Det där är ju superindividuellt..det beror ju oxå på vilken typ av kök ni ska ha...barkök, köksö, L-kök m.m.

Gå på husvisningar. Bor ni i Stockholm så ta en tur till Villaexpo, eller i Göteborg Husknuten..där finns massor av hus att springa in och ut i och jämföra.
 
När vi ritade huset tänkte vi mycket på det. Hur vi engentligen vill ha det.

Vi resonerade så att vi ville inte sitta "in i köket" fast i köket.
Vi ville inte ha matbordet nära bänkar och ugnen.

Resultatet blev ett kök u-format som har matrummet precis bredvid, med ett skafferi med dörr mot köket.
Det som "separerar" matplatsen och köket är en halvö som är upphöjd så jag kan ha skåp mot matplatsen.

Köket blev 21kvm utan att räkna med skafferi. Skafferiet är 1,25X1,90. Det går in 31 hylmeter i det.
Jag har lagt ett par bilder på vår hemsida där du kan titta på planlösnigen och köket.

Det du bör tänka på när du bestämmer storlek är i princip hur ni tänker avända det.

Några frågor vi ställde oss själva:
Kommer vi att ha en separat matsal? svar Ja
Hur många personer kommer att äta normalt i köket (familjen, nära vänner) Dagligen 2. Familj max 6 åt gången. När hela familjen är samlad då är vi 13, äter vi i matsalen ;D
 
Vårt kök blev 27 kvm stort och L-format. Mitt i L-et ska vi ställa en ö med häll i. Jämfört med lägenhetskök blir det en jättestor skillnad!

En kan man tänka på: om man har barn eller tänker skaffa så att de har plats att leka medan man lagar mat och pysslar. I alla fall när de är små.

 
DoJz skrev:
En kan man tänka på: om man har barn eller tänker skaffa så att de har plats att leka medan man lagar mat och pysslar. I alla fall när de är små.
Då ska man se till att den plats de får att leka i är långt från spisen och varma kastruller ;)
 
Sweli, absolut! men barn är rörliga och tycker om att "vara där mamma eller pappa är" - och det är ofta i närheten av spisen...
 
Då gäller att uppfostra de ordentligt och inte hålla på som vilda katter ;D ;D ;D
 
Japp! och det är bra mycket svårare än att bygga ett hus... ;D
 
BoByggarn skrev:
Japp! och det är bra mycket svårare än att bygga ett hus...  ;D
Nu spårar det ur detta tråd, men jag måste berätta ang barnuftostran...
Nu kommer jag inte ihåg var min dotter såg det:
Händelsen i kassakö vid matvaruaffär:
I kön finns en man som sitter i rullstol och en flicka som sparkar hela tiden på stolen. Han ber om och om igen till flickan att sluta, vilket hon med fånig leende fortsätter att göra. Föräldrarna som står bredvid, tittar utan att säga något.
Alla andra som står i kön, börjar att bli upprörda av föräldranas reaktion.
Till slut går en fram och säger: Kan ni inte be eran flicka att sluta? ser ni inte att hon stör?
Deras svar var: Vi använder friuppfostran, hon får göra som hon vill.
Så här fortsätter en stund till. Alla tittar på.
Plöstligt tar en kvinna upp ett mjölkpaket från sin vagn, öppnar det lungt, går fram till föräldrarna, tömmer paketet på huvud på de, och säger: Jag har också fått friuppfostran!

Jag tyckte att det var bra!
 
Ha ha! Ja den var riktigt bra ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.