andersmc skrev:
Jag hoppas att det där var avsett som ett skämt (även om det inte är så lätt att avgöra). Men annars tycker jag meningen på ett väldigt fint sätt sammanfattar den känsla man får av hur hantverkarna betraktar dem som betalar deras lön.
Samtidigt så betalar jag mer för allting då jag bor lite off så jag har svårt att se att jag inte skulle betala mer för ett serviceärende som kostar mer för företagen pga min geografiska placering. Däremot bör detta framgå ifrån företagets sida så att man som konsument kan välja en mer lokala firma eller leta något företag som vill ställa upp utan resedebitering.

Ok/q8 får betala mer för bensinleveransen tom Arla tar mer betalt för mjölken så att avstånd påverkar pris på något sätt är väl inte alltför vild kalkylering men sedan kan det debiteras eller fördelas olika
 
Ja, inget skämt utan som Kinglolle påpekar så tycker jag att det är ett ganska naturligt resultat. Längre avstånd och större kostnad för företaget gör det givetvis även dyrare för kunden. Så jag hoppas att du skämtar (även om det inte är så lätt att avgöra) om du anser något annat.

//Patrik
 
Om jag har jobb som kräver flera kortare resor (tex en flytspackling, eller primning) så när jag räknar ihop jobbet så tar jag totalt timmarna och delar med 8, då behöver kunden inte betala massa resor, och jag har lite press på mig att verkligen göra fulla dagar...
har oftast minst 5mil, många gånger 8-9mil ( som längst 12mil än så länge)
 
andersmc skrev:
Jag hoppas att det där var avsett som ett skämt (även om det inte är så lätt att avgöra). Men annars tycker jag meningen på ett väldigt fint sätt sammanfattar den känsla man får av hur hantverkarna betraktar dem som betalar deras lön.
Så om du som bor i sverige anlitar en hantverkare från Norge så tycker du att han skall köra gratis hem till dig för att utföra ett arbete hos dig?

Jag hoppas att det där var avsett som ett skämt (även om det inte är så lätt att avgöra). Men annars tycker jag meningen på ett väldigt fint sätt sammanfattar den känsla man som hantverkare får av hur okunniga beställare betraktar en som skall utföra ett arbete hos dem.
 
Patrik_Hed skrev:
Hantverkaren ska väl inte förlora på att du som kund bosatt dig långt ifrån dem.
Patrik_Hed skrev:
Ja, inget skämt utan som Kinglolle påpekar så tycker jag att det är ett ganska naturligt resultat. Längre avstånd och större kostnad för företaget gör det givetvis även dyrare för kunden. Så jag hoppas att du skämtar (även om det inte är så lätt att avgöra) om du anser något annat.
//Patrik
Lazyman skrev:
Så om du som bor i sverige anlitar en hantverkare från Norge så tycker du att han skall köra gratis hem till dig för att utföra ett arbete hos dig?
Så det var inte ett skämt? Ni ser inte det roliga i meningen? OK, jag ska försöka förklara. Patrik skriver inte "hantverkaren ska väl inte förlora på att han har långt att köra till sin kund". Det är inget konstigt, det håller jag med med om, hade det stått på det viset hade jag inte reagerat.

Men han skriver "du har bosatt dig långt ifrån dem". Det är då det blir roligt, hantverkaren betraktar sig själv som världens centrum och förutsätter att alla ska anpassa sig efter dem. Om man behöver en elektriker så ska man se till att köpa ett hus som ligger granne med en elfirma. När man sen behöver en rörmokare så får man flytta och köpa ett hus som ligger granne med rörmokaren. För att sedan flytta till en snickare etc. Det här det blir naturligtvis helt absurt och komik uppstår.
 
Ja, det är ju också en tolkning man kan göra. Men en sak som jag inte kan förstå är, vart vill du komma?
Hantverkaren tar på sig jobbet att åka till kunden som bor långt bort. Då blir det givetvis även dyrare för kunden, jämfört med om de bott närmre. Som sagt, hantverkaren ska inte förlora på att kunden bosatt sig långt bort.

//Patrik
 
Redigerat:
Känns som en del behöver läsa lite företagsekonomi :p

Intäkter - kostnader = vinst/förlust.

Enligt aktiebolagslagen (eller vad den heter :rolleyes: ) så ska ab drivas med vinstintresse. Var kommer intäkterna ifrån? Kunderna. Om resan är lång till kunden så finns det 2 alternativ antingen så får kunden betala vad det kostar bolaget = bolaget tjänar pengar. Eller så bjuder företaget på merkostnaderna och de går back på jobbet = finns ingen anledning för bolaget att ta jobbet.

Mina 5 ören :p
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson
  • Laddar…
andersmc skrev:
Så det var inte ett skämt? Ni ser inte det roliga i meningen? OK, jag ska försöka förklara. Patrik skriver inte "hantverkaren ska väl inte förlora på att han har långt att köra till sin kund". Det är inget konstigt, det håller jag med med om, hade det stått på det viset hade jag inte reagerat.

Men han skriver "du har bosatt dig långt ifrån dem". Det är då det blir roligt, hantverkaren betraktar sig själv som världens centrum och förutsätter att alla ska anpassa sig efter dem. Om man behöver en elektriker så ska man se till att köpa ett hus som ligger granne med en elfirma. När man sen behöver en rörmokare så får man flytta och köpa ett hus som ligger granne med rörmokaren. För att sedan flytta till en snickare etc. Det här det blir naturligtvis helt absurt och komik uppstår.
Varför skall du flytta bara för att du behöver anlita en rörkrökare?
Det är ju Elektrikern som är universums centrum.
Övriga hantverkare är bara världens centrum. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.