Vi har en häck som ser för bedrövlig ut och jag skulle vara mycket tacksam om någon kan ge tips på hur vi bör göra för att rädda den? Vet inte vad det är för sort, kan det vara en liguster? Den har i princip inga blad just nu och vad jag kan minnas var det mycket dåligt med blad förra sommaren också.

Är att klippa ner hela häcken enda möjligheten att få den fin igen? Eller kan det vara idé att kapa av lite på bredden, ge den lite vatten och näring och hoppas på att det kommer nya blad då?
 
  • häck 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • häck 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för länkarna. Fortfarande lite osäker på vad vi bör göra men det blir kanske att klippa ner den helt. Är det för sent att göra det nu? Såg i den andra tråden att man bör göra det tidig vår, men det har ju varit rätt kallt fram till nu denna vår.
 
Akvelina skrev:
Tack för länkarna. Fortfarande lite osäker på vad vi bör göra men det blir kanske att klippa ner den helt. Är det för sent att göra det nu? Såg i den andra tråden att man bör göra det tidig vår, men det har ju varit rätt kallt fram till nu denna vår.
Klipp ner den helt så kommer den få en nystart!
Tar ett par år dock innan den fungerar som häck igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Efter att ha läst länkarna tycker du att beskrivningen av sjuka ligusterhäckar stämmer in på eran häck? I så fall är rådet kanske att ni nu försöker kratta bort alla gamla vissna löv som ligger under häcken och dessutom lägga på ett rejält lager med kögödsel för att se om den blir piggare av det. Som det ser ut växer häcken mellan asfalt och grus. Kanske den helt enkelt har tillgång till för lite näring?

Personligen tycker jag inte att häcken ser speciellt risig ut. Liguster ser alltid trist ut så här års innan de nya bladen kommer. Sedan är ju frågan om den drabbats av ligustersjukan och om sjukdomen i så fall går bort med nedklippningen.

Jag skulle nog tycka det är för sent på säsongen för en total nedklippning. Vad säger Stew?

PS googla på Cercoseptoria ligustrina för att se om det stämmer överens med problemen med eran häck.
 
Redigerat:
Det är i senaste laget helt klart. Men det dödar inte häcken. Om inte häcken är allt för illa däran så kan det vara bra att vänta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vår ligusterhäck såg ut precis så efter vintern. Nu har det börjat knoppas och man kan se att det kommer fullt med nya blad. Stockholm är väl ett par veckor efter oss i Skåne, så har du tur händer samma sak hos dig.

Klippa den ska du dock göra, men klippa ner den helt hade inte jag gjort först. Prova att bara ta ett par decimenter upptill och på sidorna och se vad som händer.
 
Tack för tipsen, vi provar nog att bara klippa den lite och ge den lite näring i stället för att klippa ner den helt och se om den tar sig. Vi har misskött den ganska rejält och inte gett den någon näring alls sen vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan så det är kanske hela förklaringen.
 
Vår såg alltså ut som din tills för några dagar sedan, idag har den hunnit så här långt:
 
  • ligusteridag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.