Hej!

Jag önskar komma i kontakt med någon som har installerat en kökspanna av typen
Braland 21 eller 25. Det måste finnas någon som har erfarenhet av dessa kökspannor.
Alla erfarenheter är av intresse. Både bra och dåliga.
Hoppas verkligen på svar:)
 
Jag har ingen kökspanna, men tittade på många kökspannor för flera år sedan. Det blev en helt annan anläggning med pannrum mm när jag var klar.

Alltså har jag inte heller någon erfarenhet av Braland 21 o 25. Men vad jag kan dela med mig av, om du inte redan sett det, är att det lönar sig att hitta alternativa leverantörer vad gäller både kaminer och kökspannor.

Till exempel så är Bralands Alfa 20 identisk med ALF T-20 från Estonian market och det till halva priset!

Obs: Jag har ingenting med Estonian market att göra! Det lilla jag haft med dem att göra är via en kompis, som jag hjälpt installera vattenmantlad kamin och ack-tank. Kaminen köptes från Estonian market, och det funkade bra och blev prisvärt.

Jag har förstått att just kökspannor och vattenmantlade kaminer är vanliga i till exempel Estland, Lettland, Polen mm - därför lönar det sig att leta runt en del innan man bestämmer sig.

Visst kan det vara vettigt med en "traditionell" leverantör, med utställning och kontor och sådant – men kostnaden för det måste ju vägas mot hur mycket hjälp man verkligen får av leverantören!? Jag vet inte heller hur det är med garantier på sådana här grejer – men det är ju inte raketforskning med en kökspanna precis :)
 
Finns väl bara ett fabrikat av kökspanna som hjälpligt klarar miljövärdena vid noggrann eldning enligt handboken. Lågprislösningar är just billiga och dåliga. Finns inga genvägar där. Bra saker kostar pengar.

Att saker används i fattiga U-länder med mycket dyr el och avsaknad av vattenburet värmesystem är ingen anledning att plocka hit sakerna och använda här. EU:s regler för utsläpp blir strängare hela tiden så köpare av billiga gjutjärnspannor och kökspannor från östblocket skjuter sig själva i foten ordentligt genom sin snålhet.
 
Vilket fabrikat på kökspanna menar du då, johanpelle ?? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.