Hej!
Jag är ny här på forumet, och väldigt grön på hus i allmänhet. Men jag och mi sambo vill köpa hus ganska snart. Dom hus vi har tittat har varit standardhus med med ca 2.2 m i tak. vi tycker oftast att det är lite lågt och vill gärna ha lite högre.

Vi behöver inte ha högt i tak i alla rum har vi kommit på. Men gärna i vardagsrummet. Går det och hur mycket kostar det att höja innertacket i ett rum på ca 30 kvm. Dom flesta hus vi har kollat på har vind, så teoretiskt finns det plats för att höja ett innertak. Men funkar det? vad kostar det? hur gör man?
 
Det går inte ge ett generellt svar för det beror hur huset är byggt, måste man ändra i bärande konstruktioner kan det bli väldigt dyrt. Bättre att ni försöker hitta ett hus med önskad takhöjd istället.
 
huggan skrev:
Det går inte ge ett generellt svar för det beror hur huset är byggt, måste man ändra i bärande konstruktioner kan det bli väldigt dyrt. Bättre att ni försöker hitta ett hus med önskad takhöjd istället.

Okej, i det området vi bor är det väldigt dåligt med hus med högre i tak. Och dom är dessutom eftertraktade och blir därför väldigt dyra.

Om vi ändå skulle vilja genomföra ett sådant bygge. Hur ska en vind se ut så att vi kan få dom bästa förutsättningarna, och att det ska bli så billigt som möjligt? vad ska vi titta efter, och hur kostsamt borde det bli mellan tummen och pekfingret?
 
Mellan 100.000-500.000:- cirkus om du vill ha en summa. Sitter golvjälklaget ihop med takåsarna med snedsträvor så har du problem. Om du inte vill ha synliga reglar i taket.

V-0303-Di87a.JPG
 
Jo men Att vi ser reglar och bjälkar är inget problem. Vi ser gärna sådana saker. Det är mest rymden av högt i tak som är det viktiga. Att man ser bjälkar och stödreglar ser vi bara som charmigt. Men kommer det fortfarande kosta så Mycket?
Vad är det som kostar i så fall. Som jag ser det är det ju bara lite gipsskivor och isolering. Det borde väl inte vara så dyrt? Eller missar jag något. Jag har inte tänkt att ändra någon konstruktion utan bara ta bort och öppna upp innertaket.
 
Det är lite olika moment som skall göras, riva ut gamalt innertak och isolering. Koppla om el då det säkert ligger rör och takdosor som är ivägen.
Fixa luftspalt och ev luftning i nocken. Sala (bygga på) befintliga takstolar så att det blir tillräckligt med isolering, regla för innertak och få upp detta. Fixa väggarna i gavlarna så de går upp till nock, spackla och måla, spika lister. Snygga till synliga delar av takstolarna så att de går att se på (för de är inte gjorda för att synas).

Så det kan rinna iväg, priset beror ju också på hur mycket du gör själv och vilket resultat Som önskas (ex infällda spottar, synliga delar rustika, trä/gipstak m.m).

Men pris? 150.000 -200.000 gissar jag.
Ev kanske ett ryggåstak hade gått att fixa för samma summa. Men det kräver mer info om grund, väggkonstruktion och planlösning.

Är det en gammal sommarstuga?
 
pbengtsson skrev:
Det är lite olika moment som skall göras, riva ut gamalt innertak och isolering. Koppla om el då det säkert ligger rör och takdosor som är ivägen.
Fixa luftspalt och ev luftning i nocken. Sala (bygga på) befintliga takstolar så att det blir tillräckligt med isolering, regla för innertak och få upp detta. Fixa väggarna i gavlarna så de går upp till nock, spackla och måla, spika lister. Snygga till synliga delar av takstolarna så att de går att se på (för de är inte gjorda för att synas).

Så det kan rinna iväg, priset beror ju också på hur mycket du gör själv och vilket resultat Som önskas (ex infällda spottar, synliga delar rustika, trä/gipstak m.m).

Men pris? 150.000 -200.000 gissar jag.
Ev kanske ett ryggåstak hade gått att fixa för samma summa. Men det kräver mer info om grund, väggkonstruktion och planlösning.

Är det en gammal sommarstuga?
Okej, Om man kan så tror jag att jag gör allt själv tillsammans med vänner som är pålästa på området. Elen har jag också en bekant som kan fixa. Så är det material för 150.000-200.00 kr tror du eller räknar du med hantverare? Det är bara i ett rum jag vill göra detta som kanske är runt 30 kvm. Det är inget bestämt objekt ännu. Utan jag bara ser vilka möjligheter och förutsättningar man har vid ett eventuellt husköp.
 
Material + hantverkare gissade jag på.
Skall du göra själv kan du ganska lätt göra ett överslag på materialet genom att ta priser från byggmax ex.
För isolering finns också alternativet att spruta, men det gör en firma, fördelen är att det går fort.

Men det är ett hyfsat svårt förstagångsprojekt, det kräver en del pill för att det skall bli bra.
Men med rätt inställning löser man det mesta, lycka till.
 
Största posten i ett sånt här projekt är tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.