Hej

Jag ringde runt offerter angående en glidgjutning av en rökkanal.
Fick kostnad 1000kr + moms per löpmeter.

Jobbet utfördes; fakturan kommer och ser ut enligt följande:
* Glidgjutning avrökkanal till öppen spis med kc-bruk för utfyllnad av djupa fogar 4*1200 kr.
* Glidgjutning av rökkanal till öppen spis med keramik. 4*1200 kr
* Stabilisering 5 kanaler a 1 m 1200 = 6000 kr

Sen på detta tillkommer moms och fakturan landar på 16900 kr.

Jag känner mig grundlurad per löpmeter priset; samt att tycker det landade väldigt mkt; även stabiliering 1200 + moms för löpmeter?
Sen avgår 2000 kr material; sen rot avdrag på resten.

Vad tycker ni? Håller jag på att bli blåst? (Stockholm området)
 
Jag fick det till att du skulle betala 1250 kr x 5...
 
Jag har 6 kanaler och bara 1 skulle glidgjutas. Men dom sa att högst upp skulle dom göra stabilisering i resterande 5 kanaler för att inte glidgjutningen skulle riskera att spränga i dom andra. Så 1 meter i vardera kanal. 5 * 1200 = 6000 moms.

Sen skulle själva kanalen till öppnad spisen gjutas och detta debiterar dom mig 8*1200 = 9600 + moms.

Jag är upprörd över att alla jag ringde upp inte talade om för mig att totala priser hamnar på något annat än löpmeter priset. Alltså 2*1200 + moms = 3000 kr.

Säger man löpmeter pris på 1000 + moms så är det väl för hela meter för att den skulle bli okej ? Eller?
Angående 1000 vs 1200 så kommer jag givetvis överklaga hur dom kan ge mig olika priser vid telefon; samt faktura. Men det kankse är ett vanligt trick?
 
Det känns inte OK.
När vi lät dra våra pipor så betalade vi offererat pris, trots att de så klart fick dra upprepade gånger i resp pipa.
Vilken firma var det?
 
EA Skorstensgruppen AB.
Jag har haft hantverkar innan; men aldrig råkat ut för liknande.
För mig har det alltid varit kvm2 eller löpmeter ett absolut belopp.

Sen tycker jag det är lite lustigt med faktura förfallo.
Dom gjorde jobbet i fredags 20:e.
Faktura kom 23:e.
Senaste förfallodag 30:e.
Borde det inte vara 10 dagar från att man får fakturan ?
 
Hur mycket fick ni betala om man får fråga?
 
Minns inte vad vi betalade. Men 1000kr/m + moms låter bekant.
Att fakturan inte har 10 dagar kvar när den kommer fram är inte helt ovanligt. Däremot vet jag inte vad som gäller egentligen.
Ang debitering för dubbel dragning, så ring och snacka med firman och kanske även med nån konkurrent, så du får koll på branchstandard i dessa fall.
 
10 dagar(eller något annat antal dagar) gäller från fakturadatum, oftast samma dag som den registrerades. Det många gör när de skickar iväg fakturorna är att de sätter fakturadatumet några dagar framåt i tiden för att det ska vara 10 dagar kvar när kommer fram till kunden. Givetvis kan man sätta datumet några dagar bakåt i tiden oxå, typ att de sitter och kör faktureringen under helgen och sätter fredagen som fakturadatum(vilket jag tror de har gjort i de här fallet).
angående priset... vår murare tog 800kr/m + moms. (2010)
 
När vi renoverade en skorsten förra vintern fick vi en offert som sedan följdes. Att bara räkna på löpmeterpris gick inte eftersom det tillkom lite andra grejer som nya sotluckor i kakelugnen, tätning av anslutningen för kakelugnen och en värmeskyddande skiva mellan vedspisen och elspisen i köket.
Jag tog in den firman som alla avrådde från, för de var de enda som ville ge ett fast pris och dessutom de enda som verkade begripa sig på jobbet när man pratade med dem. Och jag är helnöjd så här ett år efteråt!

