Vanlig frigolit är inte helt kappilärbrytande så därför är den olämplig att ha mot mark. Det viktigaste med en poolbotten är att hålla den torr och har man då tex stenmjöl och en mjuk matta närmast poolbotten så måste man se till att inte sanden kan bli fuktig.

Sedan om detta i det stora hela spelar någon roll för en liten ovanmarkare kan man ju alltid tvista om och som tidigare påpekats så är det avdunstningen som är den stora boven i dramat när det kommer till nedkylning. Allt annat är marginellt. :)
 
Jag har köpt markisolering (frigolit) till annat på Byggmax och den är ju godkänd att markisolera med. Däremot tror jag inte att den är tryckbeständig som den andra är för betongplattor.
Hur plast kan ta åt sig fukt fattar jag inte, menar ni mellan cellerna isf?

Oavsett säger jag samma sak att vi pratar om en pool som rymmer 4 kubik och inte 26 kubik och jag vore skitglad om jag bara hade 25 i den en mulen dag :)
Sedan är 3cm markisolering mindre luft i och komprimeras inte lika mycket som 5-10 cm eftersom den är tunnare. Tror inte att sanden har ngn betydlse här utan det finns inte så mkt att trycka ihop där :)
 
Polltäcke för 200kr är redan på köplistan :)
 
Göran.W
Cellplast finns med både öppna och slutna celler.
Den med öppna celler kan dra till sig kopiösa mängder vatten så 1 kvm väger flera kilo.
Här finns en del om cellplast http://www.plastnet.se/iuware_files/user/plastnet.se/pdf/bearbetning_a-o/55-57.pdf
Det finns jätte många olika typer av cellplast som alla har olika egenskaper.

Storleken på poolen tycker jag inte spelar någon roll för principen är den samma bara i mindre skala.
Är det bara värme man är ute efter är en liten pool bra mycket bättre än en stor för uppvärmningen är den störrsta utgifts kostnaden när poolen väl finns på plats.

Sen vad man väljer för pool och tillbehör spelar inte så stor roll utan ska ju vara med hänsyn till vad man vill få ut av den.
Både stora och små poolen har sina fördelar.
 
Tror det är dessa skivor
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...t/16403/cellplast-s80-eps#Product_information

Klarar isf 8 ton per m2 om jag läste rätt. Detta är EPS och finns även XPS typ som är jämnare, tyngre å större trycktålighet.
Doppelvärmare är svårt eftersom jag max kan ta ut 13A i mina proppar och har även annat jox där så kommer jag dippa över 3250watt.

Solvärme är ju absolut det bästa och hade väl hoppats på lite mer kräm i solfångarna- 1300kr för några få grader är rätt dyrt :)
 
Göran.W
Dom skivorna borde funka.
Det tråkiga med sol värme är att den funkar så himla dåligt när det är mulet:thumbdown:
Jobbigt när det ska vara i en sommarstuga för då förstår jag ovilja att lägga en massa pengar.
 
Men bortfall på 10% är ju inte mkt i botten åt andra sidan kan jag få en jäkligt fin botten att sätta fötterna på :)

Får väl se om det kan bli ngt med panelerna. Tror du pumpen orkar Julas paneler då?
http://www.clasohlson.com/se/Sandfilterpump-Basic-3/Pr315101000
Du hade rätt om trycket i pumpen. Är 0,4 bar.
 
Göran.W
Den du har i dag går nog kanske köra till panelarna om du paralell kopplar dom och sätter en bypass ventil så mer parten av vattnet går förbi dom för dom har om jag minns rätt bara 1\2 tums slangar så försöker man bara köra allt vatten igenom solfångarna får man så lågt flöde så reningen inte funkar.
 
Ja det återstår att se om det är lönt. Tack för all feeedback. Börjar med täcket sen ev ngn markisolering. Byter man pool till ram-pool så kanske man kan bygga en ram runt i trä och frigolit om det nu gör ngn nytta, men som vi redan vet nu så är det uppåt all avdunstning/avkylning går så det är nog där man skall fokusera.
Vill man sedan ha pool i september ut så kanske det krävs andra saker, men då är det nog trevligare med en vedeldad badbalja :)
 
Göran.W
Tänk på att täcket ska ligga på hela tiden när man inte badar.
Det går åt mindre klor med när täcket är på.

En lite varning bara antingen tröttnar man på poolen fort eller så blir det bara större och större hela tiden.

Fråga inte hur jag vet det;)
 
Ja vi får ha lite diciplin på detta sen ...

Har haft samma pool i flera år och den har fungerat bra. Det som isf kan vara aktuellt är en rampool, men med samma diameter dock så kan man bygga trall runt å få lite mer känsla. Har stora gärden ,men tror att detta duger gott i storlek och sjön finns ju runt hörnet :)
 
Göran.W
Jag saknar tydligen diciplin:D

Nu badas det i pricip dagligen i poolen av 2 eller flera barn och vuxna så förutsättningarna är inte dom samma så det svider inte att lägga en massa pengar på samma sätt som för dig.

Mysigast är det när det när det åskar skapligt långt bort.
Kan inte förklara varför men så är det.
 
ZeroX66 skrev:
Klarar isf 8 ton per m2 om jag läste rätt.
Det låter som om den klarar mycket. Men 8 ton per m² ger 0,8 kg per cm².

Har man sedan barn som hoppar upp och ner och landar på tårna eller hälarna så blir trycket bra mycket mer än vad skivan klarar.

En barnhäl är kanske 5-10 cm² stor, väger sedan barnet säg 30 kg så blir en sådan belastning mellan 1,5-6 kg per cm² beroende på hälstorlek och om man landar på en eller två hälar.
 
ZeroX66: Blev det något inköp - och ger det någon temp höjning av badvattnet? (Går även jag i tankar att köpa solfångare)
 
En tanke som slår mig om det är en sommarstuga är det kanske är läge att fundera på riktiga solvärmare och få varmvatten också, kostar mer men ger mer och är en investering som höjer värdet på stället,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.