett nytt trallgolv borde du väl kunna fästa räckt i det kanske? Kolla om det finns bestämmelser för räckeshöjden, det finns det inomhus i allafall. Lycka till! ( tycker också det första räcket ör snyggast, sista räcket har en anna infästning, men det kanske inte funkar hos dig pga av hängrännorna)
 
Äh, näst sista räcket är det med den annorlunda nfästningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.