En tomte kom hit för att titta och räkna på jobbet. Han var tvungen att ta hål i vår nykaklade mur för att komma åt, menade han. När jag sa att han fick återkomma med offert sa han att han absolut ville göra jobbet löpande, trots att vi kommit överens om att han skulle lämna offert.
Firman som till slut gjorde jobbet behövde inte ta hål i muren...

Vill minnas att fakturan hamnade på 21.000 kronor inklusive moms, före ROT-avdrag. Då var det två pipor från bottenvåningen som glidgöts, plus några extragrejer jag nämnde längre upp. Jobbet tog en arbetsdag för två man, plus att en kille kom tillbaka dagen efter och fixade det sista.
 
Redigerat:
noone70 skrev:
10 dagar(eller något annat antal dagar) gäller från fakturadatum,
Njae, har man inte avtalat något kring när betalning ska ske gäller enligt konsumenttjänstlagen "41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten."

Som beställare är du därmed skyldig att betala när jobbet är klart och utföraren vill ha betalt. Egentligen rätt rimligt.

Dock har näringsidkaren ej rätt att kräva dröjsmålsränta förrän efter trettio dagar efter det han önskat betalt (Räntelagen). Allt detta under förutsättning att inget annat avtalats. Sen finns de en del andra formkrav kring rätten till dröjsmålsränta men det är nog alldeles för OT.
 
Alfredo skrev:
Njae, har man inte avtalat något kring när betalning ska ske gäller enligt konsumenttjänstlagen "41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten."

Som beställare är du därmed skyldig att betala när jobbet är klart och utföraren vill ha betalt. Egentligen rätt rimligt.

Dock har näringsidkaren ej rätt att kräva dröjsmålsränta förrän efter trettio dagar efter det han önskat betalt (Räntelagen). Allt detta under förutsättning att inget annat avtalats. Sen finns de en del andra formkrav kring rätten till dröjsmålsränta men det är nog alldeles för OT.
Ja det är klart, nu utgick jag ifrån 10 dagar som exempel, vilket var det TS hade skrivit.

De flesta hantverkare som jag har anlitat kör med 10 dagar (och det står oxå i avtalen), detta pga (enligt dem) av att de inte får ansöka om rotpengarna förren fakturan är betald och att det sedan tar ett tag innan de får pengarna av skatteverket. Hur vida det är sant eller ej låter jag vara osagt.
 
Har ringt och begriper inte.
Men enligt om kan man glidgjuta på lite olika sätt.
Man kan laga håligheter först och sen glidgjuta med keramik.
Förstår inte; känns som en standard grej, glidgjuter du en gammal rökkanal så skulle jag säkra så att eventuella håligheter blir täppta.

Fick fakturan sänkt en bit; men förstår ingenting av vad som är rätt och fel.
Undrar om det är samt att man kan glidgjuta utan laga håligheter, samt eller utan dyrare keramik.
 
Givetvis när jag ringde och ställde frågan om löpmeter som kontrollfrågan fick jag ett annat pris..:(
Som sagt, hur man ska jämföra offerter per löpmeter verkar inte möjligt.
 
Hej!
Om du fått pris på 1000kr + moms så är gäller det och inget annat. Sedan är frågan om hur många meter det handlar om, vilket du rimligtvis borde få reda på innan arbetet börjar. Dessutom så är dom skyldiga att påtala om något annat måste göras och även lämna pris på det innan arbetet påbörjas.

Ang betalning av faktura så har det redan nämnts, man skall betala på angiven tid om inget annat sagts om betalning.
 
Hej
En sak som är säker; om en sådant företag håvar in 17000 kr på 4 timmar på 2 man så är det ingen ide att jobba i nån annan sektor. Staten ger just nu daglig bonus till alla hantverkare.

Att rotavdraget kan vara kvar är ett mysterium då detta bara uppmanar till upptrissade priser och fiffel
Det är dags att säga upp sig och jobba som rotavdragsmyglare.
Ni anar inte vilka förslag jag har fått av detta företag; men dessa tänker jag inte disclosa just nu.

Stänger detta ärande och lägger ärendet i svarta listan ang hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.