Vi har en rejäl grusad uppfart som kanske ska få asfalt.
Man borde ju gräva, göra bra underarbete och göra fint.
Nu har ju gruset som ligger där legat i många år och bör vara ganska hårt och bra som underlag, även om det är lite ojämnt just nu.
Är jag garanterad problem om jag lägger en rejäl kaka asfalt efter att ha jämnat till lite?
 
Vår uppfart asfalterades så för 7år sedan av föregående ägare. Den har nu VM-status i puckelpist :(
På några ställen där bilen stått mycket hörs det t.o.m ihåligt nu efter vintern!

Nu vet jag ju inget om underarbetet eller tjockleken på asfalten, men nåt vidare bra är det inte.
 
Genvägen skrev:
Är jag garanterad problem om jag lägger en rejäl kaka asfalt efter att ha jämnat till lite?
Ja, med 99,5% sannolikhet. Gör rätt - det kostar så lite i sammanhanget per år som du tänkt dig använda planen.
 
Kostnaden är runt 100 000 för underarbetet om jag tar in nån som gör det, så det finns pengar att spara.
Självklart vill jag att det ska bli bra.
Vad är det som säger att 30 år gammal hård grusplan är dåligt som underlag?
Jag vill bara ha ordentligt på fötterna innan jag lägger ner en förmögenhet om jag kunde klarat mig lika bra med det gamla.
 
Som amatör skulle jag säga att visst är det välpackat, men ojämnt packat eftersom du kör med bilen t.ex och packar hårt men strax intill inget kanske.
 
Vad består din grusplan av? Alltså hur ser underarbetet ut?
 
harry73
Din uppfart är ojämn säger du själv, så du får sättningar och/eller tjälrörelser.
Fördelen med grus är att man kan jämna till det eller bara lägga lite extra grus ovanpå om det behövs.
Om du har asfalt och den går sönder går det inte att fixa underarbeten i efterhand utan att du har kastat bort dina asfalteringspengar.

Om du vill chansa, ska du inte ta en tjock kaka asfalt men så tunt som möjlig (2-4 cm) och välja en mjukasfalt. Asfalten är då inte för styv och kan följa rörelser utan att spricka och bitumen är så mjuk att eventuella sprickor kan flytta ihop när det blir varmt på sommaren.

det är väldigt viktig att gruset under asfalten är så torr så möjligt. Bra dränering längs uppfarten och vattnet ska ledas bort från infarten. Eventuella sprickor som finns kvar efter sommaren ska tätas innan hösten. Då börjar man vintern med en torr konstruktion och får man mindre tjällyft.

Och sen får man ser det som ett experiment och acceptera att du har kastad bort pengar om det inte blir så bra som du vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.