Ja solfolie gör underverk för värmen så har du inte det så tycker jag att du ska köpa det. Vi hade en likadan pool som er och köpte en jättebillig solfolie på leksaksaffären och den funkade. Dock så föll den ihop efter halva sommaren och tappade lite av sin funktion men den fungerade hyffsat ändå. Kan tipsa om lite grövre bubbelplast som finns att köpa på växthusaffärerna, den funkar säkert lika bra som leksaksaffärernas om inte bättre..

när man har en så där billig pool vill man ju inte lägga ner ett par tusen på bubbelplast som man får göra om man ska köpa "riktig"...
 
Har ett överdrag, men frågan är om det är solfolie. Hur ser man skillnaden? Är det bubblor i den eller?
Funderar på att ställa poolen på frigolit med utomhusmattor ovan och sand underst.

Sedan kanske man kan spana in Julas solfångare som såg riktigt bra ut. Kan jag trycka ut 5 grader ifrån dem så är jag nöjd med det. Frågan är bara hur mkt sol det måste vara?

Var det ngn som hade dessa?

Annars är det väl bra slang till detta, men då måste man väl ha 50 meter minst och orkar en sandfilter från Best way trycka igenom det?
 
Solfolie ser ut som väldigt kraftig bubbelplast och flyter på ytan.
Överdraget sitter ovanför ytan och skyddar mot smuts o olyckor.

Vill man få Max effekt av solfolien så skall naturligtvis inte överdraget vara på är solen skiner.
 
Visserligen flyter det, men nej jag tror att det är ett vanligt överdrag. Bättre än inget ivf, men skall införskaffa ett med bubblor.
 
Göran.W
Det överdraget är väl det som följde med isf är det bara till för att förhindra skräp ramlar ner i poolen.
Solfolie har bublor och ska flyta ovan på ytan dels för att förhindar avdunstningen som kyler bra mycket mer än man tror och samtidigt låta solen värma vattnet.

Hoppa över frigoliten under för endast ca 10% av förlusterna sker genom botten.
Vanlig frigolit funkar inte för den drar till sig vatten och plattas till av trycket.
Du ska använda xps cellplast och den lilla värmeförlusten den förhindrar motiverar inte priset http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3715

Vill du göra det så billigt som möjligt ställ poolen direkt på stenmjöl som paddas innan poolen ställs på plats.

Några 5 grader kan du inte trycka ut från julas solfångare kanske 2 grader men med solfolie och solfångare så är det inte omöjligt att man kan få 5 grader varmare på eftermiddagen än vad man brukar ha.

Tror inte en bestway pump orkar trycka genom ens om man har 40mm pem slang.
Dom orkar inte bygga tillräckligt tryck.
Med 50 meter pem 40 blir tryckfallet 0,24 bar sen ska det tryckas några meter till upp på ett tak http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/ vill minnas att dom pumparna inte ger mer än ca 0,4 bar lite osäker men har för mig det.
 
Redigerat:
Å där dödade vi alla förhoppningar på en varmare pool till vettiga kostnader :)

Okej då är det bara att införskaffa överdrag som isolerar och skippa frigoliten. Borde ivf ge lite mer kan man hoppas.

Å solfångarna motiverar inte heller priset om man inte ens kan få 5 grader bättre i poolen. Så vad gör man då? Skaffar en doppvärmare eller?
http://www.rusta.se/doppvarmare_m_behallare_p75910038.html

Så vad ska man göra utan att det kostar skjortan att öka på med 5 grader då? Trodde faktiskt att Julas solfångare skulle kunna ge lite mer än ett par grader!?
 
Göran.W
Det kostar en hel del att värma upp med doppvärmare dessutom kräver den 16A säkring
Om vi antar du har 5000 liter vatten kvar i den när det skväts ut vad som skväts ut när man stimmar går det åt 5,8kwh att värma 1 grad och ta 2 timmar om man inte har några värme förluster.

Det blir rätt dyrt att värma med doppvämare men är det i en sommar stuga kan det kanske vara värt kostnaden att kunna ha varmt i vattner när man vill och inte när solen skiner.

Slangen jula sålde var tok dyr typ 52 kr metern när jag gav 25 kr metern för 40 mm slang men då köpte jag iof 30 meter med.

Ledsen jag dödade dina förhoppningar men det kostar att ha pool om man ska få ut något vettigt av det.

Blir du gladare om jag säger att jag har en 3 kw:s värmare liggande som bara använts i 2 månader innan jag blev med värmepump som jag kan släppa för en skaplig peng.
Där är tom eletronisk termostar som är ställbar från +5-+40 grader om jag inte minns helt fel.
Har lite 32 mm slang som kan följa med isf.

Ä du intresserad skicka pm med din mail så kan jag skicka bilder på den och kolla vad jag har i slang väg som bara ligger till ingen nytta.
 
Redigerat:
Ähh det där är inte riktigt sant.

Vi slängde ut byggmax vanliga 30mm isolering samt sandlådesand under vår intexpool, sen köpte vi bubbeltäcket och vi hade skön temperatur i poolen hela förra sommaren. Ingen värme i övrigt alltså.
Vi tappade som mest 1grad över natten och då var det de riktigt kalla nätterna, annars höll sig temperaturen nattetid. Dagtid ska man ha bubbeltäcket på (med bubblorna nedåt) när poolen inte används för optimal uppvärmning. Det gör verkligen stor skillnad..

enda nackdelen med underlaget var att det inte dränerade särskilt bra med det var inget vi led av.

Isoleringen tog vi upp i år då vi gräver för en annan typ av pool och den var helt intakt, inte ett fel på den..Sen kan jag inte svara för huruvida det hjälpte med värme eller ej då vi inte har nåt annat att jämföra med
 
Göran.W
Enlgit proffsen på poolforum ska vanlig frigolit plattas till med tiden och bara 10% av värmeförlusterna försvinna genom botten.
Jag ställde min direkt på stenmjölet.
Kostnaden för xps cellplast blev för hög att motivera det.
Nu spelar djupet in på frigolitens hållbarhet med jag har över 1 ton per m2 i belastning på botten och då borde inte vanlig frigolit hålla i längden.

Vad min pool tappar på en natt har jag inte en anning om för värmepumpen startar innan jag stigit upp.
Det går iaf åt i snitt 400 kwh i månaden maj tom aug att hålla 28-30 grader i mina 26 kubik och det tycker jag är överkommligt
Sepember går det åt lite mer när det är kallare nätter och kortare dagar.
 
Göran.W skrev:
Enlgit proffsen på poolforum ska vanlig frigolit plattas till med tiden och bara 10% av värmeförlusterna försvinna genom botten.
Jag ställde min direkt på stenmjölet.
Kostnaden för xps cellplast blev för hög att motivera det.
Nu spelar djupet in på frigolitens hållbarhet med jag har över 1 ton per m2 i belastning på botten och då borde inte vanlig frigolit hålla i längden.

Vad min pool tappar på en natt har jag inte en anning om för värmepumpen startar innan jag stigit upp.
Det går iaf åt i snitt 400 kwh i månaden maj tom aug att hålla 28-30 grader i mina 26 kubik och det tycker jag är överkommligt
Sepember går det åt lite mer när det är kallare nätter och kortare dagar.
Jo absolut, poolproffsen har säkert rätt till viss del. MEN, det är skillnad på pool och pool oxå..En pool som rymmer 4 kubik kan knappast jämföras med en på 26...eller en ännu större...Det är lätt att dras iväg av alla "sanningar" på forum, men man måste även utgå från sina egna förutsättningar och behov...
 
Göran.W
Jag tänker inte säga imot dig att vanlig frigolit inte skulle funka till TS 50 cm vatten för jag har inte provat men att det inte funkat till min som är meter djup kan vi väl vara överens om;)
Det är ju lite skillnad på TS 500kg m2 och mina 1000kg m2
Volymen på poolen spelar ingen roll för vatten vikten är 1 ton m2 per meter vatten djup hur som
 
Håller med om vad GöranW skriver, vanlig cellplast under en pool kan tom få negativa effekter bla pga att den tar åt sig fukt och därmed kan den under en pool få en kylande effekt förutom att den över tiden slits pga att man går på den.
 
Nimajneb skrev:
Håller med om vad GöranW skriver, vanlig cellplast under en pool kan tom få negativa effekter bla pga att den tar åt sig fukt och därmed kan den under en pool få en kylande effekt förutom att den över tiden slits pga att man går på den.
Fast det där är inte sant enligt "poolproffsen" på det forumet iaf ;) Nåväl, jag är inte jätteinsatt i det där (det är maken som bygger och tar besluten angående grunden) men vi har iaf haft vanlig 30mm cellplast under vår intexpool i några år och den var som ny nu när vi tog upp den :) Nu hade vi ju sand mellan den och poolbotten och stod inte direkt på den, det kanske oxå spelar in....
 
Göran.W
Sanden kan har gjort att den inte tryckts till av fötterna sen kan det vara så att det är frigolit med slutna celler som inte suger åt sig vatten och den kostar väl någonstans mellar vanlig frigolit och xps skulle jag tro.
 
Göran.W skrev:
Sanden kan har gjort att den inte tryckts till av fötterna sen kan det vara så att det är frigolit med slutna celler som inte suger åt sig vatten och den kostar väl någonstans mellar vanlig frigolit och xps skulle jag tro.
Vi köpte den på byggmax iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.